Diskussion: Köptråd S20 Ultra

Diskussion i 'Galaxy S20 Ultra' startad av Swedroid, 12 feb 2020.

  1. DanSwe

    DanSwe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2018
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    89
  2. Sgt. Stinger

    Sgt. Stinger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Tänk på att Samsung endast har EU-garanti, så köper du den så får du inte de två års garanti du får i Sverige. Faktum är att du inte ens kan få den lagad hos en auktoriserad verkstad, då de inte kan beställa delar till den när den är såld utanför EU.
     
  3. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 310
    Mottagna gillanden:
    8 168
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Känns lite riskabelt att handla där.. det står så här:
    We ONLY accept Canadian Credit Cards. .. vilket tyder på att denna telefonen finns i Kanada o du får såklart betala en för tullen o det kan bli dyrare än att köpa i Sverige.

    Varför handlar du inte i Sverige? är du ute just för Snapdragon chipset? eller du bryr dig inte om det utan bara om 512GB varianten?

    Finns annars denna sidan i HongKong .. Wonda Mobile - Buy Sim Free Smartphones Deals with Free UK Delivery No VAT | Wonda Mobile - Your Mobile Expert | Buy Mobile många har beställt därifrån o är nöjda!
     
  4. Arfir98

    Arfir98 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2020
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    35
    Tja! Mitt första inlägg här. Har väntat på Ultran hur länge som helst, följt alla leaks och varit redo att lägga ner pengarna för 512GB modellen med 16GB RAM. Uppdaterade livesändningen flera gånger under eventet för att påbörja förbokningen och när det väl gick så fanns ingen 512GB modell. Bryr mig inte mycket om minnet, tänker mest på att vi inte får 16GB ram. Varför? Hur snålt företag får man vara? Hela världen får tillgång och möjlighet till detta. Inga buds heller. Hursomhelst, mina frågor:

    1. Köpa från UK eller USA? (16+512+Exynos eller 16+512+SD) Hur fungerar det att beställa telefon från t.ex. Amazon (unlocked etc)? Är det som att köpa en OnePlus telefon med snapdragon i sig?
    2. Köpa den från Sverige och betala 13800kr efter en studentrabatt. Kommer jag märka skillnad mellan någon som har 16GB RAM? Märker jag stor skillnad med SD varianten?
    3. Jag är villig att betala moms och tull osv. Men hur ser det ut med garantier? Vad händer om telefonen går sönder och jag exempelvis ska fixa det via hemförsäkringen?
    4. Vilka hemsidor rekommenderar ni mig att använda för beställning utomlands? Såg ett par namn här innan men tänkte dubbelkolla här :)
     
  5. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Är det bara Ultran där Samsung insett att edge/lurvad skärm är ett lika idiotiskt som böjda TV apparater eller gäller det alla nya S20 telefoner?
     
  6. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 310
    Mottagna gillanden:
    8 168
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Tja! Mitt första inlägg här. Har väntat på Ultran hur länge som helst, följt alla leaks och varit redo att lägga ner pengarna för 512GB modellen med 16GB RAM. Uppdaterade livesändningen flera gånger under eventet för att påbörja förbokningen och när det väl gick så fanns ingen 512GB modell. Bryr mig inte mycket om minnet, tänker mest på att vi inte får 16GB ram. Varför? Hur snålt företag får man vara? Hela världen får tillgång och möjlighet till detta. Inga buds heller. Hursomhelst, mina frågor:

    1. Köpa från UK eller USA? (16+512+Exynos eller 16+512+SD) Hur fungerar det att beställa telefon från t.ex. Amazon (unlocked etc)? Är det som att köpa en OnePlus telefon med snapdragon i sig?
    Köp helst din lur från UK så har du all stöd för Samsung Pay, Radio frekvenser, bandkombinationer, garantier, etc.. från USA kan bli dyr historia + sämre radiodel ..

    2. Köpa den från Sverige och betala 13800kr efter en studentrabatt. Kommer jag märka skillnad mellan någon som har 16GB RAM? Märker jag stor skillnad med SD varianten?
    Från 8GB RAM till 12GB kommer du INTE att märka nån skillnad. Samma sak mot 16GB, det med 16GB är helt overkill och inte nödvändigt även efter 2 år framåt! Däremot med SD variant så kan du få bättre radiodel och eventuellt batteritid (inget är spikad än, vi har inte sett kompletta tester än) så Exynos mot SD än så länge vet vi ingenting om.

    3. Jag är villig att betala moms och tull osv. Men hur ser det ut med garantier? Vad händer om telefonen går sönder och jag exempelvis ska fixa det via hemförsäkringen?
    Köper du luren från Sverige är det 2 års garanti. Från USA så har du troligtvis ingen garanti förutom om du tänker dig skicka telefonen dit vilket kan kosta både tid o pengar. Samma sak om du köper luren (SD variant) från Hong Kong. Hemförsäkringen får du fråga om de täcker importerad lur..

    4. Vilka hemsidor rekommenderar ni mig att använda för beställning utomlands? Såg ett par namn här innan men tänkte dubbelkolla här :)
    Wonda Mobile - Buy Sim Free Smartphones Deals with Free UK Delivery No VAT | Wonda Mobile - Your Mobile Expert | Buy Mobile är en HK sida, mycket bra, de flesta handlar sina SD variant därifrån o är nöjda.

    Annars, om du vill verkligen ha bra deal, kör på den Tyska Amazon, de har 512GB varianten med 16GB RAM, du får 3 års garanti samt Galaxy Buds+ vid förbeställning, dock vet jag inte hur de kommer att skicka dessa BUDS om du lever utanför Tyskland!

    https://www.amazon.de/dp/B084J3RPRD/?tag=oid02-21
     
    Olle-Gunnar gillar detta.
  7. Arfir98

    Arfir98 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2020
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    35
    Grymt!! Tack för allt! Så det är en bra idé att köpa den från Storbritannien, med 512GB och 16GB RAM, men ändå ha 5G i framtiden osv? God täckning nu m.m? Hur vet du att Samsung Pay fungerar med telefonen från dom?? Är ganska säker på att det måste vara en telefon från Norden!
     
  8. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 310
    Mottagna gillanden:
    8 168
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Samsung Pay kommer att fungera om du köper från UK eller Tyskland. Däremot vet jag inte om det kommer att funka om du köper den från USA eller HK .. Annars kan du köra med Google Pay, funkar alltid.

    Du kan alltid ställa frågan till säljaren (om de ens svarar)!!! i WondaMobile fall så kan de alltid bekräfta om Samsung Pay funkar eller ej i våra länder..

    Jag hade annars rekommenderat köp från Tyska Amazon för att slippa strul när UK lämnar EU helt o hållet i slutet av 2020.
     
  9. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Samsung Pay fungerar utan probs på telefoner från Wonda Mobile. Jag har haft ett flertal och det finns några till som kan intyga att Samsung Pay fungerar bra.
    Det lilla minuset är att man får Asien-baserad reklam från istället för Sverige.
     
  10. CaptainC

    CaptainC Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    2 149
    Mottagna gillanden:
    2 319

    MINA ENHETER

    Va några år sedan jag vart med samsung men går det inte att flasha in nordisk fw via odin längre för att få bort asiatisk reklam och sen följa de nordiska uppdateringarna? Eller det triggar knox nu förtiden?

    Edit - nevermind kom på att de från asien och staterna kör SD prollen så lär inte finnas nordisk fw att flasha in
     
  11. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Nej det går inte. Olika hårdvara.
     
  12. CaptainC

    CaptainC Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    2 149
    Mottagna gillanden:
    2 319

    MINA ENHETER

    Kom på det precis när jag skickat
     
    Timpppa gillar detta.
  13. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 310
    Mottagna gillanden:
    8 168
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    På wondas hemsida, under Note10+ har säljaren svarat några frågor o skrivit att Samsung Pay inte. Kommer att funka, därför jag svarade att jag inte vet. Sist jag hade S10+ från HK o Samsung Pay funkade bra.

    Se gärna nedan: Buy Samsung Galaxy Note 10 Plus Dual Sim (N9750) 12GB Ram 256GB UNLOCKED at Wondamobile | Wonda Mobile - Your Mobile Expert | Buy Mobile

    Gå längre ner där är det frågor o svar till säljaren...
     
  14. DanSwe

    DanSwe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2018
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    89
    Går att betala med PayPal, 0 kr i tull på mobiler men man får betala moms. Dock betalade jag 0 kr i moms på min S10+ jag köpte från Wonda ifjol så det kanske är samma lösning här, tror de kör med DHL.

    Ja, Exynos är ju skit mot SD, prestanda, batteritid och om man t ex vill köra Gcam.

    Förvånas generellt över att så många vill ha svensk garanti på sina telefoner, har aldrig råkat ut för ngt garantiärende på en mobil (förutom en Pixel 3XL som jag precis skickat tillbaka, köpt i Tyskland). I värsta fall har nog de flesta en hemförsäkring som täcker den delen.
     
  15. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 310
    Mottagna gillanden:
    8 168
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Från Wonda skickas telefonen som media spelare tror jag och därför åker man inte på mer än en liten avgift som ligger på cirka 120-130kr.
     
    Arfir98 och DanSwe gillar detta.
  16. DanSwe

    DanSwe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2018
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    89
    lol ok smart :D
     
  17. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Zoom skiljer också.
     
  18. DanSwe

    DanSwe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2018
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    89
    Friskt vågat, hälften vunnet.

    upload_2020-2-14_10-54-27.png
    I värsta fall åker jag på momsen, men då har jag ändå bara betalt samma pris som i Sverige ish, men får en Snapdragon.
     
  19. Arfir98

    Arfir98 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2020
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    35
    Visst täcker hemförsäkringen sånt som är köpt/beställt utomlands?
     
  20. Arfir98

    Arfir98 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2020
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    35
    Omg du är grym. Jag vill också göra detta. Men fungerar telefonen bra i Sverige då med operatörerna? Har man ingen garanti längre? Finns hemförsäkringen kvar? Vad mer är downsides jämfört med att beställa från Sverige?