Android eller IOS till familjen?

Diskussion i 'Allmänt' startad av saigon, 3 jan 2020.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Går i säkerhetskopiera när som helst, som du också kunde se på bilden, det där med 1 gång per dygn är den automatiska. Bara o tycka på spara knappen så säkerhetskopierar den alla meddelanden du har i denna WhatsApp.
     
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Jo, men den automatiska uppladdningen av meddelanden lär väl endast ske med visst intervall, om det nu är 24 timmar, 12 timmar eller 6 timmar - jag vet inte vilket som är lägsta intervallet. Då kommer ju alltid risken finnas att just när du tappar din telefon eller när den går sönder så är det ett par timmar sedan backupen skedde, och då förlorar du viss data, allt som hänt sedan senaste uppladdningen. Att man kan gå in och göra en manuell backup när som helst kommer ju inte hjälpa när man oförutsett blir av med telefonen.

    OM man kan välja "uppladdning direkt/instant upload" (finns det valet?), så fort när det kommer eller skickas ett meddelande, så kommer den ju göra många hundra uppladdningar per dag, om man skickar mycket meddelanden en viss dag. Uppladdning av hela databasen eller bara förändringen? Vet ej. Hur som helst låter det väldigt oeffektivt både med hänsyn till batteri och datamängd att göra många uppladdningar under en dag. Följden blir nog att folk väljer enbart automatisk uppladdning en gång per dygn eller liknande, vilket du gjort. Bättre med riktig backend-server som sagt.
     
  3. Droid96

    Droid96 Guest

    Väldigt mycket bättre. När det kommer till ekosystemet (som verkar vara något du värderar högt) så finns det inget som slår Apples produkter i mitt tycke. Och jag har testat det mesta.

    Det går dock att uppnå ungefär samma funktionalitet för en betydligt billigare peng och med mer flexibilitet på Android-sidan.

    Men det blir aldrig samma helgjutna känsla.
     
    RuffyMan, Cupcakes, kajsthlm18 och 3 andra gillar detta.
  4. saigon

    saigon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER



    Jo, det är ju en sak som jag värderar högt, hårdvarumässigt är det kameran (både film och foto) samt batteri.

    Var inte så smidigt som många påstår här att enkelt slå igång alla tjänster med Google och föra över allt till nya telefonen. Sms fick bli Sms backup and restore som inte funkade till en början, fick gå in och tömma "sms-minnet" innan smsen dök upp en efter en med en avisering på vadera sms som om det vore ett nytt. Typ ingen app-data följde med trots att jag hade syncat och tolkat det som att det skulle gå. Är några saker till som jag inte orkar ta upp, men absolut att Ios är på en annan liga när det gäller sådant oavsett vad folk säger, men har fått igång allt och det känns som det flyter på nu, måste bara ta tag i Sambons telefon, får lägga typ halva nästa lördag för att ställa iordning allting åt henne.


    Google foto är en grejj som funkar superbra. Har även dragit in några mappar ifrån datorn med gamla bilder som sedan hamnar i rätt datumföljd och allt. Däremot kör jag obegränsat utrymme. Funderar på att köpa 200gb, men vet inte om det blir så stor skillnad på bilder tagna med en äldre compaktkamera och gamla telefoner m.m.

    Telefonen (P30) är jag annars nöjd med, hade lite problem med kameran först, men 2 st uppdateringar senare så funkar den riktigt bra, och batteriet, sjukt bra batteritid. Ifrån att stödladda 2 gånger per dag till att ha 40-60% kvar vid läggdags trots dubbelt så mycket användande. Man får också ha med i beräkningen att Iphone 11 (128gb) kostar dubbelt så mycket som en P30, när det inte alls skiljer mycket emellan.
     
  5. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Familjen blir rånad om man kör iOS. Men om barnen nu till varje pris vill ha det kan jag köpa det ändå.

    Men inte väljer man själv iOS framför Android. iOS är för svaga människor.
     
  6. Droid96

    Droid96 Guest

    Det finns olika behov och prioriteringar...
     
  7. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Jag vet. Vissa vill inte avvika från gruppen i något avseende.
     
  8. Droid96

    Droid96 Guest

    Och vissa vill avvika av ren princip och går då miste om produkter som de skulle blivit nöjda med.

    Världen är inte svartvit.
     
    kissidor, RuffyMan, Puttesson och 7 andra gillar detta.
  9. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 904
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    För något år sedan läste jag att Apple hade 10% av mobilmarknaden (globalt) men 90% av vinsten. Det är för mig ett tungt vägande skäl att inte välja Iphone. Skäl två var att jag insåg när jag testade en att jag försökte konfigurera, få den att vara och kännas som min dåvarande Android. Så här hänger jag - med min Android. Dessvärre måste jag erkänna att min Pixel 4 xl är skrämmande lik en iphone, gesterna och priset för att nämna något - och jag gillar den af :P
     
    Ploki gillar detta.
  10. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    För mig handlar det om att jag vill kunna installera vilka appar jag vill,det väger tyngst för mig.sen är ju iOS otroligt tråkigt enligt mig,väger nästan lika tungt.
     
    Ploki och jnsson gillar detta.
  11. Droid96

    Droid96 Guest

    Ett tips till de som deltar i den här tråden för att de är genuint intresserade av skillnader/fördelar/nackdelar mellan iOS och Android:

    Kommentarer från användare som tycker att den ena sidan är fantastisk och den andra sidan är helt värdelös bör tas med en stor nypa salt.

    De flesta har inte så extremt specifika krav att det är så svartvitt. Jag som använt båda plattformarna under senaste tre åren ser att de blir mer och mer lika. Android blir mer finputsat och får en tydligare användarupplevelse och iOS blir mer öppet.

    Om jag tillåts generalisera så är de flesta som föredrar Android åt "sysadmin"-hållet, de gillar att lägga mer tid på konfiguration (byta ikonpaket, launchers, anpassa funktioner) än åt kreativa aktiviteter. De som föredrar iOS är mindre intresserade av hur det funkar (mindre tekniskt kunniga) och lägger hellre tid på att använda ekosystemet och apparna (som är bra mycket bättre på iOS i mitt tycke).

    Som sagt, grov generalisering, trampar säkert på många tår, men det är så jag upplever det.
     
    Themaster_82, RuffyMan, Larsgmb och 4 andra gillar detta.
  12. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Men visst kan man väl få känna sig kreativ om man med ett bra resultat byter ikonpaket, launchers, och anpassar funktioner?
    Även om jag alls inte skriver lika mycket som frugan i Whatsapp.
     
  13. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    "Om jag tillåts generalisera...." ;) Och ja, naturligtvis får man känna sig kreativ även för "det lilla".
     
    Droid96 gillar detta.
  14. Droid96

    Droid96 Guest

    Det får du.

    Jag tycker också att det är ganska kul och det är en orsak till varför jag har en Android side-kick. Dock vet jag inte om jag tycker att det ger mig något, mer än att få utlopp för nån sorts rastlöshet.
     
    Larsgmb gillar detta.
  15. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Problemet med Apple är inte att de gör dåliga produkter utan att de är överprissatta.

    Jag har Appleprodukter i hemmet så det är inte så att jag inte har någon erfarenhet av dessa. Däremot skulle jag aldrig köpa en till mig själv utan det är kvinnan i huset som vill ha Apple för att inte avvika från väninnorna.
     
    jnsson och eastbound gillar detta.
  16. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 127
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Tycker inte de är överprissatta i jämförelse med Samsung eller Pixel. Hårdvara i toppklass kostar.
     
  17. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Går ju jämföra med andra än dom 2 dyraste android tillverkarna. Pixel,Samsung å framförallt Apple har en orimligt hög prissättning.
    Påläggen apple gör på minnesmängden bör ju få folk att reagera med plånboken men icke.
     
  18. Droid96

    Droid96 Guest

    Hårdvaran är suverän, men i slutändan är det mjukvaran jag betalar för när jag köper Apple. Jag gillar hur finputsat allt är och hur väl alla Apple-produkter lirar ihop (ekosystemet).

    Jag ser tyvärr inte att man får samma mervärde när man köper en Samsung för 15000 jämfört med en Oneplus för halva priset.
     
  19. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Samsung är Androids Apple.

    Förövrigt allmänt känt att Apples marginaler på sina produkter är långt över alla andra.
     
  20. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    D
    Frågan är hur många som nyttjar det ekosystemet,dom allra flesta kör förmodligen endast med mobil å kanske ett par ipods å en klocka. Vilket funkar finemang på android oxå.
     
    Fille84 och Ploki gillar detta.