Highend-lur i dagens läge

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Azur, 30 jan 2020.

  1. Azur

    Azur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2013
    Inlägg:
    387
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Börjar bli dags för en uppgradering från min nuvarande OnePlus 6T, och jag är väldigt osäker på vad jag vill ha.

    Vi kan väl börja med att jag nu kört enbart Android sedan någon gång under 2011 tror jag, då jag bytte ifrån min första och hittills enda iPhone (3Gs). Grejade en massa med jailbreak på iOS, sedan gick det över till att roota, köra custom ROMs och kernels o.s.v. med alla mina Android-lurar under ett långt tag. Någonstans i samband med att jag skaffade en S6 Edge när den var aktuell tröttnade jag på allt sånt och har sedan dess kört mina lurar (G6, OP5, OP6, OP6T) helt stock så när som på en launcher. Suget för att greja med luren har med andra ord nästan helt dött ut, och idag vill jag mest ha en lur som bara fungerar för mig, i alla lägen, och gör det bra.

    Nu vill jag som sagt ha något nytt och jag tänker mig väl att vi låter budgeten vara osagd, men jag tänker mig väl en lur uppe bland flaggskeppen. Jag har givetvis lite önskemål och krav och de kommer här nedan.

    Krav:
    - Bra kamera
    - Bra batteritid
    - Genomgående bra flyt
    - Vattenbeständig/någon form av IP-certifiering
    - Inte för stor (Helst inte större än nuvarande OP6T, marginellt större går bra)

    Önskemål:
    - Trådlös laddning
    - Relativt rent Android

    Dock ska det sägas att jag är lite nyfiken på iOS. Min far fick i höstas en iPhone (7?) via jobbet och jag fick hjälpa till att få igång den och ärligt talat så... Hatade jag det! Men, jag är ändå nyfiken på hur det vore att ha en själv. Har oerhört dålig koll på dem och vet inte riktigt vart man ska börja. Det som jag har extra svårt för är att jag gillar att ha en så clean hemskärm som möjligt och där vinner väl Android med sina anpassnings-möjligheter. Dessutom har jag länge bävat för att använda en iPhone bara för att bakåt-knappen sitter längst upp istället för där nere, lätt tillgänglig för tummen. Finns det gester nu? Hur funkar Googles appar på iOS? Finns det några appar som fungerar sämre på iOS? Vilken modell väljer man?

    Vad gäller Android-lurar så överväger jag lite att köpa S20 när den kommer, men har inte kollat så mycket på alternativen. Jag VET att jag förmodligen bara klarar mig ett år innan jag känner att jag vill testa något nytt oavsett, men man kan ju hoppas på att detta inte infaller och då får ju luren gärna fungera lika bra i längden som när den är ny. Kom igen, ladda på med förslag och argument!
     
    bernard gillar detta.
  2. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 127
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Gester har funnits sedan iPhone X kom för drygt 2 år sedan, funkar kanon. Googles appar funkar utan problem på IOS, till och med Google Home, gick själv från Android till en 11Pro för en dryg månad sedan och är helnöjd. Allt är topp, aldrig haft så grym batteritid och kameran är underbar.
     
  3. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Gester för bak och fram har hunnits ännu tidigare innan X kom för iPhone, det är så de flesta navigerar på sin iPhone ju :innocent:

    I ditt fall skulle jag vänta lite till, nya lurar är ju påväg snart och op6t är riktig grym lur fortfarande.

    I iOS trivs man bäst om man har fler enheter, allt funkar så bra ihop i ekosystemet men bara en iPhone kan bli lite trist i längden.

    Det går att hålla hemskärmen rätt nice ändå, såhär ser min ut på xs max!
     

    Bifogade filer:

  4. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Har en Sony Xperia 5 som jag är nöjd med. Förutom trådlös laddning så tycker jag den prickar rätt i det mesta.

    Köpte min under BlackFriday friday så jag fick den för ett bra pris.
    Men Sony brukar ha kampanjer då och då.
     
  5. Azur

    Azur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2013
    Inlägg:
    387
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Det låter ju faktiskt väldigt lockande, den är ju relativt nätt & behändig också! Borde nog ta mig till nån butik & känna på en lite!

    Som sagt, jag har ingen direkt koll alls på dem. :P Jo, jag har väl ingen panik så, men tänkte väl mig att jag byter om en månad eller så och det känns bra att vara ute i god tid!

    Ja, det är väl mycket det Apples varor är kända för - Att funka väldigt bra tillsammans. Jag använder telefonen till nästan allt, det enda är väl att TVn används till YouTube & Netflix och datorn som någon form av station för alla filer man har sparade och lite surf när man ledsnat på mobilens lilla skärm. Hur är det med filöverföring idag, måste man fortfarande använda iTunes eller dyker iPhone helt enkelt upp som en lagringsenhet man bara kan flytta filerna direkt ifrån?

    Vet inte varför jag räknat bort den, inbillat mig att det var en midrange-lur eller något. Får känna på den med!
     
  6. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Numera kan du köra airdrop eller iCloud Drive för att överföra eller hämta filer mellan enheter. En klick med airdrop och det är klart :innocent: dvs trådlöst.

    iOS 13 gav även oss möjligheten att lägga till USB/sdkort för extra lagring samt filhantering med appen filer.

    Du kan alltså tanka hem subtitles till din iOS lur, starta upp VLC med en film och boom, Done.

    Finns även torrentklient till iOS så ja :innocent:

    Sorry om detta är offtopic, jag diggar båda världarna men eftersom du inte rört iOS på ett tag ville jag ge lite mer info!
     
  7. Azur

    Azur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2013
    Inlägg:
    387
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Ville väl egentligen veta om jag lätt kan koppla en iPhone till min dator (Som kör Linux) och bara klicka mig in på telefonens lagringsutrymme och se alla filer, samt flytta filer till/från telefonen där? :)
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad jag vet, kan du bara hämta bilder ifrån en iPhone. Men någon får gärna rätta mig om jag har fel
     
  9. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Jag använder telefonen annorlunda så blir back to the old days :teeth: Vad är det för filer vi snackar om då? Tänker du typ på dokument, filmer, musik osv?

    Musik kör jag Spotify, filmer kör jag Netflix alternativt torrent men då flyttar jag filer direkt i iPad istället för via dator. Dokument kör jag iCloud Drive.

    Låter mer som det du söker finns hos android men om du kan ge mig ett fall så kanske jag kan ge dig ett bättre svar :innocent:

    Vill inte riskera att hamna off topic här så om du är nyfiken på iOS, skapa gärna en tråd i Apple avledningen så kan du få bättre svar!
     
  10. Azur

    Azur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2013
    Inlägg:
    387
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Egentligen handlar det väl mest om att flytta bilder från telefon till dator, men det går ju att lösa via Google Photos, även om jag tror det vore smidigare att köra via USB som jag gör nu.

    Allmän fråga - Hur har ni som gått över från Android till iOS tyckt att det funkat? :)
     
  11. lulzfactor

    lulzfactor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    551

    MINA ENHETER

    Har nyligen gått tillbaka till iOS efter 20-30 android telefoner. Den anledningen till att jag böt var egentligen att jag ville prova Apple Watch så köpte då en 11 PRO. Köpte den vid release och detta är första telefonen på 3 år som jag har längre än 2-3 månader. Extremt nöjd med den.

    Fungerar såklart bäst med andra Apple enheter runt om kring. Batteritiden är riktigt bra och kameran lika så! Kommer dröja länge innan jag byter :)
     
  12. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 127
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Gjorde ju också bytet som jag skrev ovan för en dryg månad sedan efter att kört Android sedan 2013 efter en tid med Lumia 920 och WP. Har i över 10 år haft iPhone på jobbet så det var inte på något sätt obekant för mig men iPhone har inte lockat att köra privat förrän 11 PRO kom som tickar alla boxar jag tycker är viktiga, främst kamera, den grymma batteritiden och inte minst ett smidigt format. Har ett par Apple TV hemma men klocka kör jag Garmin som funkar fint ihop med iPhone också.
     
    bernard gillar detta.
  13. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Ja det är i princip en Xperia 1 i hårdvaran i ett mindre format.
     
  14. Azur

    Azur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2013
    Inlägg:
    387
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Svängde förbi Elgiganten efter jobbet & kikade lite. iPhone 11 Pro är ruskigt lockande att prova, alltså... Kände på S10 också, men den kändes inte särskilt spännande att greja med, åtminstone inte i jämförelse med 11 Pro. Kände även lite snabbt på Xperia 5 men la snabbt ifrån mig den då jag inte gillade formatet.

    Får suga på detta en stund...
     
  15. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Nu är MWC 2020 så pass nära, med Samsungs nya modeller.
    Sony, Nokia med flera.
    Så kanske läge att vänta nån månad och se vad som erbjuds?

    BlackFriday och mellandagsrean har varit också. Så jag ser inga såna kampanjer i närtid heller.
     
  16. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Skulle nog vänta någon månad, är själv riktigt nyfiken Xiaomi Mi 10 Pro, den verkar helt löjligt maxad!
    Den är säkert flera tusenlappar billigare än 11 Pro dessutom.
     
  17. Azur

    Azur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2013
    Inlägg:
    387
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Det vart väl inte riktigt som planerat detta... Skulle ju byta om typ en månad eller två men nu sitter jag här med en iPhone 11 Pro. Hoppas jag kan leva med den längre än alla Android-lurar jag bytt ut de senaste åren, har blivit typ 20st på 5 år.
     
    RuffyMan och msandstedt gillar detta.