Android eller IOS till familjen?

Diskussion i 'Allmänt' startad av saigon, 3 jan 2020.

  1. saigon

    saigon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Bra att höra lite ifrån "andra" sidan också. Funderar på att ta en Xs ifrån Tele2 som test, nu när den är prissänkt.

    Vet inte hur Xs står sig emot typ P30 pro och liknande som jag annars funderar på?
     
  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Japp, du kan ställa in antingen eller. Kör inte FamilyLink själv då dottern bara är 9 månader [emoji13]
    Men jag gillar verkligen alla nyheter i FamilyLink, t.ex att man kan hantera apparnad rättigheter, så om barnen vill använda kamera och mikrofon i en app där de kan utsättas för pedofiler så kan man ta diskussionen med dem innan man som förälder släpper på kamerafunktion i appen, blåtandsstöd eller vad som.
     
    katho och EricG gillar detta.
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 733

    MINA ENHETER

    Intressant tråd!

    Traditionellt har Apple varit bättre på säkerhetskopiering och backup, men Google har kommit ikapp på de flesta områden idag, även om det finns några större och mindre brister idag. Apples backuptjänster är heller inte perfekta, på vissa saker är Google bättre. Jag rekommenderar att du läser lite i denna tråd, för att få en bild av hur det funkar:
    Samlingstråden för Googles backupfunktion i Android-telefoner
    Kort sagt, min rekommendation är att använda Googles inbyggda backuptjänst och INTE aktivera någon egen tjänst från tillverkaren, såsom Samsung. All viktig data ska då följa med till en ny enhet. Sms, de flesta inställningar, appdata, ringsignal, samtalshistorik osv. (Kontakter, kalender, foton osv sparas i respektive app och är fristående från backupen). Sen är det ju viktigt att faktiskt slå på backupfunktionen, och förstå hur man gör en återställning på den nya telefonen, vilket en del människor nog missar, det låter som att din fru kanske råkade ut för just det förstnämnda. Ett annat misstag vissa gör är att de sparar kontakterna som lokala kontakter istället för att spara dem i kontot. Så ja, vanligt folk kan ha dålig koll tyvärr.
    Alla familjemedlemmar bör ha ett eget konto. Jag skulle aldrig låta ett barn eller någon annan vara inloggad på mitt Google-konto. Jag lever efter just den filosofi du nämner, "allting viktigt i ett och samma konto", jag håller inte på med tredjepartskonton eller tredjepartsappar i någon större utsträckning, vilket du verkar tycka likadant om. Däremot har jag en tredjepartsapp för att göra backup av sms, som en extra säkerhet då Googles backup av sms bara sker en gång per dygn ungefär.

    De flesta saker du nämner i startinlägget kan Google göra, såsom "hitta min telefon", dela appar inom familjen osv. I min familj har vi en familjekalender i Google Kalender och en familjechatt i Hangouts (nu är ju Hangouts öde något oklart, Google har aviserat kommande förändringar av tjänsten, men ändå). Sen har vi ett antal familjealbum på Google Photos som vi delar inom familjen.
    Du nämner "4 olika konton för att molnlagra bilder", jag förstår inte riktigt, om du använder Google Photos så har du ju fri obegränsad lagring och det kräver inget extra konto.

    En stor nackdel med Apples ekosystem är att du är bunden till just Appleenheter och inga andra enheter kan användas. Om du använder Googles ekosystem däremot, så kvittar det om någon familjemedlem använder Iphone, det går fortfarande att använda kontakter, kalender, foton m.m. från Googles ekosystem på en Iphone.

    Jag förstår inte vad du menar med åldersbegränsningar för Youtube och Spotify. De begränsningarna kommer ju finnas alldeles oavsett vilket operativsystem du kör? Du kan ju skapa "vuxen-konton" åt dina barn för att de ska få tillgång till allting.

    Du skriver:
    "Antagligen så ligger exakt allt lokalt sparat på telefonen och försvinner den dagen telefonen tappas eller blir stulen. Jag tror generellt att folk som kör Iphone faktiskt har omedvetet mer säkerhet, människan är av naturen lat. Med andra ord borde det finnas utrymme för andorid att förenklas ytterligare. Apple är ju absolut ett bättre system i det fallet."
    Mig veterligen är det likadant på Android och Ios - du måste själv aktivera backupen, typ första gången du startar telefonen. Jag tror mig veta att vissa fortfarande använder den äldre Itunes-backupen och bara gör backup någon gång ibland manuellt genom att koppla ihop Iphone och Mac. Att det ens finns som val (rätta mig om jag har fel) är ju befängt, alla borde väl köra molnbackuper idag. Där körs ju Googles backup en gång per dygn automatiskt åtminstone, oavsett om man vill eller inte, så länge funktionen är igång.
    Resonemanget om att Iphoneanvändare "omedvetet har mer säkerhet" förstår jag inte. Den gamla myten om att "it just works" på Iphone är ju begraven sedan länge. Men visst, Apples backupsystem har ett antal fördelar, men fördelarna handlar väl inte riktigt om användarvänlighet utan snarare om att Apple lyckas kopiera 96 % av telefonens innehåll medan Google bara kopierar 90 % av telefonens innehåll (påhittade siffror).

    I övrigt har du fått många bra svar redan. Om ni använder huvudsakligen Android idag, så finns det ju absolut ingen anledning att byta till Ios. Vilket enormt krångel det skulle vara att byta ekosystem.
    Bra att du tar tag i detta, lycka till!
     
    Homdax, Kristy och Leo83 gillar detta.
  4. saigon

    saigon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Stort tack för era utförliga svar, intressant faktiskt ur en "familjs" synvinkel. Ser att det är fördelar och nackdelar med båda.

    Nu har vi fått hem 3 st P30, dottern får vänta ett par år till.

    Ska vara seriösare med deras telefoner denna gång och göra alla inställningar och konton grundligare, får använda svaren i denna tråd som vägledning.

    Skippar Huaweis egna Backupplösning nu, måste man ens skapa ett Huawei-konto egentligen?


    Edit: Börjar redan lessna lite. Huawei ska ha tillgång till 10 saker, Huaweis dotterbolag "&/)&¤#" ska ha tillgång och tredjepart ska ha tillgång till saker innan jag ens hunnit göra något med telefonen, ska jag köra huaweis väderapp så samlar dom in info om helt orelevanta saker. Droppbox spammar mitt Googlekonto om att utrymmet snart är fullt trots att jag aldrig haft ett konto där. Bägaren börjar rinna över lite.

    Vaknar lite på fel sida idag kan erkännas, men skulle vara extremt tillfredsställade att dumpa allt med Google och starta om på nytt med IOS av någon anledning :D
     
    Last edited: 29 jan 2020
  5. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Nej du behöver inte ett Huawei-konto.

    Hur kan droppbox spamma ditt Googlekonto om du som du säger aldrig haft ett konto där?

    I ärlighetens namn så tror jag du gör det svårare än det faktiskt är.
     
  6. saigon

    saigon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER


    Nej helt säkert, laddade till och med hem Dropbox-programvaran till datorn för att dubbelkolla, fick regga mig och helt tomt på kontot. Har till och med dubbelkollat med min andra mailadress.

    Ja, det är mycket möjligt, tycker om att ha ordning och reda på saker, när det inte är det så blir jag lite hispig alternativt stoppa huvudet i kudden som jag gjort i det här fallet.

    För att krånga till det lite ytterligare då, sambon har 2 st Googlekonton, ett genom jobbet som hon har kört med primärt på telefonen nu och ett privat som telefonen är inställt för ifrån början. Kan man köra 2 konton men välja det privata som primär och jobb när hon behöver komma åt mailen och drive?
     
  7. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Om du inte har något på Dropbox så är det väl bara att markera mejlen som spam eller? Det är fick inte Googles fel att Dropbox skickar mejl till dig.

    Du kan inte välja ett konto som primärt, däremot kan du välja vad som ska synkas på varje konto. Men ännu enklare är väl att endast logga in med jobb Google-kontot på de appar som hon behöver för just jobbet.

    Som sagt tror inte du ska komplicera det för mycket. Följ råden i tråden.

    1. Logga in på telefon med era individuella Google konto. Tillåt den Google back up som ni vill ha tex Kontakter, Appar, Telefondata m.m. (Obs foton hanteras av Google Photos appen)

    2. Skippa 3 parts backup!

    3. Skaffa Family link om du vill ha koll på barnens telefoner.

    4. Skapa en familjekalender som delas till alla i familjen.

    5. Logga in på tjänster med det inlogg som tjänsten kräver. Om man kan logga in med Google och ni vill/har haft det tidigare så kanske det är att föredra.

    6. Spara nya kontakter till Google kontot, detta är ett val när man lägger till en ny kontakt.

    7. Spara nya kalender händelser till Google kontot, detta är ett val när man lägger till en ny händelse.

    Minns inte vilka fler tips du fått.
     
    katho och N6290 gillar detta.
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 733

    MINA ENHETER

    Du verkar ju ha bestämt dig från början att Apple skulle ha bättre lösningar av någon anledning? Varför? Någon du känner som propagerar om "hur enkelt" Apples grejer funkar? Det är en myt i så fall, bör du veta.
    De flesta på det här forumet har ju argumenterat för motsatsen. Sedan att du redan är investerad i Google och har konton hos Google är ju ett argument som med viss tyngd talar för att du borde fortsätta använda Google. Att skapa något helt nytt hos Apple kommer ju GARANTERAT innebära mer huvudvärk.

    Nu är Huawei inget varumärke jag själv skulle köpa, bl.a. just av den anledningen du nämner, att det följer med bloatware och deras egna inbakade tjänster. Men de flesta tjänster bör du kunna tacka nej till. Sen kan du gå in och radera alternativt inaktivera en rad av Huaweis appar i telefonens inställningar, kanske inte alla. Är det en systemtjänst, går den endast att inaktivera, inte radera. Men den syns inte längre i applistan och stör inte lika mycket.

    Det du skriver om Dropbox är ju nästan befängt. Vad menar du ens? Får du mail från Dropbox? Eller hur kan Dropbox spamma "ditt Google-konto"? Är Dropbox en app Huawei har valt att förinstallera på telefonen? Ta då bort appen, om det går.


    Det låter som att Dropbox har funnits förinstallerat på din telefon och försökt göra reklam för att du ska köpa utrymme hos dem? Ta bara bort appen, eller inaktivera den, eller stäng av notifikationer i den.

    Ett gott råd är att ALDRIG använda ett jobb-konto (eller skolkonto) eller liknande som primärt konto. Lagra aldrig någon viktig data i ett sånt konto. Slutar man på jobbet eller kommer man i konflikt med sin arbetsgivare på något sätt så kan man helt utan förvarning vara utkickad från kontot eller få kontot raderat. Oerhört dålig framtidssäkering. Samma sak med skolkonton. Sen kan man fundera på om man verkligen vill att arbetsgivaren/skolan ska kunna gå in och snoka i ens privata kalenderhändelser (kanske privata mail också) och liknande, om man valt att spara det i jobb/skolkontot?

    Angående primärt Google-konto:
    Det ni måste göra är att hon loggar in på telefonen första gången den startas efter fabriksåterställning, med sitt privata konto, då blir det huvudkontot där allting som standard kommer sparas. (Om jobbkontot idag är huvudkonto är det bästa att fabriksåterställa telefonen och göra om från början.... men var vaksam, om det är en tjänstetelefon som hon fått ut från företaget så kan den i vissa fall vara låst till jobbkontot eller företagets domän, och då kanske det inte går att byta konto till sitt privata som huvudkonto).
    Om hon byter till sitt privata konto som huvudkonto idag, och försöker flytta över all privat data till sitt privata konto, så kanske det innebär visst arbete och tar viss tid, men tänk då om hon fortsätter spara privata grejer på jobb-kontot och först om några år ska flytta över datan? Då kommer det garanterat finnas mer data att flytta och ta mer tid i anspråk. Bättre att göra jobbet idag, det vill jag verkligen råda till.
    När ni sen skapar familjekalender osv så ska ni givetvis se till att bjuda in hennes privata konto till kalendern och annat Google-relaterat. Det är oerhört dumt att börja i fel ände, typ skapa massa familjerelaterat att dela inom familjen, men sen bjuda in fel konto i hennes fall..

    Efter första setupen av telefonen kan man logga in på flera sekundära Google-konton i telefonen också, typ på sitt jobbkonto, och få enkel tillgång till mail, google drive och annat. Man väljer i respektive app vilket konto den ska visa, och kan växla mellan flera väldigt enkelt. Men jag hade aldrig loggat in på jobbkontot på min privata enhet. Det innebär att arbetsgivaren eventuellt kan spåra henne och se vissa privata saker, lite beroende på vad för slags jobbkonto det är och vilka behörigheter deras admin slagit på. Till exempel skulle arbetsgivaren kunna fabriksåterställa hennes enhet på distans i vissa fall, TROTS att den är inloggad med det privata kontot som huvudkonto. Hon får fundera över hur mycket hon litar på sin arbetsgivare. Jag skulle hellre läsa jobbmail och liknande genom en tredjepartsapp eller genom webbläsaren, just för att slippa lägga in jobbets Google-konto på telefonen.

    Du skriver:
    För att krånga till det lite ytterligare då, sambon har 2 st Googlekonton, ett genom jobbet som hon har kört med primärt på telefonen nu och ett privat som telefonen är inställt för ifrån början.

    Du verkar säga emot dig själv lite. Det konto som användes för att logga in på telefonen första gången blir det primära. Alltså kan båda fetmarkerade styckena inte kombineras.
    Så är jobbkontot eller det privata kontot huvudkontot? Det bör ni kolla upp noggrant. Det kan vara så att hon redan idag har kontakter, kalenderhändelser, foton, sms, samtalshistorik m.m. säkerhetskopierat till fel konto. Om möjligt bör hon gå in under Inställningar --> Google --> Säkerhetskopiering alternativt i Google Drive-appen --> Säkerhetskopiering. Där kan man välja konto att använda för backupen. Om hon väljer sitt privata konto, och sen trycker "Säkerhetskopiera nu" (alternativt väntar några nätter) så kommer en backup ske av bl.a. inställningar, sms, samtalshistorik till det privata kontot. MEN: övrig data, såsom kalenderhändelser, foton, kontakter är svårare att flytta, ibland måste det göras manuellt (typ exportera fil och sen importera i rätt konto), ibland går det att göra halvautomatiskt på telefonen. Ligger sakerna i fel konto så får du undersöka närmare om hur grejerna enklast flyttas över till rätt konto, alternativt be om hjälp här.

    Bör också lägga till ytterligare en sak för klarhetens skull. Jag har ovan utgått från att hon i jobbet har ett Google Suite-konto. Dvs ett konto som arbetsgivaren administrerar och styr över. Dessa brukar oftast ha en domän i stil med anna.johansson@företag-yyy.se, dvs adressen slutar med företagets namn trots att det är ett Googlekonto.
    Om jag missförstått detta - om hon istället använt sin jobbmailadress för att skapa ett eget Google-konto - så är ju det kontot ett rent privat konto utan koppling till företaget. I så fall kan ni bortse från de flesta av råden ovan. Då är det bästa att överflytta det kontot så att det inte är knutet till företagsadressen. Det gör man enklast genom att skapa en Gmail-komponent i kontot. En sån Gmail-komponent saknas sannolikt idag om det är ett vanligt Gmail-konto men adressen slutar på något annat än @gmail.com, men kan läggas till genom att välja valfri epostadress som slutar på @gmail.com. Återkom om detta skulle vara aktuellt. I korthet så kan man besöka gmail.com när man är inloggad på kontot för att se om det finns en Gmail-komponent eller inte.
     
    katho, EricG och Leo83 gillar detta.
  9. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Ang. Jobbet slutade jag för 10 årsen att ha det på en privat telefon eller tvärt om.
    Privat tillgänglig 24/7.
    Jobbet under kontorstid (knappt)
    Finns mer fördelar än nackdelar med den lösningen.
    Arbetsgivare kan deaktivera konton och där med kan luren bli helt blåst, beroende på vad dom kör för lösning (enhets admin). Risken att man alltid jobba ökar enorm blir kvällar, helger och semester, bra sätt att hamna i ondspiral som slutar med väggen och tar tid från familjen.
    Hysteri att alla i familjen syncar och har 100% koll på varandra går att ha fast var och en köper den typen man känner sig mest bekväm med.
    Kläm o känn kanske en ios en Android spela roll.
     
    Stefan707 och N6290 gillar detta.
  10. saigon

    saigon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Tack för era svar. Håller på att nysta i allt detta nu, så kommer med ett mer utförligt svar sedan. Kan ju säga att jag nyss raderat nästan 8000 mail på min "skräpmail" som jag gav upp för 4-5 år sedan, som jag nu ska använda mer seriöst med Googles tjänster. Skönt att ta tag i det faktiskt. Upplever också Gmail som riktigt bra funktionsmässigt nu.

    har också skapat ett Gmail-konto till sonen, (med en adress som ser seriös ut tur nog för framtiden). Har också kopplat den till mig där jag står som förmyndare. Kanske är jag som behöver en sådan egentligen. o_O

    Konstaterande nyss ochså ett pinsamt fakta om mitt bråk om Dropbox. I ett dimmigt tillfälle för runt 6 år sedan hade jag tydligen syncat telefonen med ett dropbox-konto som jag inte ens visste att jag hade. Testade att logga in med "skräpmailen" och visst låg alla bilder tagna under nästan 2 år, innan utrymmet blev fullt och den slutade synca. Lite får jag nog skämmas, det erkänner jag.:sealed:

    Däremot har telefonen syncat tidigare med Google så det fanns en backuplagring av telefonen, någonting har jag gjort rätt åtminstone.

    Sambons konto är ett Google Suite-konto, ska kolla upp det närmare också.

    Mest av allt vill jag lösa backup av alla bilder på ett bra sett, vill inte gärna tappa kvalite, vara lätt att organisera och dela med familjen. Är det Google Photos som gäller eller ska jag återkoppla det ökända dropbox-kontot igen?
     
    N6290 och EricG gillar detta.
  11. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Jag kör google foton (gratis) och gillar det. Funkar bra för bilder men sämre för filmer (kvalitémässigt alltså). Kan bara tänka mig att det är positivt om man betalar! Prisvärt? Ingen aning..
     
    Last edited: 31 jan 2020
  12. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Google Photos, klart smidigast. Det fina med Googles tjänster är ju att dessa faktiskt finns till mer än en plattform. Funkar lika bra på Android som på iOS. Så man kan fortsätta samma tjänst oavsett plattform man kör, till skillnad mot hur det skulle vara om man låser in sig på Apple med iCloud.
     
  13. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Håller absolut med om att google photo är bra. Men hur synkar det om man tex raderar ett foto i "bilder" på sin iPhone, raderas den även i google photo? Annars måste man manuellt städa upp i google photo tänker jag....
     
  14. chucken

    chucken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    1 166
    Mottagna gillanden:
    317

    MINA ENHETER

    Nej, men om du tar bort en bild med google photo så försvinner den från bilder på telefonen. Så jag använder bara google photo på min telefon.
     
    EricG gillar detta.
  15. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Ok. Jag om man enbart kör med google photo är det ju en sak, men om man kör iPhone lär ju "bilder" vara fullt med bilder du raderat från google photo. Jäkligt synd att att bilderna inte raderas i google photo när man raderar i "bilder"....
     
  16. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Jag tror många använder google foto på iphone mer som en backup än som en spegling. Jag brukar " tömma " alla bilder till google foto och låter telefonen vara tom. Då blir google foto min app för bilder och bilder på min iphone agerar mer som första sortering.
     
    Puttesson gillar detta.
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om du går in i Google Photos på din iPhone och väljer o radera en bild, kommer du få frågan om du också vill radera bilden från telefonen
     
    EricG och Leo83 gillar detta.
  18. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Ok, bra isåfall
     
  19. saigon

    saigon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    liten spontan uppdatering om intrycken när jag hunnit sätta mig in i Googles olika system.

    Hangouts, skapade en familjegrupp där, men spontant väldigt tråkig app som känns uråldrig. Får bli fakekonto till messenger istället.

    Family link, Inte så användarvänligt, lite småbuggar som att när väl skärmtiden gått in och man släpper det helt så måste varenda app godkännas var för sig. Finns några saker till jag stör mig på, allmänt rörig app.

    Youtube kids, för typ 2-6 åringar, han bara skrattade åt den typ. Halvlösningen får bli att dra hem Firefox och köra där igenom utan konto, då Chrome blockar Youtube. Han tittar mycket på fotbollsmatcher och det är så mycket som är blockerat på kids, till och med Vm-kvalmatchen 4-4 mot tyskland, oj barnen kan ju ta psykisk skada av att se det?

    Spotify får han inte heller köra...

    Skapar man ett Google-konto med ålder över 13 för att slippa spärrarna så riskerar man att få kontot helt låst om vissa appar gör en åldersbegäran och han trycker in fel födelseår.

    Får intrycket att Ios är bättre på liknande saker, även om dom kanske också har begränsningar utifrån ålder.

    Mycket gnäll där, finns några ljusa sidor också vill jag bara säga :D
     
    Last edited: 1 feb 2020
  20. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Dom har så klart också samma åldersbegränsingar. Har inget som helst att göra med vilket OS du kör.

    Så du kommer få skapa fejkkonto för fb messenger, Spotify och YouTube likväl.
     
    eastbound och katho gillar detta.