Tips: Hjälp vid tvist/reklamation Elgiganten

Diskussion i 'Off Topic' startad av paulreedsmith, 22 feb 2020.

  1. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    Skulle behöva lite tips kring hur jag ska ta nästa steg i ett problem som jag fått med Elgiganten.

    Köpte en Macbook från Elgiganten i somras. Det var en fyndvara så betalade runt 8K. Fick nu problem med den och filmade hur datorn kraschade, och tillslut inte ville starta längre. Tog den till Elgiganten och visade filmen och berättade vad som hänt. De tog in den på reparation. 2 veckor senare kom den tillbaka och de hade bytt moderkort och logikort har jag för mig. Tog datorn och stoppade den i mitt läderfodral och åkte hem. Detta var en lördag för 2 veckor sen. Hade annat för mig så plockade först fram datorn dagen efter på söndagen. Datorn gick då igång men skärmen fungerade inte. Hörde datorn starta och man kunde interagera med den, men displayen gick inte igång. Tog tillbaka datorn till Elgiganten på måndagen och berättade vad som hänt. De tog tillbaka den igen och nu 2 veckor senare får jag plötsligt ett mail från ett företag i Växjö som kommit med ett kostnadsförslag på över 10k för att laga den. De säger att den är fuktskadad?!

    Vad är mitt nästa steg? Vet till 100% att datorn aldrig ens varit nära vatten under den korta tiden den var hemma mellan reparationerna. Vet att jag aldrig spillt vatten på den innan heller, men tänker att om jag gjort det borde dom märkt det första gången den var inne på reparation. Sanningen är väll antagligen att det är skitsnack eller att den blivit vattenskadad under de 2 veckor den legat innan de påbörjade reparationen. Men men... Någon som har erfarenheter av liknande grejjer och kan hjälpa mig hur jag ska gå vidare. Tänker aldrig acceptera detta.
     
  2. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 432
    Mottagna gillanden:
    3 215

    MINA ENHETER

    Svågern hade liknu problem med mobilen han hade köpt på Elgiganten,hjälte inte vad han gjorde Elgiganten gick på verkstadens utlåtande,då du får nog verkligen kämpa för att få det gjort på garanti
     
  3. Roadrunner86

    Roadrunner86 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2020
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 13PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 13PRO
    Låter ju hemskt.

    Jag hade problem med min tv dosa till min nya philips. Det rasslade i den (2 dagar gammal). Man hörde det väl, lömnade in den fick den åter. Samma problem samt att den inte fungerade nu isf. Åter på verkstad. Fick sms igen efter några dagar att den var klar. Åkte och hämtade och öppnade paket denna gång på affären, rasslade inte... skönt tänkte jag.

    Kom hem.. provade... Samma fel funkade inte. Provade nollställa allt, funkade inte. Åter in igen. Då har han mage att säga att jag är okunnig, och jag att inte kan. Jag påpekar felet.. han snäser att de finns inget atr göra. Jag blir då vannsinig och säger ge mig en ny tv dosa. Annara reklamera jag hela jävla tv:n. Då snäser han igen, det går inte.. Då brann det till.. jag åker hem och kastar Tv:n över disken om jag inte får en ny jävla dosa, betalar över 20.000:- för något som inte funkar. Kunderna bakom i kön börjar till och med fråga honom vad problemet är? Och om han är så otrevlig mot alla kunder.

    Ilska hjälper föga mycket, prova det
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 708
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag hade begärt en bild eller något underlag som visar att fuktindikatorn är utlöst. Om de hävdar att den är fuktskadad behöver de förklara hur de nått den slutsatsen.

    Eventuellt begär tillbaka den och sedan lämna in den på annat håll för ett andra utlåtande, men det blir ju dyrt förstås.

    Bäst är om de kan visa en bild på eventuell korrosion eller fuktindikator.

    Det blir ju däremot svårt att gå vidare sedan om den är utlöst. Efter sex månader är det du som behöver bevisa att skadan inte var där när du lämnade in den, och det går ju i princip bara om du öppnat den och fotodokumenterat alla komponenter.

    Visst kan du vända dig till ARN, om du har tid och tålamod, men det är inte säkert att det ger utdelning eftersom det blir ord mot ord om det finns dokumentation på fuktskadan från EG:s sida.

    ...men om datorn inte är äldre än ett år borde du få tillbaka större delen av värdet på din hemförsäkring minus självrisken á 1500 kr. Undrar om det inte är bäst alternativ om du inte kommer vidare med EG?

    Onekligen en besvärlig sits :/
     
    Last edited: 24 feb 2020
  5. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 270
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Det kan ju vara så att den är fuktskadad faktiskt. Där av en tidigare kund har lämnat tillbaka den. Och där kom du å köpte en fuktskadad dator i fyndkorgen... Fullt möjligt.. Jäkla mardröm säger jag bara om så är fallet!
     
  6. holyjoe

    holyjoe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    517
    Telefon:
    Huawai P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawai P30 Pro
    Tänkte detsamma. Verkstaden borde isf sett detta vid första tillfället den var inlämnad tycker man.
     
  7. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    Det har hänt att verkstäder monterat ett fuktskadat logikkort som återkommit från tillverkaren.
    Dock tycker jag felet låter som mac standardfel. Bandkabel till skärm inte monterad korrekt eller skadad vid monteringen.
     
    bernard gillar detta.
  8. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    Ja sant, men tycker att de borde upptäckt det första vändan den var inne. Det irriterande är att den senaste månaden har datorn varit hos Elgiganten/reparatören, så den kan lika gärna blivit fuktskadad där.

    Rädd att hemförsäkringen inte kommer vilja betala, när kostanden är högre att reparera den än vad jag betalade för den, och ge mig några tusen som de tycker är marknadsvärdet.
     
  9. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    Ringde Elgiganten nu, som de uppmanade mig att göra innan jag anmälde till ARN. Men vad kan någon stackare på kundtjst göra. Pratade om fukt och ventilation etc och försökte guilt-trippa mig till att tro att det kommit in fukt under de 24h den var hemma hos mig. Jag låtsades ironiskt inte förstå vad hon menade och agerade som att hon menade att det var JUST SÅ den blivit fuktskadad under de senaste 30 dagarna då den varit inne på reparation. De skulle återkomma sa dom, vilket jag inte tror dom kommer göra.

    Detta kommer bli ett helvete misstänker jag...

    Dock ser jag på kvittot att jag köpte datorn 2019-07-28 så hur lång tid har gått? Vem har bevisbördan. Måste vara på håret med de 6 månaderna.
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 708
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det var ju minst sagt olyckligt med din timing: Calculate Duration Between Two Dates – Results

    Sex månader har med andra ord passerat.

    Ja, jag tror det kan bli tufft, men tryck på att de väl måste se det som tämligen osannolikt att du under de 24h du haft datorn skulle ha vattenskadat den.

    Inled som sagt med att begära underlag då du är förbluffad över deras slutsats. Vilken komponent är drabbad? Hur har de konstaterat att den är vattenskadad?


    Nästa gång jag hämtar ut något jag reparerat skall jag komma ihåg att funktionstesta direkt på plats. Är inget jag tänkt på tidigare själv, då man förutsätter att det bara skall fungera.
     
  11. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    Ja mailade även till INFOCARE som är de som skickat en faktura på 10500! Får se om de svarar eller hänvisar till Elgiganten.

    Spännande med datumen. Så första gången jag lämnade in den, den 15 januari, hade det alltså INTE gått 6 månader. Vad härligt, och passande allting blir för Elgiganten.
     
  12. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    AHA, Infocare.

    De har en lång historia av att "helt plötsligt är saken vattenskadad" när de själva klantat sig. Är Infocare inblandad så faller ingen skugga på elgiganten, det är Infocare som fallerar som vanligt

    Det gjordes för några år den en test av infocare där man fabricerade ett antal fel som lösa minnen, trasig bootsektor osv på bärbara datorer som skickades till infocare. Om jag kommer ihåg rätt så hävdade de att datorn med minnet löst behövde moderkortsbyte för mer än datorn kostade NY!
     
    bernard gillar detta.
  13. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    Ohhh god. Läser den artikeln nu. Var Smålandposten som trollade dom. Läser även andra MISSERABLA omdömen de fått via reco.se
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 708
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det bästa vore om EG löste detta som en goodwill, då infocare verkar rätt speciella som @drzap@drzap belyser, men då vill du kanske inte prata med butiken i fråga eller den vanliga supporten, utan med någon som kan gå förbi de vanliga kanalerna eftersom det är ett särskilt ärende.

    Frågan är bara var man i sådana fall vänder sig.
     
  15. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 270
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Jag lider med dig. Minns när jag hade ett fel på en iPad Pro för ett tag sedan, Den va köpt på elgiganten den med. Fick fel på den en gång varannan vecka typ, att den zoomade in skärmen ca 5mm. Kunde ta 3 veckor ibland innan det hände. Kom ju ingen vart med det eftersom jag inte kunde påvisa felet. Elgiganten sa att dom inte tänkte ta emot den för dom kommer bara att skicka tillbaka den och debitera mig. Mac forum i Göteborg som är totalt värdelösa sade lika dant i princip. Blev blocket med den paddan...
     
  16. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Det borde ju va till fördel för dig om du gör en anmälan att det går visa på att det fuskats innan och att det troligen även finns fler anmälningar i liknande ärende i så fall.
     
  17. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Kan man inte gå direkt till Apple? Jag tar alltid mina Apple prylar direkt till Apple eller måste man gå via Elgiganten om man har köpt från dem?
     
  18. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Min iPhone 5 som var köpt hos Elgiganten fick jag utbytt hos Apple butiken i täby utan problem. Samma borde gälla Mac. Vore faktiskt ingen dum ide att låta de köra en 2nd opinion på skadan.

    Sen har vi alla olika erfarenheter men generellt tycker jag att Elgiganten i många fall kör goodwill så länge man kommer i kontakt med rätt person som kan fatta ett sådant beslut.
     
    bernard gillar detta.
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 335
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Man kan gå via Apple också. Om man har en Apple Store butik i närheten så brukar det också fixas medans man väntar
     
  20. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Dåså, enklast är att ta den till Apple, förklara läget och jag är rätt säker på att det slutar bra. Slipper man all huvudvärk och väntetid med Elgiganten m.m
     
    bernard gillar detta.