Tips: Xiaomi M365 Smart Electric Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av dave333, 2 jul 2017.

  1. mikerrer80

    mikerrer80 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag har en fråga kring dom små skruvarna som ska sitta i de rödmarkerade hålen på framhjulet.
    Har missat att skruva på dom efter däckbyte..

    Ytterkåpan som skyddar kabeln in i motorn har sina fyra skruvar på och de går ju in i ramen på samma vis som de fyra inre.
    Tror ni det kan bli några problem eller är de fyra innerskruvarna mest till för att ytterligare stabilisera plasthöljet?

    Jag kan inte göra om detta då en skruv fått gängpaj och vägrar lossna.

    Scootern känns stabil vid testkörning.

    Mvh
    Michael
     

    Bifogade filer:

    • däck.png
      däck.png
      Filstorlek:
      {memory} MB
      Visningar:
      847
    Last edited: 29 jan 2020
  2. aiwl

    aiwl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2017
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    53
    Sådärja! Monorim v2 är på plats och jag är väldigt nöjd med resultatet.
    Något bökigt att installera men det var värt sin tid. :)
     

    Bifogade filer:

    Delarium och eriksson850 gillar detta.
  3. nza

    nza Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    400
    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Hej! Lite nojig nu med min Xiaomi M365! Satte den på laddning och kopplade ur den som vanligt när den nådde 100%. So far so Good. Men den är oresponsiv, knappen ger ingen effekt mer, den går INTE att stänga av heller. Luktar inget från motorn, spelar ingen roll hur man trycker på knappen dvs en gång, en gång i 2s eller flera sekunder. Vad har hänt med den? Den är ännu under garanti och köpt från Malmö-butiken.
    1580659731884666159630820935153.jpg
     
  4. nza

    nza Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    400
    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Lite info: FW är den senaste officiella, har aldrig meckat med andra mods eller så. Har inte installerat något annat på den för jag ville bibehålla garantin.
    Hade inte använt den på flera veckor och ville därför rasta scootern idag. Laddade den från ca 90 till fullt, därefter oresponsivt.
     
  5. Kjälke

    Kjälke Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2019
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    3
    Råkade ut för samma sak idag efter att jag uppdaterat till senaste firmware. Efter ett tag fungerade det igen. Är inte säker på varför. Men jag slog av och på BT på telefonen och helt plötsligt fungerade det igen. Kan ju också bero på att jag växlade att koppla upp scootern mot två olika appar och att BT i scootern inte hängde med på växlingarna och då låste sig ett tag.
    Kjell
     
    Last edited: 4 feb 2020
  6. Mises

    Mises Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2018
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    55
    Väldigt intresserad av att höra dina erfarenheter!. Har själv varit väldigt sugen på att installera en stötdämpare på min m365 pro. Har sett att det finns monorim samt en noname på Aliexpress. Vad är det för fördelar med monorim?

    Sen, vart köper man monorim? Verkar vara svårt att få tag i inom EU. Har du 10tums däck eller vet du om stötdämparen fungerar med 10 tums däck?
     
  7. aiwl

    aiwl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2017
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    53
    Jag har inte stresstestat den alldeles för mycket, men den dämpar fallen från höga trottoarkanter utan problem. Man får även med två stycken fjädrar. En gul och en blå. Gula är en lättare fjäder och blåa en tyngre. Jag har testat bägge och jag är ännu kluven vilken som är bäst för mitt ändamål. Den tyngre fjädern bidrar till en stabilare resa, men den lättare dämpar bättre.

    Monorim är originalet, eller ja den bästa "märkesstötdämparen" just nu. Jag hade aldrig litat på en kopia, speciellt inte något som påverkar framhjulet existens så pass mycket. Inte så kul om den hade brakat ihop när man är uppe i 30 km/h (jag menar såklart 20 km/h om Trafikverket ser detta). Fördelarna är helt enkelt att den är seriöst framtagen. Kopiorna är "cash grabs".

    Jag köpte min genom en spansk återförsäljare på eBay. Tog cirka 1 vecka att få hem den.
    Suspension monorim t-0s v2 100% original xiaomi mijia m365/m365 pro shock absorber | eBay

    Det går alldeles utmärkt att köra Monorim med 10" eftersom stötdämparen/stänkskyddet sitter så pass högt upp. Jag har 8.5" men jag har planer på att byta till 10" ganska snart för maximal komfort. Jag ska bara kika runt vilka cykelbutiker som är villiga att anta utmaningen. :)
     
    Mises gillar detta.
  8. johsam

    johsam Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2009
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Har den varit ute i regn så den kan han kommit in vatten uppe vid knappen? Låt den stå varmt och torka ett par dagar och hoppas på det bästa. Om det inte hjälper så bör du nog vända dig till återförsäljaren.
     
  9. nza

    nza Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    400
    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Hade faktiskt inget med fukt att göra, eftersom jag innan dess inte hade använt den på flera veckor. Den bara tvärdog. Inet misstänker moderkortet, vilket jag också gjorde, så den blev inskickad för åtgärd.
     
  10. Mises

    Mises Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2018
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    55
    Tack för svar och för länken! Har som sagt kickat på dom där länge och varit sugen. Kanske får blir en till sommaren. Ska börja med att montera mina 10 tums däck som jag haft liggandes i månader så får vi se hur komforten ändras.

    Fungerar stötdämparen bra mot grus? Jag har använt min scouter hela "vintern" då det inte varit någon snö här och det har fungerat utmärkt. Dock är lite jobbigt med vibrationerna som uppstår av att åka på allt grus dom sandar gatorna med. Tor att 10 tummarna hjälper mot det men kan också tänka mig att det blir lite bättre av stötdämparen
     
  11. aiwl

    aiwl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2017
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    53
    Kul att du säger det, jag har precis lämnat in min för däckbyte (8.5" till 10"). Planeras vara färdig tills imorgon.
    Upplever så gott som noll vibrationer med stötdämparen. Faktum är att jag har medvetet börjat köra ner för höga trottoarkanter för att den dämpar så bra. :D Visst kan det rycka till lite då och då när man kör på någon ojämnhet, men när 10"-däcken är på blir det nog inga problem. Jag återkommer imorgon med en statusrapport när 10"-däcken är installerade.
     
    bernard gillar detta.
  12. Mises

    Mises Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2018
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    55
    Lite nyfiken, hur gick det med 10 tumsdäcken?
     
    bernard gillar detta.
  13. aiwl

    aiwl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2017
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    53
    Det gick som förväntat och den rullar på som aldrig förr, känns otroligt mycket bättre med 10" och stötdämpare. Mycket nöjd.
     

    Bifogade filer:

    • 1.png
      1.png
      Filstorlek:
      702,9 KB
      Visningar:
      639
    • 2.png
      2.png
      Filstorlek:
      619,9 KB
      Visningar:
      593
    • 3.png
      3.png
      Filstorlek:
      640,2 KB
      Visningar:
      648
    eriksson850, Delarium och Kjälke gillar detta.
  14. pellesvanslös

    pellesvanslös Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2020
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

    Jag skulle uppgradera batteri från 5200mAh till 7800mAh och beställde en ny från banggood. Det visade sig vara att BMSet på det nya batteriet var trasigt och några småkomponenter satt lösa bakom plastskyddet.

    Jag hade inte tålamod att returnera batteriet eller försöka laga BMSet och gjorde en "kreativ chansning" genom att koppla loss BMSet från ursprungliga batteriet och löda ihop den med det nya i hopp om att gamla BMS skulle "ta hand om" nya batteriet.

    Först verkade allting funka utan problem: laddning, körning etc. Men när jag dubbelkollade i appen låg kapaciteten kvar på 5200mAh istället för förväntade 7800. Även körsträcka blev samma som om det var 5200mAh. Och då kände jag mig riktigt dum :cry:

    Finns det någonting jag kan göra åt saken som ni skulle rekommendera? Är det ens möjligt att använda samma BMS för att hantera en annan batterikonfiguration?

    Mvh och tack på förhand
     
  15. Pienso

    Pienso Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2010
    Inlägg:
    666
    Mottagna gillanden:
    163

    MINA ENHETER

    Precis beställt en. Kunde inte hålla mig.

    Men en fråga ni som tar den till gymmet, låser ni fast den utanför eller får den plats i skåpet på gymmet?
     
  16. aiwl

    aiwl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2017
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    53
    Allt för att behålla gainsen. ;) Beror på hur stort skåpet är i fråga.
    Om du fäller ihop scootern så är dess dimensioner dryga L100xB45xH40.
    Ha som regel att aldrig låsa scootern utanför eller vid cykelställ, det kliar i tjuvars ögon.
    Den är betydligt säkrare olåst inne på gymmet än låst utanför. Jag tar med min överallt, om jag inte kan leda scootern pga logistiska skäl så bär jag den.
     
    Pienso gillar detta.
  17. browneye

    browneye Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2009
    Inlägg:
    260
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Förstår inte riktigt. Originalbatteriet är ju redan på 7800 mAh, var har du fått 5200 ifrån?
     
  18. Pienso

    Pienso Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2010
    Inlägg:
    666
    Mottagna gillanden:
    163

    MINA ENHETER

    Det var hopplöst att pumpa upp däcken, luften går ju ur framdäcket även med medföljande adapter, vad behöver jag köpa för att den inte ska gå ur luften?
     
  19. Lou Cipher

    Lou Cipher Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2012
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Adapter med backventil. Sök i tråden.
     
    Delarium gillar detta.
  20. Tumin

    Tumin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2020
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Efter någon månads ägande med sparsamt körande åkte även jag på punktering. Hade såklart läst att det skulle vara lite bökigt att byta slang och däck men trodde i min enfald att det löser ju jag. Jag har ju bytt förr på barnvagnar och cyklar. Men jävlar i min lilla låda vad jobbigt det var, slet halvt ihjäl mig själv och fälgen.

    Till min stora glädje visade det sig att min nya slang också hade punka när jag skulle pumpa upp skiten igen. Troligtvis har jag väl hackat sönder skiten när jag försökt kränga på däcket.

    Åker så pass lite, mest nöjeskörning och kortare tripper till affär eller bekanta, att jag kan förlika mig med tanken att köra punkteringsfritt. Har försökt googla och även söka i forumet här men hittar inte riktigt några bra recensioner.

    Finns det någon eller några här inne som kör med så kallade "Honeycomb"-däck och kan ge sin bild av hur det påverkar körandet? Förstår att det blir stummare men har även läst att det påverkar fart och distans, även att motorn ska bli varmare.

    Vill ha lite mer input innan jag vågar mig på en beställning. Byta slang igen vill jag inte ens tänka på :)

    Tack på förhand!