Tips: Fondrobot Lysa

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av milky81, 20 nov 2019.

  1. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 047
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Hej,

    Med anledning av tråden om Savr så ville jag tipsa om Lysa som varit med ett tag nu, jag har själv satt in lite pengar där för 2 år sedan som fått ligga och växa lite på egen hand. Hemsidan tycker jag är rätt enkel och bra och man får förslag på fördelningen av sina pengar efter några frågor om man vill. Passar bra för mig som inte är så insatt.
    https://lysa.se/
    Lysa

    Total avgift på max 0,4% beroende på fördelning aktier / fonder.
    https://lysa.se/avgifter

    Utsedd som bäst på Rikatillsammans ihop med Opti och även på Dagensindustri i nån artikel jag läste där innan jag satte in lite pengar (läste i fysisk tidning och när jag söker ligger deras tester bakom betalvägg).
    Test av Sveriges bästa fondrobotar!
    Ett år senare - så gick Di:s test av robotrådgivare


    Till alternativ hör:
     
    Last edited by a moderator: 21 sept 2021
    bernard, svenix och Kiddy gillar detta.
  2. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    Last edited: 20 nov 2019
    milky81 gillar detta.
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Någon som sett en jämförelse mellan lysa och Sigmastocks ? Med sigma så får man iofs göra mer själv eftersom de inte förvaltar utan bara föreslår köp/sälj.
     
  4. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Det är två helt olika modeller. Med Sigmastocks så betalar man en fast avgift och handlar aktier manuellt för att slippa betala procentuella avgifter på fonder. Med Lysa så betalar man en procentuell avgift för att de automatiskt ska handla fonder åt en. Det är omöjligt att säga om det är Sigmastocks rekommendationer eller Lysas rekommendationer som kommer gå bäst, men om man antar att de kommer gå likartat så kommer man ju få bättre avkastning via Sigmastocks på grund av lägre totala avgifter.
     
    Bakken, Buzz och bernard gillar detta.
  5. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    462

    MINA ENHETER

    Det stämmer i många fall - men inte alla. Det billiga abbonemanget hos Sigmastocks kostar 182:-/år. För att ligga exakt jämnt med Lysas maxkostnad på 0,4% krävs ett innehav på minst 45500:- (större innehav ger lägre procent).
    Lägg här till att Sigmastocks innebär att det tillkommer ett courtage på både köp och sälj (hos Avanza och Nordnet ligger det på 0,25% på mindre köp & sälj). Men då courtage inte är löpande kostnader blir det svårt att göra en allmän jämförelse.
     
  6. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Jag tror man ska skilja på avgiften som Lysa tar (0,24%) och fondavgifterna baserad på vilken fördelning man väljer. Personligen så tror jag ju större volymer Lysa får, desto lägre blir fondavgifterna och transaktionsavgifterna.(De har passerat 3 miljarder i investerat kapital för ett tag sen).

    För majoriteten av ointresserade svenskar så kommer Lysa vara ett ypperligt sätt att få sina pengar att växa. Hink-strategin med 4-hinkar passar väl med Lysa. Jag var inte så såld på Lysa i början, men varje gång vid årskiftet så behöver man göra ombalansering för bibehållen risk. Att betala 2100 kr (0,21%) per miljon kronor är lätt värt detta.
     
  7. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    462

    MINA ENHETER

    Lysa imponerar otroligt med sin ökning av förvaltat kapital!
    Nedan är en bild från Lysas blogg från mitten av oktober, då de annonserade att de förvaltar 3 miljarder SEK. Samtidigt uppgavs att de tog in 3% av nettoinflödet av hela den svenska fondmarknaden.

    [​IMG]

    "Det tog oss 18 månader att nå vår första miljard, nio månader att nå den andra och endast fyra månader att passera den tredje miljarden."

    Nu - 4 månader senare - har de ökat med ytterligare 2 miljarder, och är nu uppe i 5 miljarder.

    Det skulle inte förvåna mig om de till våren eller sommaren kan förhandla sig till ännu bättre avgifter mot fondförvaltarna tack vare de stora summorna de sitter på, och göra ytterligare en sänkning av avgifterna. Deras egen avgift tror jag att de behåller ett tag till, för att eventuellt sänka när tjänsten har mognat mer.
     
    milky81 och bernard gillar detta.
  8. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Helt galet! Men sen plågar jag alla mina bekanta och rekryterar dem! Enklare än Lysa är svårt att åstadkomma. Nästa allt mitt nysparande kommer hamna på Lysa!
     
  9. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Vad har ni för utveckling i år på er portföljer?
     
    mena gillar detta.
  10. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    462

    MINA ENHETER

    Jag är inte helt säker på hur Lysa visar, men för mig som har gjort några löpande insättningar hittills i år så ligger min "Lysa Bred" på +2,64%, fördelning 90% aktier och 10% räntor. "Lysa Hållbar" +1,63% med fördelning 85% aktier och 15% räntor.
    Totalt - i och med min fördelning av "Bred" och "Hållbar" så har det gett +2,9% hittills i år.
    Om detta är bra eller dåligt tycker jag det är rätt så ointressant, då Lysa inte är byggt (och särskilt inte min fördelning) för att jämföras över kort tid. Enligt dem själva är de ett passivt, långsiktigt sparande.
    Mitt eget hopplock på Avanza men diverse aktier (30%) och aktiefonder (70%) har gått upp 4,2% i år. Dock är den mer volatil, till stor del av den rena aktieblandningen i portföljen. Jag kommer minska mitt sparande i fonderna hos Avanza och fortsätta hos Lysa istället. Dock kommer jag att, för skojs skull, leka lite med aktier hos Avanza även i fortsättningen. Men med långt ifrån samma summor som jag vill ha i fonder.
     
    bernard och darkshippo gillar detta.
  11. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Kommer köra samma upplägg som du. Lite kvar på Avanza för skojs skull. Men tänk på att om du tar ut från Avanza så gör det i slutet av kvartalet för att sedan sätta in vid månadsskiftet. Så du slipper extra skatten.
     
    bernard och Das Erdbeerkuchen gillar detta.
  12. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Finns Lysa som app? Kan inte hitta något. Är lite sugen på att börja spara där (har aldrig haft sånt där sparande innan och just lysa verkar smidigast).
     
  13. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    462

    MINA ENHETER

    Finns endast hemsida, dock inget större problem när tanken är att man inte ska in och byta innehav själv sa ofta.
    Lysa som en app (typ)

    Ska även lägga till att jag tycker det gått väldigt smidigt att swisha insättningar på Lysa. Snabbt och bra!
     
    bernard gillar detta.
  14. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Får nog läsa på lite men tanken är alltså bara att sätta in deg så löser roboten allt annat? Perfekt isåfall för jag har ingen vidare lust att ”hålla koll”. [emoji1]
     
    bernard gillar detta.
  15. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    462

    MINA ENHETER

    Ja, precis! Om en fond drar iväg värdemässigt och börjar väga för tungt i din portfölj så balanserar Lysa om portföljen åt dig.
    Många föredrar att månadsspara, mig inkluderat. Detta för att sprida ut fondinsättningar och därmed träffa både toppar och dalar i kurserna. Om du köper vid endast ett tillfälle så finns det risk att du träffar en topp.

    Vänligen tillför något om du ska skriva i tråden.
     
    svenix gillar detta.
  16. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Fast rent statistisk så är time in market bättre än att sprida insättningarna. Men såklart kan man träffa toppen och då är det inte så roligt om det rasar.
     
  17. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Jag har ett litet konto hos Lysa. Ingen planer på att ta ut pengar i närtid men nu när jag loggar in och kollar så pestar de mig med att jag ska lägga till ett uttagskonto. Tanken är väl god så att det är klart när jag i framtiden vill ta ut. Men när jag försöker lägga till konto så kräver de inlogging hos banken vilket gör att de (minst) får tillgång till alla konton med saldo. Det är jag inte intresserad av att ge dem. Finns det något annat sätt att ge dem kontonummer?
     
    bernard gillar detta.
  18. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Det visade sig att det gick att lägga till konto genom att välja "Annan bank" och ange kontonummer, dvs även om man har någon av de listade bankerna (vilket är de flesta svenska). Sedan ska de tydligen köra någon sorts verifiering via autogiro, vad nu det innebär.
     
    bernard gillar detta.
  19. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Även utan inlogging på banken så la de upp ett autogiromedgivande. Egentligen utan mitt tillstånd men jag kanske inte läste allt det finstilta. Aviskten är väl att man ska kunna månadsspara bekvämt.
     
  20. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    Autogiro medför ju även uttag på ett enkelt sätt. Vet att Nordnet även använder sig av autogiro för att kunna göra uttag enkelt. Men visst, det är ett medgivande att de får ta pengar från dig :P