Fråga: Curve Card - samla alla betalkort i ett kort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av dalton, 20 aug 2018.

  1. d0rian

    d0rian Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2020
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    13
    Tack för tipset!
     
  2. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    379
    Jo, det gäller väl att passa sig för att ha ett kreditkort som räknar ränta och/eller uttagsavgift som underliggande om man gör kontantuttag. I så fall hade jag nog sett till att ha ett vanligt debit-kort alternativt ett kreditkort som inte har uttagsavgifter som valt kort i Curve.
    Faktum är dock att jag har faktiskt inte haft anledning att använda Curve för just kontantuttag (delvis just på grund av osäkerheten kring avgifterna), utan har klarat mig med Revolut och P.F.C vid de tillfällen jag behövt kontanter.
     
  3. d0rian

    d0rian Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2020
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    13
    Men du kan väl lägga till PFC som kort i Curve, och då göra kontantuttag med Curve?
     
  4. daleal

    daleal Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    I have a question, wonder if someone here can help.
    If I make card transactions with my Swedish cards (I have one SEB and another American Express) the banks charge me a small fee (like 0,5% or even less) for that transaction.
    Considering that Curve is based in UK, every transaction I make with Curve card will go to my bank as a transaction made in UK (and then adding the abroad fee to each transaction) ?
    Would anyone here that already uses Curve know that? :)
    Tack!
     
  5. RexGalore

    RexGalore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2019
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    276
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 12 Mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 12 Mini
    Platta:
    iPad Pro 10.5"
    Övrigt:
    Apple Watch SE
    Might not follow you completely...
    But if you use SEB with Curve it looks like a purchase over the internet I think. So shouldn't be any transaction fee.

    But I don't understand what 0.5% you mean. I have SEB and they don't charge me anything when I use my card in stores or online unless I shop in another currency than Swedish kronor. And when I have used my SEB card with Curve the same, no additional fees.
     
  6. mm_3

    mm_3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    312

    MINA ENHETER

    Jag hittade ett bra svar här: 8 utmärkta kreditkort för utlandsresan + inbjudan - stark.nu

    .....Eftersom Curve skickar vidare all merchant category code (MCC) information till det underliggande kortet så trodde jag först man inte skulle kunna komma undan uttagsavgifter och valutaväxlingsavgifter som kan finnas på kortet som debiteras. Men tricket är detta; säg att du vill lägga in SAS Mastercard som har 2% valutapåslag på utländsk valuta. När du lägger in kortet i appen så anger du att Curve ska debitera kortet i SEK. Detta betyder att Curve sköter all valutaväxling. På ditt kontoutdrag hos SAS Mastercard (SEB) så kommer alla köp genom Curve vara debiterade i svenska kronor. På detta sätt kommer du runt avgiften. Det finns dock en hållhake och det är att gränsen för gratis valutaväxling ligger på £500 per månad för Curve blue som är gratiskortet.

    Du som har Revolut som underliggande kort till Curve bör tänka på att undvika denna kombinationen när du är utomlands. Eftersom Revolut inte har något valutaväxlingspåslag (till en viss gräns) så är det bättre att använda Revolut direkt så du inte äter på £500 kvoten hos Curve i onödan.

    Jag har även provat att göra uttag med Curve och det verkar som att dessa transaktioner inte taggas som uttag och man slipper alltså uttagsavgiften som i exemplet med SAS Mastercard är på minst 40 kr. Gränsen för gratis uttag med blue ligger på £200 per månad.
     
    Sale gillar detta.
  7. daleal

    daleal Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    That's my point. SEB charges you a minor fee (0,5% was just an example, might even be lower than that) when you make transactions outside Sweden, or online in an international store that uses another currency.
    When you use Curve card in Sweden, you are actually making a transaction to Curve in UK which later will send the transaction to SEB, right? So will this transaction between Curve and SEB be a international transaction that could incur the fee? That is what I am trying to understand.
     
  8. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    379
    Jovisst, det kan man göra, även om jag har svårt att förstå poängen med det då PFC ändå har fria uttag upp till 3000kr/kalendermånad (annat än för att minska antalet kort i plånboken då). Är det dessutom i utlandet så har ju inte heller PFC någon valutaväxlingsavgift, och då känns det (som även nämns i texten mm_3 länkar till ovan) onödigt att förbruka av Curves relativt låga fria valutaväxlingsgräns på £500. Då tycker jag att det känns bättre att använda Curve för att göra vanliga betalningar kopplat till ett kort som ger någon form av bonus/cashback (så som SAS MasterCard, Komplett, etc).
     
  9. RexGalore

    RexGalore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2019
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    276
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 12 Mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 12 Mini
    Platta:
    iPad Pro 10.5"
    Övrigt:
    Apple Watch SE
    When you register a card in Curve you tell it which currency is your home currency. So Curve charges the card in that currency and SEB won't charge you any fee.
    Curve is then the one converting from the actual currency you should have payed in to Swedish kronor. And since they (Curve) use the interbank exchange rate it should be cheaper in the end than using the SEB card directly.
     
  10. daleal

    daleal Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Cool. Thanks for answering that! :)
     
  11. ac1976

    ac1976 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2017
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    151
    Testade Curve med ApplePay ihop med Coop/Entercard som inte stöder ApplePay på Ica Maxi, fungerade hur bra som helst. Så har har jag dammat av Curve igen.
     
    Hultan, ganmo och mm_3 gillar detta.
  12. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    The made a slight curve, but they are back in the game again! ;)
     
  13. RexGalore

    RexGalore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2019
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    276
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 12 Mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 12 Mini
    Platta:
    iPad Pro 10.5"
    Övrigt:
    Apple Watch SE
    Och jag testade ApplePay via Curve med SEB som underliggande på både Ica och lokala sushi-haket. Båda fungerade klockrent.
    Enda jag märkte var att det tog lite längre tid (någon minut) innan jag fick notisen i telefonen/klockan om köpet. När jag använt kortet har notisen kommit nästan omedelbart. Men inget stort problem.
     
    Hultan och ganmo gillar detta.
  14. skruven

    skruven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2010
    Inlägg:
    236
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Beställde Curve för några dagar sedan. Hur lång tid har det tagit för er innan det kommit till brevlådan? Förstår jag det rätt så går det inte att använda apple pay innan man fått hem det fysiska kortet och aktiverat det i appen?
     
  15. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Lite mer än en vecka.
    Rätt säker på att kortet behöver aktiveras.
     
    skruven gillar detta.
  16. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Även om du inte behöver det fysiska kortet så behöver du ha kortnumret för att lägga in det till Apple Pay ;)
     
  17. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Kortet måste vara aktivt för att gå att lägga till i Apple Pay. Huruvida det är möjligt att aktivera innan du fått kortet borde framgå i appen. :)

    Det går att lägga till kortet i Apple Pay via appen, bara kortet är aktivt.
     
    ganmo gillar detta.
  18. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Aha, såg inte att man kunde göra det från appen. Jag lade till kortet manuellt via Apple Wallet appen.

    Jag har nu också prövat Apple Pay vilket fall. Gjorde det på IKEA och kan bekräfta att man även får cashback om man använder Apple Pay istället för det fysiska kortet ;)
     
  19. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Tror jag hittade en bugg eller åtminstone dålig design i curve-appen: Om man har ett kort inlagt sedan tidigare så går det fortfarande att välja det för betalning även om kortets giltighetstid gått ut sedan länge. Kan det finnas någon poäng med att välja det eller är det bara något som de inte tänkt på eller prioriterat bort?
     
  20. bstark

    bstark Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2020
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    49