Tidal - HiFi-streaming

Diskussion i 'Applikationer' startad av Cupcakes, 6 sept 2015.

Taggar:
  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    [​IMG]

    Har nu tagit mig tiden för att testa Tidal en del och se hur pass stor skillnad det egentligen är med en tjänst som erbjuder HiFi-streaming i jämförelse med bland annat Spotify, som inte levererar musik i speciellt hög kvalitet.

    HiFi-streaming är något som mer och mer verkar bli populärt, Tidal (tidigare WiMP) och nu verkar ju Sony komma med en HiFi-streamingtjänst också. Även Deezer erbjuder ju lossless streaming via Sonos, känns inte orimligt att det tar sig till mobilen snart också.

    APPEN
    Appen i sig lämnar mycket att önska. Upplevelsen känns lite "efter". Man har försökt att kopiera en hel del från de andra tjänsterna vilket gör att appen ibland känns rörig. Vid en snabb överblick kan en musikvideo se ut som en spellista eller tvärt om. Kollar man mer noggrant är det dock mer självklart vad som är vad.

    På låsskärmen står det även "HIFI" bakom låttiteln om låten spelas i HiFi-kvalitet, vilket gör att det även ser lite rörigt ut där också. Det flyter ihop på något sätt.

    Snabbheten i appen är dock bra och det känns som att det som finns bakom ytan fungerar bra. Låtar börjar spelas förhållandevis snabbt och det hackar sällan i uppspelningen. Har inte heller varit med om någon krasch av appen på min Galaxy S6 edge.

    LJUDET

    Har lyssnat en hel del med flera olika hörlurar, både medföljande in-ear samt dyrare Sennheiser och Beats-lurar. En skillnad hörs absolut i alla hörlurar, den blir mycket tydligare i de bättre hörlurarna. Alla instrument och alla toner hörs tydligare - som det ska vara alltså. Jag är inte superduktig när det kommer till ljud, men jag hör skillnad på dåligt, medel och bra ljud. Tidal presterar över bra tycker jag. Spotify är någonstans mellan medel och bra - Apple Music och Deezer är bra (för att ge något perspektiv).

    MUSIKUTBUDET
    Musiken jag lyssnar på finns, inga problem att flytta över spellistor från Spotify till Tidal då samma musik verkar finnas. Som alltid kan samma låt heta något annat på en annan tjänst, men det är inte värre än så. Kända svenska artister verkar finnas på plats, hur det är med mindre däremot vet jag inte.

    ÄR DET VÄRT 199kr/månad?
    Det korta svaret är nej - åtminstone inte för de flesta av oss. Hörlurarna vi använder och mobilernas ljudkort är nog inte speciellt lämpade för att kunna ta tillvara på HiFi-streaming som Tidal har tänkt det. Blir nog i slutändan att man slänger bort en del pengar i onödan. Skillnaden mellan exempelvis Deezer och Tidal är väldigt liten när det kommer till ljudkvaliteten - jag skulle säga att det är bättre att spara 100kr/månad och köra på Deezer istället.

    En låt på Tidal är även avsevärt mycket större, vilket gör att surfen tar slut snabbare om man har en begränsning där - eller att utrymmet på mobilen tar slut snabbare än med bland annat Spotify.
     
    bernard, dannejanne, inact_0027 och 3 andra gillar detta.
  2. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag har nu kört Tidal nästan exklusivt i några veckor. Resultat? Jag kommer gå tillbaka till Spotify.

    Spelar ingen roll att ljudet är bättre på mycket material när appen är så jävla dålig. Stöter på buggar nästan varje gång jag lyssnar en längre stund samt andra irritationsmoment.

    -Album art på "spelar nu sidan" buggar ofta och visas utan dimning och text går inte att se bra
    -Tar ibland fruktansvärt lång tid att byta låt, nästan alltid någon form av fördröjning
    -Ibland vägrar låtar att laddas
    -Uppspelningen kan hux flux bara sluta ibland

    Dessutom så synkas inte desktopklienten mot appen så om jag lägger till någon låt i appen eller vice versa så dyker den inte upp i den andra och måste läggas till manuellt där också. Utbudet är även mycket mindre det men har haft lite överseende med det men inte nu längre pga allt annat strul.

    Jag tänker helt enkelt inte betala det dubbla för att få en markant sämre service än vad jag får från Spotify som "bara funkar".
     
    R3b0rn gillar detta.
  3. Geo007

    Geo007 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2017
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    28
    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro
    Telefon 2:
    Samsung S7
    Telefon 3:
    Sony Ericsson T68i
    Jag tycker Tidal har fylligare ljud.

    Speciellt i en bil .


    Men radio funktionen fungerar avsevärt bättre på Spotify.

    Men annars är ljudet djupare och mörkare på något sätt.



    Men som sagt är ingen expert det är
     
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Visst är ljudet bättre. Men jag står inte ut med vad som helst för att få det där lilla extra i ljudkvalité :)
     
  5. Geo007

    Geo007 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2017
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    28
    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro
    Telefon 2:
    Samsung S7
    Telefon 3:
    Sony Ericsson T68i
    Självklart. Sedan e Spotify svenskt också vet inte vart deras bas ligger.


    Men ja märkte skillnad. Iförsig så är 99 eller 199 mycket
    Dock är vi 2 som har de samtidigt.

    Sedan har vi radion samt andras speliistor.

    Spotify
    Radion är awesome samt appen allt.

    Tidal kör med "bästa ljud "

    Deezer kan du lägga ihop mp3or veti nte om det kommit in ngt nytt.

    dannejanne en ny affärside?

    lol
     
  6. Dekosta

    Dekosta Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2017
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1
    Har använt Tidal HIFI (lossless) i 3 månader nu och jag KAN inte lyssna på spotify längre... det är sådan skillnad alltså.

    Fast kan bero på att jag llyssnar via stationär dator samt mitt 10k harman kardon stereo system :)
     
    murana gillar detta.
  7. Geo007

    Geo007 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2017
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    28
    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro
    Telefon 2:
    Samsung S7
    Telefon 3:
    Sony Ericsson T68i
    Jag märkte skillnad i bilen samt hörlurar.

    Man hör allt på något sätt svårt o förklara

    Hör alla ljud


    SSjälvklart skulle jag hellre valt Spotify om dom hade den kvaliteten. Hellre svenskt än amerikanskt
     
    murana gillar detta.
  8. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Fick 3 månaders Tidal HiFi när jag köpte mig en Naim Mu-So och i love it! Ljudet via bluetooth i bilen blev fan magiskt jämfört med Spotify. Och i Mu-Son så klart :) Förde över alla mina playlists smidigt så säger nog upp Spotify.
     
  9. lebear

    lebear Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Man får hoppas att efterfrågan på hi-fi streaming växer så att Spotify också introducerar en sån tier!
     
  10. droidsmurf

    droidsmurf Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    2 205
    Mottagna gillanden:
    1 163
    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Spotify hade väl planer på ett Spotify HiFi men lade dem på is tyckte jag läste någonstans?
     
  11. droidsmurf

    droidsmurf Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    2 205
    Mottagna gillanden:
    1 163
    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Har ett problem med Tidal och det är att den inte skippar låt alltsomoftast...

    Och det händer på offline-musik, så inte bara vid streaming. Har mailat med Tidal, men ja, inget konkret därifrån.

    Min gissning är att det är min Oneplus (7 pro) som söver Tidal. Något som inte händer med Spotify och Youtube tex. Där funkar det fint. Har stängt av batterioptimering och låst Tidal i "recents" menyn, vilket har hjälpt när andra appar somnar till lite för hårt - men tyvärr har det inte avhjälpt mitt problem i detta fallet.

    Funkar Tidal för er andra som det skall på denna punkten?
     
  12. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Deras egna app är värdelös på så många plan...
    Jag kör med https://play.google.com/store/apps/details?id=com.extreamsd.usbaudioplayerpro&hl=en_GB
    Grymt bra spelare även för Flac filer. Även på mac så kör jag inte med Tidals egna app utan med en som heter Audirvana...
     
    droidsmurf gillar detta.
  13. droidsmurf

    droidsmurf Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    2 205
    Mottagna gillanden:
    1 163
    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Tack för tipset, stor skillnad helt klart [emoji106]
    Men den klarar bara streamat från Tidal, dvs enda sättet att spela offline material är att jaga reda på låtarna på annat håll?
     
    bernard gillar detta.
  14. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Mjao... jag använder en app som "rippar" låtarna till rena FLAC filer för o ha dom offline och då spela dom med en bättre mer kapabel spelare... men det e lite grå zon :)
     
  15. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 072
    Mottagna gillanden:
    1 463
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag har aldrig några problem med Tidals app för Android. Använder Offlineplaylists på gymmet/bilen osv.
     
  16. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Är du säker att de är lossless och inte en lossy transcode? När tidal var nytt så gjorde jag liknande och det var en väldigt massa som bara var transcodes från lossy till lossless. Kanske ser bättre ut idag.
     
  17. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    100% lossless testat med spek.cc så nog har det utvecklats :)
     
  18. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Säker att det inte är aac 320? ;-) (nu kommer jag inte ihåg allt men har för mig just den inte är skitenkel att se spectrogrammet på) Men sjukt bra. Kanske beror på genre också.