Tips: Tre bäst i Tutelas test 2019

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Cupcakes, 30 jan 2020.

  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    I dagarna presenterade Tutela en ny jämförelse mellan operatörerna i de nordiska länderna. Här är Sveriges resultat. Testet fungerar genom att appar med denna mätmotorn installerad automatiskt mäter hastigheten, något som gör att det finns väldigt många mätningar tillgängliga. Det finns ingen jämförelse vad gäller täckning, utan det som testas är mer eller mindre nätets kapacitet. Man får utgå från att användarna har en operatör som de upplever fungerar på de ställen där de befinner sig, alltså har operatörerna samma förutsättningar. Hur bra täckning en operatör har återspeglas alltså inte.

    Ser man till resultaten för hastigheterna så återspeglar de väl vad som sagts tidigare - Telia och Tre är de operatörer med högst hastigheter och N4M-operatörerna erbjuder lägst. Min egen uppfattning är att Telia är den operatör som kan erbjuda högsta topphastigheterna, men generellt presterar man i linje med 3.

    Svarstidsmässigt presterar Tre sämst och Tele2 bäst. Vilket enligt testet då i mer eller mindre innebär att Tele2 är bäst för surf och Tre är bäst för streaming samt applikationer som inte kräver superlåg latency utan där det är viktigare med hastigheten.
    [​IMG]

    Testet visar att 3 är den operatör i Sverige som har snabbast nät för nedladdning och generell upplevelse. Testat visar egentligen ingenting vad gäller täckning

    [​IMG]
    Tre är den operatör som genomgående har högst nedladdningshastighet av de fyra operatörerna. Telenor är den med lägst. Det skiljer 5,5Mbit/s mellan Telenor och Tre.
    [​IMG]
    Telia är den operatör med genomgående högst uppladdningshastighet och Telenor den med lägst. Det skiljer 2,4Mbit/s mellan Telenor och Telia.

    Hela rapporten finns här.
     
    Last edited: 30 jan 2020
    Moby, svenix och Jan-Bertil gillar detta.
  2. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Alla har så olika upplevelser. Just Latency är det jag tycker Tele2 verkligen faller på :eek:
     
  3. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Jag kan tänka mig det faktiskt. Tre har ett rätt välbyggt nät sett till mängden kunder.

    Jag tycker att Telias prestanda har sjunkit sedan de införde fri surf. Man får ofta typ 100 Mbit där det var 300 tidigare.
     
    Jan-Bertil och bernard gillar detta.
  4. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Byta mobilt bredband från Tele2 till Tre för nån mån. sen och det blev då betydligt stabilare över hela dagen samt högre hastighet. Tele2 kunde gå i botten med avbrott vissa tider på kvällen men med Tre är det nästan samma fart hela dagen.
     
    Last edited: 31 jan 2020
    Jan-Bertil, bernard och Kate gillar detta.
  5. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Intressant och stämmer med mina subjektiva upplevelser av våra olika operatörer. Vet någon vad för appar som genomför deras mätningar? Över 3000 olika program läste jag i rapporten.
     
    Jan-Bertil och bernard gillar detta.
  6. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Men Telia har väl fortfarande bäst täckning i hela Sverige (?)
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Detta test mäster inte täckningen, utan alla andra faktorer
     
    Jörgen Ö och Larsgmb gillar detta.
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telia har fortfarande störst täckning i Sverige av operatörerna, ja. Detta test har dock endast jämfört operatörerna där täckning finns.
     
    Jörgen Ö, Jan-Bertil, bernard och 1 annan gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Frågan är lite hur stort underlaget är i Sverige. Framgår det av rapporten?

    Tänker på hur många tester de genomfört/hur många användare som ingår i underlaget.

    Handlar det om ett antal tusen användare fördelat på många mätningar är det säkert trovärdigt.

    Bara så underlaget nu inte består av 200 användare eller dylikt, för då blir det ju genast knepigare.
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Enligt Mobil är det 56 467 mätningar som gjorts för resultatet i norden. Mätningarna har gjorts genom 3000 appar.
     
    Jan-Bertil och bernard gillar detta.
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om man ser vidare på vilken nätverksteknik som används, ser det ut som följer:

    [​IMG]

    Tre är operatören där användarna haft minst tid på 4G enligt denna mätning. Det kan på ett sätt också förklara den högre svarstiden. Det visar också att Tre fortsatt har bra kapacitet i 3G-nätet eftersom resultatet inte verkar ha påverkats speciellt mycket. Telia är den operatör där användarna haft 4G-anslutning oftast.

    Ser man till frekvenser så verkar Telia vara den enda som fått igång LTE700 under förra året. I övrigt märks det att Tre saknar 1800MHz som en mellanfrekvens eftersom över 50% av tiden så var telefonerna anslutna till LTE800. Telia verkar i sin tur ha satsat hårt på LTE1800. Vilken frekvens som visas vid CA (4G+/LTE Advanced) framgår inte.

    Detta visar alltså att höga frekvenser inte alltid är bäst, utan det är kapaciteten i nätet som spelar störst roll. Annars borde Tele2 varit den operatör som haft bäst resultat i testat då de var operatören där LTE2600 användes flitigast.
     
    Last edited: 31 jan 2020
    6150, ffodil, Jan-Bertil och 2 andra gillar detta.
  12. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Intressant är också att Tele2s användare verkar vistas mer i tätorter än Telenors, eftersom de använder högre frekvenser oftare, trots identiskt nät.

    Man kan väl gissa att Tele2 har mer unga och priskänsliga kunder. Dessa tenderar att vistas mer i städer.
     
    bernard och Cupcakes gillar detta.
  13. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Spontant tror jag också att folk menar att Telenor har bättre täckning än Tele2, även om så inte är fallet. Så låter det åtminstone på mitt jobb.
     
    bernard gillar detta.
  14. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    3GIS håller väl klart högre klass än SUNAB?

    Ofta är man ju hänvisad till 3G om man använder en N4M-operatör.
     
  15. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
  16. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    575
    Mottagna gillanden:
    963

    MINA ENHETER

    "– Om Telia exempelvis presterar väldigt bra på en plats, men bara en annan operatör har täckning där så redovisar vi inte den platsen alls. Om Telia å andra sidan har bra mätvärden på en plats och även Telenor och Tele2 har täckning, men inte Tre så inkluderas den platsen i rapporten. Den påverkar då Telias nationella resultat, men påverkar inte Tres resultat eftersom de inte har något mätvärde för den platsen."

    Det är inte så konstigt att Tre vinner ett sånt här test.
     
    svenix, 6150 och bernard gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det blir tämligen skevt i sådana fall, speciellt givet att Tre har så oerhört begränsad täckning i norra delarna av Sverige i jämförelse med de andra. Det blir ett avsevärt handikapp.

    Med det här upplägget får man rimligtvis dela upp Sverige i tre eller fyra zoner och presentera resultatet för varje enskild del. Eller vad vore mest rättvist?

    Det blir mycket märkligt om det faktum att tex Telias landsbygdsresultat i stora delar av Sverige sänker nationella medelvärden, medan Tre slipper det handikappet för att de helt enkelt inte finns på landsbygd.
     
    Last edited: 7 feb 2020
    jnsson, KTM och 6150 gillar detta.
  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Samtidigt är väl testet rättvist utfört, utifrån vad man har sagt? Testet mäter hur det fungerar där operatören har täckning. Det säger ju ingenting om faktisk täckning.

    Nu är det väl mindre troligt, men det blir ju på motsvarande sätt om exempelvis Telia saknar täckning på en plats, men de andra operatörerna har täckning. Då påverkas inte Telias resultat, men de andra operatörernas.

    Man får ju också ha i åtanke att trots att 3G-nätet är känsligare än 4G-nätet så kunde 3 prestera som man gjorde. Framförallt i de norrländska städerna har ju 3 täckning, men endast 3G vilket inte kan mäta sig med Telias 4G. Ser man till det borde ju Telia ha en klar fördel med större 4G-nät.

    Oavsett skulle man behöva veta var testerna har gjorts, för att få sig en bild av hur det är. Sen får man väl även anta att det är flest tester gjorda i storstadsregionerna och färre i Norrland och därav blir väl testet förhållandevis representativt ändå - om man ser till att det endast visar hur operatörerna presterar där de har täckning.
     
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, men om man tillför många mätvärden från platser där hastigheten vanligen är begränsad och där svarstiderna är höga (landsbygd), så ger ju det de operatörer som i större utsträckning verkar på landsbygd ett handikapp mot de som i högre utsträckning finns i mer folktäta delar med större täthet mellan masterna och fokus på högre bandbredd/lägre svarstider.

    I sådana fall borde man åtminstone skilja på storstad och landsbygd för ett mer värdefullt resultat. I annat fall vet jag inte riktigt hur nyttigt resultatet blir i annat än akademisk mening? Det blir i alla fall inte särskilt konsumentvägledande.
     
    svenix, jnsson, 6150 och 1 annan gillar detta.
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Samtidigt är det väl oftast 4G-täckning operatörerna har på landsbygden? Med undantag för 3 som nog mest har 3G. Borde inte 3s resultat bli mer negativt påverkat än de andra operatörernas då? Detta är ju något som har återspeglats om man kollar på svarstiderna.

    Inget test för täckning är väl egentligen något man borde se som konsumentvägledande, de flesta tester har brister och de visar ju endast hur resultat varit på de exakta platserna som de testat på. En meter till höger kan resultatet vara ett annat.