Fråga: Omstart var 7e dag - tvingande?

Diskussion i 'Xperia XZ2 Compact' startad av Bamsefar, 6 feb 2020.

  1. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Hallå,

    Min frus XZ2 Compact har en otroligt irriterande förmåga att var 7e dag kräva omstart, och om man inte går med på det så slutar i praktiken telefonen fungera efter några dagar. Seriöst, varför har Sony skapat en app "Support" som kräver omstart av en Android telefon var 7e dag, och skickar tvingande notiser om detta, och såhär långt har jag inte lyckats stänga av skräpet. Något som har något tips?

    Mvh Lars
     
  2. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Du påstår alltså att telefonen kräver en omstart en gång i veckan, enligt dig helt i onödan (och du vet nog minsann bättre än Sony!), och om användaren väljer att inte göra detta, har Sony då byggt in funktioner som i praktiken förstör telefonen............

    [​IMG]
     
  3. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Android 10 innehåller b la.
    Project Mainline: security updates in the background

    Kort innebärande uppdatering i bakgrunden utan omstart. Modul uppbyggnad av Android fortgår väl.
    Användare även jag är inte bra på att boota telefonen regelbundet risk för segare/problem med enheterna, sen är det en dröm för hackare att vi aldrig bootar! Går fort att via påslagen blåtand gå in och b la ändra Dns i din enhet under rätt förutsättninga!
    Så finns fördelar med tvingade omstarter.

    Har ingen lösning på hur ni slipper meddelandet.
    Lycka till.
     
  4. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    En sak är HELT klar, du vet inte bättre än Sony i alla fall!

    Och när jag jämför med min Sony telefon som går någon månad eller två innan jag startar om den, och har så gjort de senaste åren och mobilerna tillbaka, så nej det finns ingen anledning att provocera fram en omstart per vecka.

    Således, baserat på statistik från mina gamla och nuvarande Sony Mobil, och från min frus tidigare Sony mobiler, så har en veckovis omstart, tvingande, aldrig tidigare existerat som vi snubblat på i alla fall. Och kan man tänka sig, våra mobiler bara fungerar dag efter dag, vecka efter vecka.

    Att det finns de som startar om sina mobiler dagligen för att de håller på och fipplar eller liknande är helt klart. Dit räknas inte min fru eller jag. Och bara för att vara tydlig, vi använder våra mobiler till att ringa på, läsa email, och kanske surfa med firefox lite. No more, inga sociala program som facebook/twitter/instagram/snapchat/<valfria förslag på program som konsumerar tid>. Då är en mobil, även dagens, stabil. Och konstigt vore annat, det är trots allt en Linux kärna i botten, och precis som våra servrar hemma som snurrar med Linux så är dom bara uppe HELA tiden. Servrarna bootas om i samband med vissa upgrades, men det går månader imellan.

    Således, omboot varje vecka är fel, baserat på statistik från vårt användande.
     
  5. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Förutsätter att vi har blåtand påslagen, eller NFC - vi har normalt inte ens WiFi på när vi är ute.

    Allt beror på vilken riskprofil man vill hålla såklart. Men en ombootad enhet är inte lika med en säkrare enhet, speciellt med den typen av hack som finns som kräver just en omboot....
     
  6. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Visst har Linux bra upptider och jag hatar att boota dom, om inte patchar tvingade mej boota skulle dom aldrig bli det! Ang. XZ3 och xz2c så Första 2 ggr vart jag upprörd men nu bryr jag inte om det för buggarna som kom med upgrade till 10 kräver många omstarter!
     
  7. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Tack för tipset:)
    Slår på Autoomstart på min.