Kan MikroLED / MiniLED verkligen generera samma färger som OLED?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Acerbic, 1 feb 2020.

  1. Acerbic

    Acerbic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2014
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    As the name suggests, MicroLED is made of millions of micro, well, LEDs. Tinier versions of what's in your current LCD TV

    It's easy to see why. MicroLED has the potential for the same perfect black levels as OLED with no danger of burn-in. It can deliver higher brightness than any current display technology, wide-gamut excellent color and doesn't suffer the viewing angle and uniformity issues of LCD.


    MikroLED kan precis som OLED stänga av färger som inte används, så är det därmed omöjligt att skilja åt färgåtergivningen mellan en OLED och MikroLED om allt annat är lika (bildmjukvaran)?
     
    Last edited: 1 feb 2020
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 709
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det bör dessutom bli aningen bättre med MicroLED eftersom pixlarna är identiska sett still storlek och ljusintensitet, så de be vehöver behöver inte placeras i en särskild matris för att kompensera för att en viss färg har kortare livslängd eller har en svagare ljusintensitet än en annan, vilket ju är en nackdel med AMOLED.

    Problemet med MicroLED just nu är att det inte lämpar sig så bra för mindre storlekar då upplösningen är begränsad till följd av att pixlarna är fysiskt större. Samsung har väl visat en 75"-panel med UHD-upplösning, men 8k är nog en bit bort, samt mindre storleker med UHD-upplösning (tex datorskärmar eller surfplattor och mobiler).

    Sedan finns det ju andra fördelar som den betydligt högre ljusintensiteten (1000 nits vs upp till 10 000 nits) och livslängden om ~100k timmar (24/7 i ~11 år).

    Tillverkningsprocessen är dock komplicerad och kostsam just nu, så det lär dröja ett tag innan de löst den knuten, varför man nog inte bör avstå AMOLED i väntan på MicroLED. Är nog svårt att svara på när MicroLED är redo för massproduktion, så risken är att man får vänta väldigt länge innan tekniken blir någorlunda prisvärd.

    AMOLED kommer säkert fortsätta starkt de närmaste åren. LG håller på att köra in en ny fabrik för massproduktion av 70-77"-paneler för 2020: LG Display’s Guangzhou Plant to Mass-Produce 77-Inch OLED Panels Next Year
     
    Last edited: 1 feb 2020
    Groppe gillar detta.
  3. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    MicroLED är den enda tekniken som kan komma upp i så högt som 10.000 nits mellan normalt ligger dem mellan 4.000 och uppåt, finns dock lägre på 1000 nits också, men de mesta som görs idag ligger på runt 4.000 nits i film inspelningar, så har man under 4.000 nits kan man i princip gissa på att du inte ser filmen som den är tänkt att den ska se ut.

    Dagens LED med ISP kan komma upp i drygt 1000 nits vilket är väldigt lågt i dagen, och OLED ligger mellan 500 till 1000 NITS temporärt. så både vanlig LED, och OLED är totalt ute ur bilden idag, om man ska maximera ljuset och hantera nyare filmer.
     
    bernard gillar detta.
  4. Acerbic

    Acerbic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2014
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    ,
     
    FutureWorld gillar detta.
  5. Acerbic

    Acerbic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2014
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Men AMOLED är inte huvudteknologin. Huvudteknologin är OLED, och det finns jus faktiskt POLED-alternativet med längre livslängd (eller åtminstone hållbarhet)
     
  6. Acerbic

    Acerbic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2014
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Och hur kan de se en framtid i en teknologi som är mycket krångligare och dyr?
     
  7. Acerbic

    Acerbic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2014
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Det här kan också vara intressant att nämna:

    "Manufacturers like Samsung, LG, and Sharp are now substituting plastic substrates for glass substrates, especially on smaller displays. The “active matrix” part of AMOLED is necessary for small form-factor, high-resolution screens, as opposed to a passive matrix, which is not practical for applications like smartphones. Therefore, all smartphones use active matrix technology with their OLED displays."

    Så praktiska skillnaden mellan AMOLED och POLED är främst marknadsföring
     
  8. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Problemet är ju att OLED togs ju fram i en tid med SDU formatet där de mesta körde i 100 nits i filmer, då va OLED 500 NIT klarade ju allt, idag har ju LG lyckas ta ut det sätta in en kylningsystem för kunna boosta OLED till 1000 nits temporärt med förhöjd temperaturer, OLED klarar aldrig dagens filmer på 4000 NITS, skulle de lycka få upp OLED till 1000 nits konstant eller även så högt som 1500 nits temporärt under en explosion så skulle de sluta med att den bränns sönder.

    Därför lider också OLED ibland av inbrända skador på displayen, just för den har gått för varm mot den nits under för lång tid än skärmen klarar av.

    MicroLED, är ju dagens plattform som är framtiden för dagens filmer som ligger mellan 4000-10.000 nits, men om ett decades så lär filmer göras i 20.000 nits eller även mer så kommer inte ens MicroLED att fungera.
     
  9. Acerbic

    Acerbic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2014
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Inbränningar som jag förstår det är främst ett problem med OLED när ljusstyrkan är satt på max eller nära.
     
  10. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Ju högre NITS du har ju mer ljus får du, därmed skapar också bildkvaliteten Micro dimming hjälper till.

    är en film i 10.000 NITS så är den väldigt ljusstark sedan har du micro dimming.
    Det stämmer att OLED brändskador har med ljusstyrkan och göra, men ljusstyrkan från en film baseras utifrån NITS.

    Låt säg om du slår på de senaste 3 år filmer som gjorts så har du en NIT på minst 2000 nits.
    Skulle OLED visa filmen i den rätta styrkan på ljuset på filmen, i hela 2000 nits så skulle varenda OLED TV brännas sönder direkt, för OLED klarar inte av visa dessa filmer, de blir att de skalar ner filmen i en NITS som TV klarar av därmed tappar du också kvaliteten på filmen ursprung.

    MicroLED TV på 10.000 nits slå på en film med 10.000 nits så kommer bildkvaliteten på MicroLED slå OLED inte med lite utan du kommer märka dramatisk skillnad.

    OLED var i princip bäst när LED TV va som bäst i 200 Nits, det va steget ovanför SDR formatet på 100 nits, då börja vi snacka om filmer som typ Rambo 1 2 årstiden. en 500 Nits OLED slog sönder och krossade LED TV då de hade 300-400 nits mer.

    även en LED TV med ISP panel som klarar 1000 nits konstant kan jämföras med en OLED som kör 500 nits med 1000 nits temporärt under explosioner under snabba rörelser och händelser.
     
    Last edited: 1 feb 2020
  11. Acerbic

    Acerbic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2014
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    jo men jag menar smartphones
     
  12. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Det är samma visa där också, skulle du ha en smart phone som klarar 4K med typ 1000+ Nits filmer i streaming så skulle den också slå en OLED, speciellt i film hantering.

    Surfning där ljusstyrkan är inte så speciellt hög under 500 NITS då skulle man nog kunna tänka sig OLED i dessa senario, men som sagt allt handlar om vad man ska ha sina produkter till.
     
  13. Acerbic

    Acerbic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2014
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Så du tror inte MikroLED tar över mobilerna?
     
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Nu har LG släppt en Microled TV (163 tum)
    Priset vill jag inte ens veta.

    LG is launching a 163 inch TV with a microLED display - Gizmochina

    Min tv om 10 år :)

    [​IMG]

    Vad som är lite intressant dock är att det är helt omvänt mot oled, det är ju lättare att tillverka en stor microled TV än en liten, med oled är det tvärtom. Så ja Microled kommer pusha för en utveckling av större apparater som igentligen alla vill ha... Ett allt större problem är dock hur man ska transportera tvn... snart får man väl hyra ett släp...
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 709
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, de närmaste åren blir det miniLED som är aktuellt för kanske främst laptops och plattor. Vet inte riktigt om det är aktuellt för telefoner då utrymmet är mer begränsat där, och AMOLED förstås då har övertaget. Dessutom blir transparens viktigare 2021 för integrerad kamera undertill displayen.

    Intressant för TV också förstås som ett mellanting i väntan på att microLED fortsätter utvecklas.
     
    Oceanic gillar detta.
  16. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Nja, det gäller ju även att vi stort, at komma in en gigantisk teve i et rum blir ohållbart ut flera synpunkter, dels måste du ha en stor jäkla vägg att sätta den emot (behovet av att hänga lär ju försvinna när tevejäveln når från golv till tak och att få in den i rummet är omöjligt utan att riva bort en vägg först) och sen har du betrakningsavståndet som blir löjligt långt, ett sånt monster måste sitta på kortsidan av rummet för att man ens ska fatta vad som händer i filmen och då får rummet inte vara för kort så att ställa möbler längd sidorna på rummet är bara att fetglömma, de kommer ju att dölja sidorna på teven och då har jag inte ens nämnt takhöjden (har inte räknat på den men med tanke på första bilden i artikeln du länkade till gissar jag på över 2,40 som är en vanlig takhöjd i Sverige).

    Nästa problem är att det finns inga sändningar än med tillräcklig upplösning för att göra tevens upplösning rättvisa, i Samsungs reklam för stora teveapparater så nämner de sportsändningar men på en 163-tum stor teve så tror jag knappast att inte ens 8k räcka för att göra storleken rättvisa.
     
  17. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Finns redan flera TV ute med MiniLED, Samsung visade upp MicroLED på mässa för något år sedan.

    MiniLED TV bland annat med är typ TCL X10 serien
     
  18. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    Groppe gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 709
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    LG presenterar företagets första QNED Mini LED-tv på virtuella CES 2021

    Nu har LG börjat med MiniLED med. TCL blev ju dock först, men det blir intressant att se hur LG:s står sig. LG kallar tekniken för "QNED Mini":

    I jämförelse tror jag Samsung Q90R hade 480 dimming zones, medan 2020-modellerna fick färre, så QNED Mini erbjuder ungefär fem gånger fler zoner om man skall jämföra med det bästa ur föregående generation.

    Är lite nyfiken på hur snabbt zonerna kan dimmas/stängas av/sätttas på utan att det blir synbart för tittaren. Har lite problem på den punkten själv med Q85R som har 100 zoner.
     
    Last edited: 29 dec 2020
  20. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    dom kan släppa LCD med hur många zoner som helst, kommer ändå inte i närheten av OLED.