Tips: Crypto.com - Ett VISA kort med kryptovaluta funktioner m.m.

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av ganmo, 11 jan 2019.

  1. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Okej här kommer ytterligare tips på ett fintech kort som jag spanat in på nämligen Crypto.com Wallet & Card App

    Kortet har de flesta egenskaper som du kan hitta från Revolut. Fördel med Crypto.com kortet är att kortet från början är fokuserad mot kryptovalutor. På grund av det så är kryptohandel bättre i deras app. De har något som heter "Crypto Credit" där du kan låna "stable coins" mot att du pantsätter dina kryptos. Du kan sedan betala tillbaka i din egen takt. Fördelen med att göra så kan vara t.ex. om du behöver pengar men inte vill sälja dina kryptos.

    Huvudprodukt är dock de olika korten som de har. Alla korten har inte någon fast månads eller årsavgift för att använda det. Dock måste man köpa X antal CRO token om du vill ha ett kort från deras premium segment. Första kortet från deras premium segment är "Ruby Steel". Du behöver köpa 2500 CRO ~ ca1650kr. Du får då 2% cashback på allt du köper. Nästa kort "Jade/Indigo Metal" kostar 25000 CRO, och ger 3% cashback.

    Ett annat intressant perk som är rätt bra är att man får tillgång till airport lounges om man skaffar "Jade/Indigo Metal" kortet.
    Ni kan kolla upp mer på deras hemsida vad för egenskaper korten har.

    Någon annan som spanat in på det?

    Fördelar
    + Airport lounge om du investerar minst 25000 CRO ~ ca 16500SEK
    + Hög cashback 1-8%
    + Valutakurs baserat på Visas växelkurs
    + Kryptohandel
    + Skicka pengar/kryptovalutor mellan andra Crypto.com användare
    + Man kan toppa kortet med debit/kreditkort
    + Spara kryptovalutor och få ränta
    + Metallkort

    Nackdelar
    - Premiumkorten måste köpas med CRO. Det måste man sedan låsa i minst 180 dagar.
    - Nuläget finns det inget SEK konto, utan man måste först växla SEK till EUR för att sedan toppa kortet med det.
     
    Last edited: 23 nov 2020
    milky81 och bernard gillar detta.
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Kom till europa med insättningsgaranti så kan det vara intressant.
     
    Kingson och bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Här är en lista över flygplatsloungerna man har tillgång till genom "LoungeKey" som ingår i Green, White och Black-korten: Stranded Traveller | LoungeKey Single Use Pass

    Det är samma bolag bakom Priority Pass som står bakom LoungeKey .



    Här är en kortjämförelse: Crypto.com | MCO Visa Card



    Det här är nog inte ett kort för alla, men visst är det intressant om man har ett intresse för kryptovalutor.
     
    Last edited: 11 jan 2019
    ganmo och milky81 gillar detta.
  4. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    För er som jagar cashback och är intresserad av kryptovalutor så kan jag berätta att Crypto.com förbättrat på cashback reward. Numera så kan man få 1% cashback med deras gratiskort. Och upp till 5% cashback om man låser MCO tokens. Samt beroende kort som man väljer så kan man dessutom få cashback på Netflix och Spotify. Upp till 10USD kan man få tillbaka så princip kan man abonnera dessa tjänster gratis.

    Dock är kortet idag än så länge bara tillgängligt i Singapore. Men enligt deras VD så ska det snart komma till USA och därefter EU :)
     
    bernard gillar detta.
  5. nexs

    nexs Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2020
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Mycket om och men om de här cryptokorten har det varit, men nu verkar faktiskt ett företag fått till det ordentligt. Crypto.com har här i förra veckan släppt deras visa i EU med rätt ordentiga förmåner och kickbacks. Det finns såklart en hake, man måste 'stake' minst 50 mco (deras token) för att få ta del av de mest grundläggande fördelarna. För er som inte kan crypto innebär det att man binder upp dom, i detta fall sex månader. I övrigt har kortet ingen kostnad öht, och väl tilltagna uttagsgränser osv.

    Jag har följt dom länge så jag hade redan över 50 mco (då jag tror på värdeökning) men annars kan man växla till sig med andra crypto eller köpa direkt i deras app. Det mest basic metal kortet som man får om man stake 50 mco ger 2% kickback och gratis spotify tillsvidare.

    Dom har även en signup bonus just nu där båda får 50 dollar att använda hur man vill (köpa crypto, spendera med kortet man får osv). Vill ni ta del av den så vi båda tjänar på det behöver ni bara ladda ner crypto.com appen och ange min refkod som ni finner i min signatur.

    Korten som kräver högre stake har några riktigt imponerande fördelar... skall bli intressant o se hur konkurrenterna hanterar detta.
     
    Last edited by a moderator: 28 jan 2020
  6. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Spännande, visste inte att man kan få deras kort i Sverige nu:)
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    50 MCO motsvarar just nu ungefär 2400 kr. Har man det på kontot verkar man få Spotify avgiftsfritt (det är inget officiellt samarbete med Spotify dock, utan de verkar bara ersätta beloppet som dras med upp till USD 9,99)

    upload_2020-1-28_22-8-7.png
     
    Kingson gillar detta.
  8. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    @bernard@bernard tack för editeringen av OP [emoji1305]
     
  9. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    FYI, jag har skrivit om kortet tidigare här
    MCO Kortet som är som Revolut och mycket mer

    Sen vill jag vidare utveckla det med 50USD bonus man får om man använder någons inbjudningslänk.
    Man får inte 50USD fiat, utan man får 50USD i MCO, alltså i Crypto.com egna kryptovaluta. Man kan så klart sälja det istället för att äga kryptovalutan. Vidare så får man 50USD i MCO, först när man själv har köpt 50MCO och låst det för deras röda metalkort.

    Deras röda kort är inte deras basic kort, utan deras basic kort är plastkortet som man kan få helt gratis utan att binda sig i några MCO. Vilket då ger 1% cashback som man ser i bilden som Bernard lade upp.

    Tycker att trådskaparen lämnat ut en massa detaljer, men det är annan grej kanske ;)
     
    bernard gillar detta.
  10. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    För att vidare utveckla vad gratis Spotify innebär. Du kommer inte få tillbaka 149kr varje månad om du använder deras kort för att betala Spotify abonnemanget, utan det blir likt bonuset 50USD att du får tillbaka abonnemangs avgiftet i MCO.

    Vidare om kortet som nu är på väg till de flesta länderna i EU. Yes Sverige är med i listan. Dock kommer kortet enbart kunna hantera € eller £ beroende om du är britt eller bor i övriga EU länder. Man kan föra in SEK, dock kommer man enbart kunna använda kortet till att spendera i EUR, vilket för oss då innebär dubbel växlingsavgift. Täcks nog kanske in med cashbacken beroende på hur mycket avgiften ligger på ;)

    Går att säga mycket om kortet. Men i stora lag så gillar jag det, och väntar själv på ett kort från dem. Finns att läsas mer i min blogg :)
     
    bernard gillar detta.
  11. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Jag följde det här lite, monaco-kortet för vad som känns som länge sedan. Typ 2017 eller 2018. Har varit som klassiskt vapourware där det presenteras design på kort, att det är metall, exakt alla priser och bonusar, långt långt innan det finns avtal med kortutgivare och annat som krävs. På så sätt hypar dom upp sin coin, vilket ökar värdet på deras coin.

    Som det ser ut på hemsidan så står det att kortet går att få i Singapore. Vilket var vad som stod förra gången jag kollade också. Jag ser inte att det går att beställa i Sverige/EU. Att något "precis snart går att få" säger ganska lite när företaget har sagt att det "precis snart går att få" i 2-3 år.

    Annars ser det kortet absolut intressant ut. Men det är också vad dom är ute efter, att få kortet att se lockande förmånligt ut. The proof is in the pudding.
     
  12. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jag har följt dem drygt ett år tillbaka. För att uppdatera dig lite mer om dem. Kortet går som du säger att få i Singapore. Det har också sedan ett par månader tillbaka varit tillgängligt för delar av USA. Och det kommer nu sedan ett par tillbaka också bli tillgängligt i de flesta EU länderna. Adressinsamlingen har det på börjar med, och om det stämmer så kommer jag få mitt kort om drygt två veckor. Men det återstår att se.

    Att de har försökt hypa upp deras kryptovaluta kanske gällde initialt. Nu har deras kryptovaluta stagnerat och rör sig mer sidleds än kraftigt upp.

    Med det sagt, så finns det många plus men också en del minus med deras prepaid kort ;)
     
    bernard gillar detta.
  13. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Vilka motsvarande konkurrenter erbjuder liknande villkor som crypto.com? Vill helst kolla upp innan jag köper 50 MCO

    @ganmo@ganmo Hur funkar det med att betalning med det här kortet i praktiken? Hanteras allting i EURO, USD?
     
    Last edited: 29 jan 2020
  14. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Det ska finnas ett antal kort som erbjuder kryptotjänster, men såvitt jag vet är inga utav dem i den seriositetsnivå som Crypto.com. Coinbase erbjuder prepaid kort, Binance kommer på sikt också erbjuda prepaidkort.

    Du kan föra över pengar i olika valutor till en Fiat Wallet Det ska inte förväxlas med Card Wallet, som då kommer vara enbart i EUR när kortet kommer till EU. Det är förresten med Fiat Wallet som du använder för att handla kryptovalutor i deras app, men det går så klart att använda betalmedel också för det.

    Tänk på att, när du köper 50MCO och sedan väljer att låsa in det för att ta del av deras röda metalkort, då kommer dessa MCO vara låsta i minst 6mån innan du kan låsa upp dem igen. Om du sedan väljer att låsa upp dem och sedan sälja dem vidare då kommer du fortfarande få ha kvar det röda kortet. Men du kommer inte kunna ta del av alla tjänster som det röda kortet ger dig om du inte har minst 50MCO låsta.

    Kortet kommer till en början bara kunna betalas med EUR, dvs. Om du använder kortet i Sverige då kommer EUR i kortet växlas till SEK först. Då är det sedvanligt viktigt att tänka på att man ska betala i det lokala valutan, så att du låter Crypto.com växla pengarna åt dig med interbank rate.
     
    bernard gillar detta.
  15. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    @ganmo@ganmo Hur beställde du ditt kort? Tänkte betala mer Curve men fick decline på transaktioneno_O
     
  16. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jag köpte MCO genom fiat wallet, som jag först fyllde på genom att göra SEPA överföring från Revolut.
     
    jerry84 gillar detta.
  17. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    OK, får testa mitt andra kort först innan jag kör via fiat wallet:) Man skulle tycka att det borde funka med Revolut kortet direkt.
     
  18. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Har för mig att det blir en liten avgift om man använder kortet direkt. Men hör av igen om du behövde betala någon avgift.
     
    bernard gillar detta.
  19. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Lyckas aldrig att betala med Curve, Revolut eller Länsförsäkrings kortet. Frågade supporten och de råda mig att kontakta kortgivare istället:( Kanske få sätta in pengar via fiat wallet istället. Men det tar väl lite tid innan pengarna kommer in?
     
  20. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Går på en dag om du använder SEPA. Deras bankkonto finns i UK ;)
     
    bernard gillar detta.