Flyttar från 1:a till 3:a och vill förnya hemma nätverket, Mesh?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Salvion, 26 jan 2020.

  1. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jag tänker att dom som, bor i hus/radhus har träväggar mest och det kanske har mer/bättre genomträngning för signaler än hyreshus med betong?

    har en likadan som @MathiasM@MathiasM liggade i Stockholm, kanske värt 20 mil att åka och hämta den och prova då fast min är från 2016, trodde tekniken sprungit ifrån den..
     
  2. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag kör https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wifi.analyzer
    Den funkar för mina behov. Hade en thechnicolor eller hur det stavas. Wifi-prestanda minns jag inte och det är flera år sen men användargränssnittet var bra och även throughoutput trådat. Den är väl fransk va? Om det nu talar för eller emot.

    Jag tycker du ska kolla grannarnas wifi först med appen. Om du hittar en kanal som är rätt så fri, försök ställa routern på den och kolla också så att du ansluter på 5.ghzbandet innan du köper en ny router
     
  3. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    873
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Jag har fått en likadan Technicolor-router från Telenor. Får ut iaf minst 150 mbit ner och 200-250 mbit upp i alla hörn i lägenheten när jag testar med den här surfplattan (samsung s4, den har långsammare download än upload av nån anledning...) Vanlig lägenhet 70 kvadrat.

    Visst är det en dålig router men den är inte så dålig som trådskaparen lyckas få sin att prestera.
     
  4. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    *Uppdatering*
    Då har jag äntligen bytt ut den medföljande Telenor routern mot min "gamla" Asus RT-AC66U RT-AC66U | Nätverk | ASUS Sverige
    Och det första jag gjorde var uppdatera firmware som den bad om, fick då dryga 100Mbit/s...
    Startade då om routern men får samma hastighet, den borde vara nära 5 ggr högre då jag har 500Mbit abbonemnag.

    Kollar jag i routern så står det under "Ethernet ports" att LAN 1 har 1 Gbps och samma på LAN 2.

    Asus routern är bara avstängd och flyttad från mitt gamla nät till detta utan förändring och är nu "långsam"
    Något förslag? jag är inte bra på detta heller.. :ehm:
     
  5. jocke92

    jocke92 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Vad står det på WAN då? Routern ska klara mer än 100Mbit.
    Har du ett nätverksuttag i lägenheten eller en mediaomvandlare? Om du har ett nätverksuttag kan det vara fel på det och att det är därför det fungerar dåligt och även att Asus-routern bara förhandlar fram 100Mbit
     
    katho och bernard gillar detta.
  6. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @jocke92@jocke92
    Jag är inte helt säker på vad du menar med "vad står det på WAN" men jag har kommit så långt att Telenor säger att min gamla router AC-66U ovan inte kan dela upp signalen för både internet och TV/IP-TV...
    Så jag tänkte fuck it och köpte en ny router som fått ok recensioner och Telenor sa att den kan dela signalen.
    Det blev en Asus RT-AX58U RT-AX58U | Nätverk | ASUS Sverige den har också Wifi 6 så den känns som ett ok kort att satsa på samt jag avvaktar med Mesh på inrådan i denna tråd.

    Fick routern att funka bra med Wifi och trådat men inte med IP-Tv förrän jag aktiverade just IP tv i routern och DÅ funkade det! :eek::D

    Så nu verkar allt funka, får se lite hur Wifi täckningen går över lite tid men detta känns bra!

    Som vanligt får man kvalités hjälp från detta forum, tack! <3:cool: