Vimla - status

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av svenix, 8 apr 2018.

  1. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Det verkar skumt. Vissa har massa problem och andra har inga problem. Jag har 3 polare & min mor som har 2.0. Och dom har haft det i snart två månader, och ingen av dom har stött på några problem.

    Går det inte att handla i Google Pay med 2.0 ? :o
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hur man upplever nätet påverkas otroligt mycket på var man befinner sig. Det påverkas också av vilken hårdvara man använder. Även tid på dygnet påverkar.

    Av egen erfarenhet verkar nätet fungera minst bra i områden med mycket folk. Det fungerar bättre i utkanten av storstäderna och i mindre städer. Men detta kan variera otroligt.
     
    bernard och Kingson gillar detta.
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det ska väl inte vara några problem med att använda Google Pay i Vimla 2.0 vad jag vet.

    De största problemen med Vimla 2.0 är nog:
    - Om man reser utomlands så är roamingen betydligt sämre.
    - Efter resa utomlands så funkar inte mobildata när man kommer tillbaka till Sverige.
    - SMS-verifieringar från t.ex. banktjänster kommer inte fram.
    - Om man kör slut på sin datapott så kommer datan inte igång automatiskt efter månadsskifte.
    - Om abonnemanget stoppas p.g.a. utebliven betalning kommer det inte igång automatiskt efter att man betalat.
    - Vidarekopplingar vid ej svar och liknande måste läggas in av kundtjänst.
    - Leveransbesked för SMS stöds ej.
    - Att APN-inställningar inte fungerar automatiskt på många mobiler.

    Använder man inte något av ovanstående så märker man kanske inte så mycket problem.

    Sedan är det en hel del problem med själva procedurerna för överflyttning till Vimla 2.0:
    - SIM-kort skickas inte ut i rätt tid.
    - Abonnemang läggs om till Vimla 2.0 utan förvarning.
    - Kunden får besked om överflyttning till Vimla 2.0 på ett visst datum. Kunden byter SIM-kort och det fungerar inte. Det visar sig att Vimla inte gjort flytten på utsatt datum.

    Sedan finns det en del allmänna problem med att kunder upplever sämre täckning och att tjänsterna tidvis lägger av efter bytet till Vimla 2.0. Detta verkar dock drabba väldigt olika där vissa upplever stora problem och andra inte märker några problem.

    Det finns också konstaterade buggar som inte åtgärdas av Vimla trots att de varit kända över ett år. T.ex. att tidsstämpel på SMS blir fel vilket drabbar dem som t.ex. har motorvärmare som startas via SMS.

    Det finns kanske ytterligare issues också som jag inte har i minnet just nu.
     
    bernard, night77, induktion och 2 andra gillar detta.
  4. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    576
    Mottagna gillanden:
    963

    MINA ENHETER

    Bara nyfiken, men hade du inte nästan ett helt gratis abonnemang hos Vimla? Trots det valde du att byta operatör? Har du upplevt några problem som fick dig att lämna?
     
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag hade t.o.m. helt gratis abonnemang hos Vimla i nästan fem år. Och skulle med all sannolikhet kunnat ha det i flera år till.

    Anledningen till att jag lämnar Vimla är brist på förtroende. Jag tycker utvecklingen går åt fel håll när det gäller allt på Vimla. Tekniken strular, rutinerna är bristfälliga och kundtjänsten fungerar sämre och sämre.

    Jag vågar helt enkelt inte låta mitt abonnemang ligga kvar hos Vimla och jag vägrar bestämt att låta mitt nummer bli överflyttat till Vimla 2.0. Jag vill kunna känna att jag kan lita på mitt mobilabonnemang vad som än händer. Och jag vill kunna komma i kontakt med en kundtjänst om det trots allt skulle bli något problem. Enligt mitt sätt att se uppfyller inte Vimla de kraven.

    Andra kan ha en annan syn på saken och de får i så fall redogöra för det. Men det jag skrivit ovan är hur jag ser på det.
     
    night77, induktion, iterva och 5 andra gillar detta.
  6. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    @svenix@svenix jag förstår dig till 100%

    Jag har med Vimla gratis.
    Men vad spelar det för roll om det inte fungerar 100%

    Jag stannar kvar. Har dock både Telia och Tele2 gratis oxå via mina arbetsplatser.

    Får väl se hur det blir den dagen jag får 2.0
     
  7. namor

    namor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2011
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    Nedgraderade till Vimla 2.0 för ett tag sen, funkat som vanligt i Sverige, men i Italien, fri roamin osv., fick jag ingen mobildata. Varit i kontakt med supporten som tyckte att allt såg rätt ut.
     
    night77, induktion, svenix och 1 annan gillar detta.
  8. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ja, det kan man fråga sig?

    För mig spelar det roll. Jag är pensionär så jag har bara ett abonnemang. Jag kan inte falla tillbaka på något från min obefintliga arbetsgivare.

    Sedan har jag jobbat med telekommunikation och drift av telenät under 17 år på Telia och Ericsson. Så jag vet hur telenät och kundservice bör fungera och det som Vimla håller på med stör min yrkesstolthet. Jag har väldigt svårt att låta bli att reta mig på det. Så om jag nu lämnar Vimla får jag lite frid och ro också. :)
     
    night77, Ilter, induktion och 4 andra gillar detta.
  9. Coistrel

    Coistrel Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2013
    Inlägg:
    991
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 4a
    Telefon 3:
    Oneplus 5T
    Övrigt:
    Chromecast with Google TV
    Toshiba Chromebook 2
    Jag måste säga att roaming osv inte var bra redan med Vimla 1.0! Var i Portugal och skulle ha gratis surf, men fick det inte att fungera om jag inte startade om mobilen. Då höll det igång kanske en kvart.
     
    induktion och svenix gillar detta.
  10. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Kan tänka mig att man redan kommer ligga i fel sida på omdömen när man får återkommande problem. Jag får se själv när det kommer strula för mig.

    Reser inte så mycket, men senast jag var utomlands (Tjeckien) så har det inte heller varit några som helst problem att roama. Brorsan har också Vimla 2.0, inte heller han hade några problem då han roamade i Tyskland.
     
    svenix gillar detta.
  11. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 254
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Hade varit kul o se en granskning av de lägrepris alternativen som rör allt nämnt av folk här på forumet och även utanför. Det verkar finnas stora skillnader mellan till exempel Hallon, Vimla, Comviq och Fello.

    Om jag pratar om mina upplevelser så tar jag Comviq och Fello till finalen när det gäller pålitligheten, alltså nätet, täckningen och kundservice, Fello vinner rundan då de använder sig av Telias nät men Comviq är inte så långt efter. Bägge har telefon kundservice och chatt, mejl är Comviq dåliga att svara snabbt på medan Fello svarar oftast inom 24 timmar.

    Det värsta jag har haft är Vimla och Hallon. Vimlas nät har varit alltför belastad där jag rörde mig, ofta dåliga internet hastigheter samt sämre roaming utanför Sverige. Hallons internet var inte så mycket bättre än Vimlas, långa ping tider och dåliga hastigheter.. Har dock inte provat Hallon i roaming.

    När det gäller Vimlas och Hallons kundservice så kan de inte mätas med Comviq och Fello, helt olika världar!
     
    induktion, DonElhombre och svenix gillar detta.
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Bra inlägg!

    Vi kanske skulle starta en tråd för erfarenheter av lågprisoperatörer?
     
    night77 gillar detta.
  13. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 254
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus

    Kan man skapa betygssättning av olika kategorier i en sån tråd som du föreslår så att folk betygsätter de specifika operatörerna samt kommenterar ifall de vill?
     
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag vet inte vad som går att göra rent tekniskt på forumet. Men det hade varit kul med en tråd där folk kunde rösta på olika kategorier för ett antal olika operatörer.

    Kategorierna kanske skulle kunna vara typ:
    Täckning
    Driftssäkerhet
    Kundservice
    App/websida
    och kanske något mer.

    Sedan kan folk skriva inlägg med sina personliga kommentarer under.

    Egentligen kanske rösterna skulle nollas för varje år så man alltid hade relativt färska intryck i undersökningen. Operatörer kan ju förändras över tid (som Vimla gjort) och det är inte säkert att de som var bra för tre år sedan är de bästa idag.
     
    induktion, DonElhombre och night77 gillar detta.
  15. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 254
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Håller med och kan även tycka vi ska ha "location", alltså vart i Sverige man befinner sig så att man förstår mer om sammanhanget mellan alla kategorier och vart man befinner sig.

    Om forumet inte klarar av det tekniskt så kan man skapa något i ett annat system o länka till det i forumet, vet inte, det är bara förslag och behöver vara så enkelt så möjligt.
     
  16. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Det ni pratar om är busenkelt att lösa. Det som eventuellt komplicerar det är ju om Swedroid vill se till att enbart inloggade medlemmar kan rösta, och bara en gång, men det är inte på några vis omöjligt. Bra idé [emoji106]
     
    svenix gillar detta.
  17. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Jag kopierade allt som @svenix@svenix med fler säger är problem.
    Skrev allt till Vimlas support idag.
    Såg ut såhär.

    Skärmavbild 2020-02-18 kl. 16.35.43.png


    Svaret jag fick va:

    Hejsan Carl! Superkul att du har så stor koll på vimla 2.0. Jag tänker enklast är att jag tar detta punkt för punkt. - Om man reser utomlands så är roamingen betydligt sämre. Detta stämmer inte i den utsträckningen som det har gjort tidigare. Anledningen till att den har upplevts så pass mycket sämre är att vi inte har haft lika många samarbetspartners (Interworking avtal) med lika många operatörer som när vi lånade Telenors Roaming. Med vimla 2.0 kliver vi ur Telenors skugga och är på vår egen hand. Vi utökar dessa interworkingavtal varje dag och lägger till operatörer. Sedan vad täckningen är i dessa länder är den samma som om det är 1.0 då vi lånade roaming av telenor lånar de samma operatörs mastrar. Detta blir bättre och bättre varje dag, står absolut inte still. - Efter resa utomlands så funkar inte mobildata när man kommer tillbaka till Sverige. Detta är en ganska ny bugg som vi har ett aktivt arbete på att lösa och hoppas ha det löst i slutet av veckan. Självklart kan buggen komma tillbaka men det ser fint ut. -SMS-verifieringar från t.ex. banktjänster kommer inte fram. Detta är ytterligare en bugg som upptäcktes för ca en månad senare. Det finns ett aktivt arbete på denna buggen hos de som jobbar aktivt på plattformen. Jag kan inte säga när den är helt färdig men är absolut något som kommer lösas snart. - Om man kör slut på sin datapott så kommer datan inte igång automatiskt efter månadsskifte. Detta ska inte vara problem längre. - Om abonnemanget stoppas p.g.a. utebliven betalning kommer det inte igång automatiskt efter att man betalat. Detta är också en gammal bug som är fixad. - Vidarekopplingar vid ej svar och liknande måste läggas in av kundtjänst. Vidarekopplingar ska du kunna styra via mitt.vimla.se, det händer ibland att vidarekopplingen fastnar men den buggen ska också vara fixad. - Leveransbesked för SMS stöds ej. Som du säkert märkt är har vi lite annat som ligger högre upp på vår önskelista just nu finns det inga planner att lägga in detta på 2.0. - Att APN-inställningar inte fungerar automatiskt på många mobiler. Detta är egentligen inget problem från våran sida. När vi byte plattform gick vi från att ligga under Telenors paraply till en helt egen plattform som blev som en ny operatör. På grund av detta känns vi inte automatiskt av på de flesta äldre telefonerna då vi inte fanns när de tillverkades och därför måste man manuellt ställa in apn inställningarna. Ju längre bort vi kommer från lanseringen av 2.0 ju mindre problem med apn:en kommer vi komma då vi finns med bland de nya telefonerna. Hoppas dessa svar nöjer dig något. Ha det fint!

    ********* Slut på meddelandet ifrån Vimlas support *********

    Är det någon som kan bekräfta om detta är korrekt eller inte, känns ju för bra för att vara sant ? Och när jag säger så, så menar jag såklart om det är någon som har upplevt några av ovannämnda driftstörningar i år, 2020 ?! Vad som hänt under 2019 vill jag inte veta av, det är för mycket att läsa ;)
     
  18. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är Vimlas vanliga skönmålningar blandat med rena faktafel.

    1. Vimla 2.0 roaming är inte samma som Telenor som personen påstår. Vimla 2.0 utökar hela tiden med fler roamingavtal, det är sant. Men det är en lång bit kvar till samma täckning utomlands som Telenor. Vimla 2.0 har t.ex. dåligt med roaming i Sydamerika där många länder saknas helt. Vidare har Vimla 2.0 oftast inte lika många roamingpartners som Telenor även i de länder de har avtal. Det finns också div. begränsningar att roaming bara gäller på 3G i vissa länder.

    2. Vidarekoppling vid ej svar går ej att lägga in via Mitt Vimla. Det är en ren lögn. Det går enbart att lägga in en fast vidarekoppling (medflyttning) på Mitt Vimla. Andra typer av vidarekoppling måste läggas in av kundtjänst.

    3. Det kommer dagligen in rapporter i Vimlas forum om kunder som inte kan surfa efter utlandsresa eller efter att abonnemanget varit stängt p.g.a. bristande betalning. Det är alltså inte sant att dessa buggar skulle vara fixade.

    Det här är ett skådespel som hållit på så länge Vimla 2.0 funnits att Vimla självsäkert påstår att den eller den buggen redan är fixad. Likväl strömmar det in rapporter från användare som säger motsatsen.

    Vimla är helt enkelt slarviga med sanningen!
     
    induktion, Dashio och KTM gillar detta.
  19. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Började få en massa spam-SMS nu också om att jag ska hoppa över till 2.0 och med allt detta som jag läser är jag väldigt tveksam om det ens är värt det haha! :D
     
    Kingson och svenix gillar detta.
  20. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Ja vet vet, det är intressant för många har så olika åsikter. Jag har 3 polare + min mor. Som haft Vimla 2.0 nu sedan i början på Januari. Ingen av dom har haft några problem alls någon gång.

    Så antingen är det individuellt, eller beroende på vart i landet man är, eller så har dom blivit bättre. :)