Någon som har bra koll på eltandborstar?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Oceanic, 5 feb 2020.

  1. mbarneskar

    mbarneskar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2018
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    37
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    I'm

    Ingen tryck sensor.
     
  3. mbarneskar

    mbarneskar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2018
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    37
    Okej! Känns den "nödvändig"? Nöjd med ditt köp?

    Blir det kladdigt under borsten? Det är det värsta jag vet med Oral B.
     
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Får återkomma med det när apotea skickar den nog imorgon.
     
  5. Miiliio

    Miiliio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2012
    Inlägg:
    1 946
    Mottagna gillanden:
    1 277
    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    Tab 8 Ultra
    Platta 2:
    Ipad Gen 9
    Härlig tråd. Någon som vet om det går att använda oral-b borsthuvuden till tex Philips eller andra tandborstar. Och tvärtom. Tacksam för svar. // Miiliio
     
  6. vastis

    vastis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2009
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Oneplus 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Oneplus 11
    Platta:
    Galaxy Tab S8 Ultra
    Övrigt:
    Pixel Watch
    Nope, det går inte.
     
  7. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Ja.
    Nevadent, som bl.a. Lidl säljer. Förövrigt bra, med 3 olika program och lång batteritid. Har använt Oral-B tidigare som har samma borsthuvud.
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 694
    Mottagna gillanden:
    44 675
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Intressant om Oral B - förklarar varför tandläkarmottagningen har Oral B-planscher överallt :)

    Min tandläkare brukar föreslå att växla, så någon dag manuell borste och någon dag eltandborste. Jag vet inte om det är optimalt, men för min del har det fungerat bra. Hon brukar också föreslå att växla tandkräm.
     
  9. Pregor

    Pregor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Hej, jag köpte Lächen från tyska Amazon.
    Jag har haft Oral B, Philips Sonicare tidgare.

    Oral B = dålig batteritid, blir lätt äcklig med tankkräm som fastnar.
    Phillips Soniccare = Dålig batteritid samt att batteriet dör efter 1,5 år (den gjorde det för mig iallf), gav nästan 2k för den så ytterligare ett av mina dåliga Philips köp.

    Nej då är Lächeln hittills mitt bästa köp. Batteriet räcker väldigt länge ca 2-3 månader mellan laddningarna och då borstar jag ofta en extra gång per dag. Inget gegg fastnar på tandborsten, vet inte hur man lyckats med det. Snygg laddare, som lyser fint när man laddar, jag har haft den sen i höstas. rekommenderas varmt.

    https://www.amazon.de/dp/B07BS62R3K/?tag=oid02-21
     
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ingen tryck sensor dock.
     
  11. windblown

    windblown Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2018
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G7
    Trycksensorer är väldigt mycket gimmick. Hyggligt snyggt implementerat dock i den oral b där det tänds en stark röd lampa direkt i handtaget som feedback, men förutom det mest ploj.

    Intressant läsning om lächeln, upplever största problemet annars att komma ihåg att ladda den, samt att eltb kan kännas så stora och klumpiga. Samt att det känns som att äldre riskerar att få ledartros så mycket som de dyraste oral b vibrerar på full laddning xP
     
    michael.f8 gillar detta.
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jo det är viktigt att inte borsta för hårt det kan skada tänderna. Det och Timer är de två viktigaste delarna att kolla efter, resten är gimmick. I helst ska motorns sakta ner också när det är för hårt tryck. Det gör den på den jag beställde.
     
  13. windblown

    windblown Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2018
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G7
    Det jag skulle vilja se är en tandborste som påminner via sms eller motsvarande om man glömmer bort att borsta, kanske med ett stegrande alarm som när man inte tagit på sig bilbältet :)
     
    (SiC) och bernard gillar detta.
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Hur kan man glömma borsta tänderna hehe? Jag känns väl i munnen om inte annat
     
  15. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 001
    Mottagna gillanden:
    2 112
    En roterande borste borde suga definitivt mycket mer batteri än en vibrerande men visst är har Oral-B usel batteritid, jag laddar min varje dag (står utan laddning över natten) för att den ska hålla tiden ut (jag borstar ofta fyra minuter eller så eftersom mina tänder och tandkött behöver det) och den är inte speciellt gammal (den gamla reservmotorn orkar inte snurra på ordentlig i fyra minuter).

    Det är enkelt att ordna med skiten, torka av den undertill innan du sätter den på laddning, hur svårt kan det vara? Skulle aldrig hända att jag skulle sätta en blöt skitig sak på laddning... men jag tror att en viktig anledning till att Oral-B blir skitig är för att den faktiskt gör sitt jobb bra.

    @windblown@windblown, jag tror att det handlar mycket mer om teknik än själva tandborsten, med en manuell tandborste så måste man vara betydligt mycket flitigare tekniskt för att lyckas få ett bra resultat. Många med eltandborste tror nog att det räcker att köra den över tänderna i de två minuter som rekommenderas men så enkelt är det ju inte.

    På Folktandvården hos oss i väntrummet så visar de en instruktionsvideo för hur man borstar tänderna rätt, om man orkar ägna sig några sekunder åt den videon så ser man att långsamma korta rörelser gör att borststråna kommer åt mellan tänderna och ner mellan tandköttet och tanden och det försöker jag uppnå när jag borstar.

    Jag har taskig ekonomi och har inte haft råd att besöka tandläkaren på mer än fem år så för att klara mig ett tag till tills jag har råd med ett besök så måste jag vara noga med tänderna.
     
    bernard och windblown gillar detta.
  16. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 001
    Mottagna gillanden:
    2 112
    När man mår psykiskt dåligt så glömmer man sånt, man kan glömma bort att äta och andra triviala saker med.
     
    windblown gillar detta.
  17. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Det beror ju på hur du håller tandborsten. Du ska aldrig luta tandborsten nedåt utan hålla den lite uppåt så att säga. Där gör väldigt många fel. Håller på bara borsten uppåt så rinner inget gegg ut längs med tandborsten.
     
  18. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Håller med dig, trycksensor är väldigt viktigt. Fungerar mycket bra på min Oral-B.
     
  19. Chub

    Chub Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2016
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    308
    Telefon:
    Samsung galaxy s6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy s6
    Håller med @windblown@windblown, kommer själv från en tandläkarfamilj, och trycksensorerna är mest en gimmick. Det ska rätt mkt till innan man trycker så hårt att tandborsten ska reagera. Finns studier som visar att kort introduktion för hur man borstar tänderna med en manuell tandborste är precis lika effektivt som att borsta med en elektrisk tandborste. Jag har både en Braun och en Philips som jag varierar mellan morgon och kväll, mest för att göra tandborstningen roligare. Men valet av tandborste är högst individuellt. Man använder olika tekniker för en roterade och en vibrerande. Ta alltså det som känns bäst. Och ni som borstar hårt (vilket de flesta göra), tänk på att att hålla tandborsten som en penna, det räcker med ett lätt tryck. Fråga gärna tandhygienisten för en kort genomgång nästa gång. Och använd tandtråd för att komma åt det som fastnat mellan tänderna.
     
    windblown gillar detta.
  20. windblown

    windblown Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2018
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G7
    När vi ändå är på tand tråden bör det också nämnas att det inte blir färre hål i tänderna bara för att en tandborste borstar mer eller mindre rent. Den kariesförebyggande effekten bör främst attribueras fluoreffekten från tandkrämen, och den är i princip samma så länge det blir borstat på något sätt.

    Jag brukar likna balansen mellan tandens skydds och försvarsfaktorer med ett mobilbatteri. Tandborstning med fluortandkräm 2ggr/dag ger i princip 90% laddning och det är begränsat hur mycket kariesförebyggande tilläggseffekt du kan uppnå från denna nivå. Så länge man inte förbrukar mer än vad man har på batteriet varje dag är tanden i balans. Däremot finns det inga gränser för hur mycket man kan slösa på batteriet och det är välkänt vad som händer när batteriet tar slut - skärmen blir svart, mobilen dör och i värsta fall får man göra ett batteribyte #root

    Att däremot inte borsta tänderna blir lite som att glömma bort att sätta mobilen på laddning
     
    Heleg och Chub gillar detta.