Diskussion: Xiaomi - dyrare priser

Diskussion i 'Xiaomi - Allmänt' startad av Millwad, 12 feb 2020.

  1. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 833
    Mottagna gillanden:
    1 921
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Som många Xiaomi-användare har märkt av så verkar det som att Xiaomi väljer att gå samma väg som Huawei och OnePlus. Det vill säga, först göra sig ett namn genom att sälja billiga och mycket prisvärda telefoner, för att sedan aktivt höja sina priser och bli en i gänget med resterande mobiltillverkare.

    Till och med Xiaomis egna CEO har gått ut med att höjda priser förmodligen kommer vara en verklighet. Det såg vi redan med Mi Note 10 som kostar drygt 6000 kr med ett Snapdragon 730G som är ett mellanklass-chip. Detta i samma veva som Mi 9 som kom månader tidigare både var billigare samt kom med ett flaggskeppschip.

    Nu spekulerar jag bara, har dock på känn att Xiaomi kommer att hålla de väldigt prisvärda alternativen som Redmi K30/Poco X2 på andra marknader än den europeiska framöver. Redmi K30/Poco X2 släpptes i sin originalform för drygt 2 månader sedan, den har nått Kina och nu även Inden under namnet Poco X2 fast inga nyheter har kommit om den når Europa än. Och med tanke på att Xiaomi spottar ut nya mobiler och det har gått 2 månader nu sen mobilen släpptes så ser det inte så ljust ut.

    Kommer ni fortfarande köpa Xiaomi-lurar om priserna börja likna konkurrenternas? Hur tror ni att vanliga kunder kommer att reagera på att Xiaomi höjer priserna? Jag personligen har verkligen uppskattat Xiaomis lurar, har varit svårt att rättfärdiga att köpa en en dubbelt så dyr premiumtelefon när Xiaomi har erbjudit oss som konsumenter samma prestanda för halva priset.
     
  2. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    655
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Jag kommer att se mig om efter nya, prisvärda uppstickare, troligen då från Kina. Skulle inte falla mig in att bli kvar med ett märke när de tror att de har fått köparna på kroken och därmed kan höja priserna till ungefär samma nivå som de redan tidigare etablerade fabrikaten.
    Det kommer alltid nya, bara håll ögonen öppna. Xiaomi Mi9 har varit ett extremt bra och prisvärt köp, det kanske tar en tid innan något lika bra dyker upp.
     
    spigen, devylia, nothing_records och 2 andra gillar detta.
  3. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Xiaomi Mi9 måste vara en av de mest prisvärda telefonerna någonsin. Jäklar vad mycket man fick för pengarna där. Bytte endast bort min pga att jag blivit Oneplus skadad :P
     
    Last edited: 12 feb 2020
    Millwad, GunnarWik och bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 760
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror att ett problem många tillverkare får när de skalar upp organisationen och expanderar i särskilt väst är att kostnaderna skenar.

    Arbetskraft är fortfarande väsentligt
    dyrare i Europa och i Nordamerika, och så är också marknadsföring. Skall de ha en mer aktiv närvara här blir det helt enkelt dyrt och då är det svårt att hålla nere priserna.

    Det märkliga är också att Xiaomi fortfarande inte tar ansvar för sina produkter.

    Det är förstås helt okej under förutsättning att de är väsentligt billigare, men om de fortfarande har samma affärsmodell med att låta en lokal aktör ta ansvar (tex mi-store i Sverige), så att garantin osv i praktiken är bunden till den lokala aktören, då blir det löjligt om skillnaden till ex. Samsung och särskilt OnePlus minskar.

    Med OnePlus eller Samsung har man garanti var man än köper enheten i Europa och kan enkelt få den fixad av en officiell serviceverkstad med originaldelar osv var man än befinner sig. I Sverige måste man se till att köpa Mi äv en återförsäljare som köper in av en särskild distributör om man ens vill ha rätt att lämna in för lagning/batteribyte.

    Går den lokala aktören i konkurs, blir uppköpta eller dylikt är det tack och hej med garantin och officiell serviceverkstad. Kontaktar man Xiaomi direkt får man ingen hjälp på något vis.

    Skall de fortsatt sälja produkter på detta vis måste de hålla nere priserna ordentligt.
     
    Last edited: 13 feb 2020
    Jörgen Ö, Nero, GunnarWik och 4 andra gillar detta.
  5. iPatsa

    iPatsa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 EE
    Telefon 3:
    Xiaomi Redmi 12 5G
    Övrigt:
    Google Nexus Player
    Sony Bravia KD-65XH9505
    Värre än priset är att Mi 10 inte tilltalar mig det minsta som telefon. Då kan jag lika gärna köpa en Samsung för det verkar vara det den de försökt kopiera.
     
    dunderbusen, bernard och GunnarWik gillar detta.
  6. devylia

    devylia Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2015
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    87
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Jag tror xiaomi kanske bredar sitt utbud med dyrare modeller. Tror knappast de överger låg och mellansegmeten. Det finns alldeles för många mobiltillverkare i Kina som legat lite illa till ett tag nu. Men som kommer direkt om xiaomi och realme börjar överge låg och mellanprissegmentet. Umidigi har ju tagit sig i kragen med två av sina senaste modeller (x och power 3).

    Tror det skulle vara korkat av Xiaomi att inte fo fokusera här. Men samtidigt. Det var inte länge sedan de släppte redmi note 8 pro. Och så länge de fyller det facket är jag nöjd :)