Vimla - status

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av svenix, 8 apr 2018.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Håller fullständigt med dig!

    Efter sex år som operatör kan man bara konstatera att Vimla inte har lyckats skapa fungerande rutiner, tekniskt stabila system, bra och tydlig information eller en godtagbar kundservice.

    Och har man inte lyckats med något av detta på sex år så är sannolikheten för att man ska lyckas göra det under kommande år väldigt liten.
     
    induktion och stelex gillar detta.
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Att problemet inte är löst än (vad det verkar som i forumet) och att de inte har uppdaterat med speciellt mycket information egentligen. Hur saker som detta hanteras gör mig mörkrädd. Absolut kan man ha störningar, men att saker tar så lång tid att lösa och att informationen dels brister och är felaktig är beklagligt.

    Jag har inte Vimla idag, men det gör mig rädd för hur man väljer att sköta detta. En hel dag utan telefoni för berörda kunder är ganska oroväckande. Säg att någon annan driftstörning inträffar som påverkar alla, hur lång tid kommer det ta att lösa då?

    Hade man sagt ”vi jobbar på att lösa detta, men vi har tyvärr ingen beräknad klartid” hade väl reaktionen varit en annan. Men vid 10.30 skrev man ”max några timmar”.
     
    induktion, stelex och svenix gillar detta.
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Mängden fel och hur ofta de inträffar är också exceptionellt hög på Vimla.

    Absolut kan fel inträffa ibland och det kan drabba alla operatörer. Men på Vimla har man nu haft ett antal stora fel på helt olika system under loppet av 24 timmar.

    Först skickades det ut felaktiga SMS om uteblivna betalningar igår kväll. Sedan misslyckades man med porteringen av ett par tusen abonnenter till Vimla 2.0 under natten. Och på dagen idag så var forumet svårt att komma fram till. Allt inom 24 timmar som sagt.

    Dessutom verkar det vara ett underliggande fel i betalsystemen som fördröjt betalningarna och därmed tipsrabatterna denna månad men det har Vimla inte talat klarspråk om ännu.
     
    induktion gillar detta.
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Systemhaveriet hos Vimla verkar totalt.

    Från Vimlas forum:

    Vimla har lyckats skicka mitt sim-kort till en annan abonnent! Det är därför det inte funkade för mig! Den andra abonnenten hörde av sig och berättade att jag hade fått sms och samtal! Kul att den andra abonnenten kunde läsa mina sms! Hur är det med kundernas personliga integritet och handhavande av personuppgifter på ert företag? Vilka lagar har ni brutit mot?!” Tack Vimla!
    Jag har förmodligen fått denne kunds simkort, men som tur är fungerar det inte än! Tur är, för att den andra kunden har skyddad identitet! Hur ska ni göra nu Vimla? Skönt med helgledigt va???!!!

    Förvisso riktigt illa att de misslyckades med en planerad portering så att kunder var utan telefoni och internet under en hel dag - väldigt illa skött och det borde i princip inte kunna hända om man gjort sin planering rätt, men beskrivningen ovan tycker jag överträffar i allvarlighet. Det där är nog en s.k. integritetsincident enligt lagen om elektronisk kommunikation och även en personuppgiftsincident enligt dataskyddsförordningen. Hoppas att Vimla anmäler sig själva till Post- och telestyrelsen eller Datainspektionen.

    På sätt och vis har jag förståelse för din inställning. Jag själv försvarar ofta Google, och argumentet kan vara "jag har aldrig råkat ut för det där problemet, jag förstår inte hur ni lyckas ha såna problem med den tjänsten som jag alltid använder som funkar felfritt då". Ibland är väl den inställningen okej, ibland inte. När det gäller Vimla så borde du dock se hur företaget ständigt råkar ut för stora missöden. Massor av människor har problem med rent basala saker och företagets interna processer funkar så dåligt att det ständigt sker missöden, det förekommer garanterat inte hos andra och större operatörer.
     
    night77, induktion, NiklasO och 3 andra gillar detta.
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Vimla gör reklam i kollektivtrafiken att de blivit utsedda till årets operatör 2017, 2018 och 2019. Är det verkligen sant? Vem utser och på vilka grunder?
    Just med tanke på hur många missnöjda kunder det finns så gjorde detta mig uppriktigt förvånad. Vimla sticker verkligen ut bland operatörer i Sverige med sitt systemhaveri.

    Nu tycker jag förvisso att flera operatörer stoltserar med liknande påståenden. Halebop har ju haft nöjdast kunder flera år i rad enligt marknadsföringen osv. Så behöver ju inte betyda alltför mycket, ett sådant påstående.
     
  6. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Den undersökningen har diskuterats i Vimla-tråden. Se det här inlägget och framåt:
    Vimla-tråden
     
  8. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Kan informera om att Vimla 2.0 fungerar exemplariskt både i Turkiet och Filippinerna! Hoppar lite mellan operatörerna smart och global här på Filippinerna! Men sms å MMS och samtal fungerar som det ska! Har ej testat surf då jag har med mig en Wi-Fi puck i fickan och har köpt kontantkort här på plats! 265A9FAE-4D62-43DC-BDEF-7D639131EB98.png
     
    Crown, katho och bernard gillar detta.
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Varför är mms billigare än sms? Har vimla angett fel?
     
  10. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Tror det har att göra med att MMS också kräver data och data kostar separat så att säga. Ett MMS och du har aktiverat dagens dataport.
     
  11. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Helt korrekt!
     
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Jag har väldigt svårt att tolka det angivna priset för datatrafik, så som det ser ut i Vimla-smset ovan - och så som flera andra operatörer brukar ange datapris i sina sms.

    Räcker det att jag surfar minsta lilla, så dras "dagspriset" som anges, 99 eller 69 kr i fallen ovan? Och om jag vill surfa mer än 10 MB respektive 250 MB, kan jag det om jag vill, eller måste jag kontakta supporten i så fall?
    Det bästa vore väl att ha ett pris per MB, sen ett "tak" per dag, så att surf stoppas om man når det taket. Är priset per MB avvecklat när smset ser ut som ovan?

    Låter ju orimligt att man ska debiteras 99 kr enbart för att man skickar ett MMS. EU-roamingen och tankarna bakom den behöver spridas över fler länder i världen låter det som....
     
  13. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Ja, så är det. Så det gäller att tänka sig för.
    Vimla med flera har valt den prismodellen. Det fanns en gång i tiden möjlighet att välja MB-debitering hos Vimla istället, men den möjligheten har tagits bort såvitt jag vet. (Har inte rest utanför EU på några år så har inte järnkoll.)
     
  14. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Ja tyvärr är det så det ser ut, prisplanen är rätt så standard hos de flesta operatörerna!
     
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Min operatör anger en MMS kostnad + vad kostnaden för MB är. Som exempel stod det. MMS: svensk taxa + 2.2/MB (detta taget ifrån innan EU roaming började gälla, men skrivs på samma sätt utanför EU)
     
    bernard gillar detta.
  16. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Skriv vilken operatör och vilket abonnemang du har, och när du senast fick det sms et utomlands och i vilket land!
     
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Operatör: Tele2. SMS:et jag fick var för Nederländerna, men som sagt, innan EU roaming. Abonnemang spelar ingen roll men fastpris
     
    bernard gillar detta.
  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är väl inte alls ett speciellt vanligt sätt? Är väl bara ett påhitt hos Telenor.

    Telia har ett MB-pris upp till dygnstaket. Tele2 och Tre kör pris per MB, om man inte köper surfpaket.

    Så är nog ingen annan operatör som faktiskt tar betalt för en mängd surf på det sättet, om man själv aktivt inte väljer att köpa ett surfpaket.
     
    svenix gillar detta.
  19. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Jag har köpt surfpaket ”surfmängd” förra sommaren i all fall, 250mb. Minns ej i vilket land, det va med Telia eller tele2 ftg! Det påminde om vimlas köp grej ^^
     
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Men Telenors är väl inte frivillig? Utan så fort surfen används så blir det 99kr (i detta fall)? Hos de andra operatörerna finns ju ett val.

    Vad som sen är bäst är ju upp till respektive användare att välja.
     
    stelin, svenix och jnsson gillar detta.