[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag tycker det är problemet med den här NPS-undersökningen. Att den inte redovisas öppet så att man kan granska exakt hur frågorna har ställts och alla svar. Det serveras bara lösryckta delar av resultatet. Det gör att det hela inte blir särskilt förtroendeingivande.
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 657
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Fast det är inte vad NPS går ut på. Då får någon göra en annan undersökning.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 688
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, att använda NPS som kriterium för årets operatör blir bevisligen missvisande, eller i alla fall inte särskilt meningsfullt.

    I Vimlas fall kan frågan lika gärna formuleras som "Önskar du minska din månadskostnad med 10 kr?".
    *Ja
    *Nej

    Vimla kommer rimligtvis att förbli ohotad etta för all framtid i denna gren om inget ändras.
     
    Last edited: 20 feb 2020
    iterva, induktion, svenix och 3 andra gillar detta.
  4. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Håller med om att det är missvisande på ett sätt, men samtidigt tyder det ändå på att Vimla funkar helt ok för den stora massan som har Vimla. Genomsnittskunden märker inte om det skulle vara sämre täckning nån dag, om surfpotten uppdateras som det är tänkt eller om det rentav skulle dras fel belopp på nån faktura. De flesta ringer, messar och surfar, sen dras fakturan på autogira och folk har ingen aning om allt stämmer eller ej. Vi här på Swedroid som petar i allt som har med mobiltelefoni kan vi inte ha som referens till vad den stora gruppen som har Vimla upplever. Har själv 4 Vimla abonnemang i hushållet och till 99% så funkar det som det ska att messa, surfa och ringa, och det är väl vad de flesta önskar.
     
    IAMMA, katho, DroidJunkie och 1 annan gillar detta.
  5. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 546
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Fast så blir det ju inte. Frågan är: ”Hur sannolikt är det att du skulle rekommendera det här företaget till en vän eller kollega?”

    Är man missnöjd så rekommenderar man så klart det inte till en vän eller kollega. Tipsrabatten gör garanterat att folk utanför undersökningen gärna rekommenderar Vimla i större utsträckning då det finns ett incitament.

    Men när det kommer till denna undersökning så får du ingen rabatt för att svara på den, så betydelsen av tipsrabatten bör därför vara minimal i resultatet.

    Vissa vägrar inse det, men den största delen av Vimlas kunder är faktiskt jättenöjda och det är det vi ser i denna undersökning och SKI b.la.
     
    Kingson gillar detta.
  6. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    3 081

    MINA ENHETER

    @rickards@rickards Kunde inte ha sagt det bättre själv. Vi är ju trots allt väldigt jobbiga kunder när vi ska peta i allt ;)

    På tal om kundtjänst så verkar chatten fått förstärkning, var på 2:a plats igår och efter en minut kunde jag chatta. Och jag fick snabb hjälp och 10 GB som plåster på såren för reducerad hastighet. Så förhoppningsvis rättar saker och ting till sig.
     
    Last edited: 20 feb 2020
    svenix, katho och rickards gillar detta.
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det verkar också som att Vimla storsatsar i sitt forum idag. Plötsligt har de börjat svara på trådar som legat obesvarade i 10-11 dagar. Det verkar som att de fått tillsägelse om skärpning. Kanske vår kritik har gjort någon nytta?

    Men när det gäller Vimla har jag inga större förhoppningar. Även om de skärper till sig tillfälligt så återfaller nog det hela snart till det vanliga kaoset.
     
    induktion gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 688
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror det motsatta. Att det har ett betydande inflytande, vilket också återspeglas i att Vimla åtnjuter 40% större kundnöjdhet än den operatör som presterar näst bäst.

    Men vi kan förstås bara gissa till dess att någon genomför en mer övergripande undersökning.

    Eventuellt kan vi slänga ut frågan i bloggen, bara för att jämföra med NPS. Det är för all del möjligt att Vimla har en helt unik position i branschen med en så stor andel nöjda kunder att ingen annan svensk operatör kommer i närheten, eller ens har en chans att närma sig.
     
    Last edited: 20 feb 2020
  9. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 269
    Mottagna gillanden:
    793
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Om du inte har några problem så varför byta ?! Men jo, det är klart att du ska byta, för får du bara ut 15mbit med vimla så är uppenbarligen täckningen kass där du bor, eller överbelastad mast ?! Jag får ju ut mellan 200 - 300mbit i trädgården min med Vimla. Och med Fello fick jag ut 79. Så va det med den saken.
    Dom som får flera sms som det står om här i på forumen är dom som inte går över till 2.0.
    Jag har 3 polare samt min mor som haft 2.0 nu i två månader. Fungerar klockrent.
    Fello och alla andra kommer så småningom oxå gå över till en liknande 2.0 plattform som vimla gör, det är framtiden. Jag hade bytt om jag va du, för att hastigheten är så kass där du bor, värt att testa med Telias nät. Men inte av någon annan anledning. Du behöver inte vara rädd för att ditt nummer ska försvinna eller liknande. Alla operatörer kan förlora kunder, men det är inte så att vimla bara försvinner med ditt telefonnummer :) Så funkar det inte!
    Det som händer med Vimla 2.0 är att dom får ordning på det, och får dom inte det så blir det 1.0 eller så blir det att man får ett fördelaktigt Telenorabonnemang istället.
     
    katho och Larsgmb gillar detta.
  10. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    svenix gillar detta.
  11. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 340
    Mottagna gillanden:
    1 643
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Åh nej! Vi var ett helt gäng som fick smset nu. Även en tipsning hörde av sig.

    Fello blir tyvärr ganska så mycket dyrare per månad. Hmm. Nåja. Kanske räcker med att jag byter själv men jag har ju tipsat in en helt bunt plus mina barns nummer.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 20 feb 2020
    bernard gillar detta.
  12. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
    Frågade kundtjänst. Det är för att fakturorna inte har blivit betalda och har förfallodatum den 28 feb.
     
  13. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 657
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Har inte fått ett enda SMS, varken jag eller min fru eller övriga 3 abb jag har. :)
     
  14. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 340
    Mottagna gillanden:
    1 643
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ett av abben hade fått 11 st senast jag frågade. De andra hade inte fått något förrän idag.
     
  15. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Det blir det, men kanske är värt skillnaden för att få ett abonnemang där allting faktiskt fungerar som idag med Vimla, men behöver du bara ringa och skicka några random sms inom Sverige så är Vimla 2,0 fortfarande bra val.

    Har du däremot behov av att göra vidarekopplingar vid ej svar eller vid upptaget, hantera, sms leveransbesked, sms styrningar. Är det nog värt att betala lite mer för att fortsätta kunna göra det när man själv vill och behöver det.

     
    induktion gillar detta.
  16. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 675
    Mottagna gillanden:
    975
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Hur länge kan man ignorera 2.0 tror ni?
     
  17. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Den 30Juni om dom håller sin deadline denna gången, men den har ju flyttats fram 6mån förut så du kan nog kolla statusen efter midsommar och ta ett nytt beslut då.

     
  18. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Bytte sim till vimla 2.0 och upptäckte att SMS leveransrapport inte fungerar.
    Skrev i vimla forum om detta och fick som svar:

    "På Vimla 2.0 har vi valt att inte tillhandahålla leveransrapporter eftersom vi tycker de är missvisande: de visar endast att meddelandet har kommit till mottagarens nätverk och inte till själva mottagaren. Därför finns det inget stöd för leveransrapport för närvarande och vi har inget planerat för framtiden just nu."

    Jag gjorde då en test mellan 2 mobiler i Telenor nätet:

    1. mobil A skickar ett SMS till mobil B som är avstängd. -> mobil A får rapport om att meddelande inte kunde levereras, med försöker senare.
    2. mobil B slås på 5 minuter senare. -> mobil B får det skickade SMS och mobil A får ett meddelande om att SMS har levererats.

    Resultatet ger inget stöd för det svaret/påstående jag fick av vimla.
     
    induktion gillar detta.
  19. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Detta är något som diskuterats länge och väl i många forumtrådar, Vimla har rört ihop det rejält om hur hur dom olika leveransbeskeden fungerar och trots dom blivit informerade av flera om hur det verkligen fungerar vägrar dom inse att dom har fel i sina påstående.

    Är du i behov av leveransbesked eller sms levererade med rätt tidsangivelse så är mitt råd att byta operatör, Det är samma svar Vimla råder dom kunder som behöver detta att göra, för det är inget dom tänker stödja. Deras svar om att det inte är tillförlitligt, har nog gissningsvis mer att göra om att dom inte kan få det fungera tillförlitligt i sitt moln lösning.

     
    Clearminded, induktion och NiklasO gillar detta.
  20. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Det tycks vara svårt för vissa att förstå att Vimla är ett lågbudget telefonibolag. Många tycks även tro att när man går till Biltema/Jula/Bauhaus att man ska få bra byggråd eller fakta kring produkter. Det är inte dessa lågprisladors roll på marknaden utan det är billiga produkter, likt Vimla och billiga abonnemang.

    Det går inte att förvänta sig att där ska vara ett chatt utan någon kö eller ett forum där det alltid sitter massa folk. Det är helt enkelt inte deras affärside.
     
    DroidJunkie och katho gillar detta.