Tips: Hjälp vid tvist/reklamation Elgiganten

Diskussion i 'Off Topic' startad av paulreedsmith, 22 feb 2020.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 371
    Mottagna gillanden:
    17 848
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om den verkligen är vattenskadad (säger inte att den är det eller inte är) så kommer det bli dyrt även hos Apple
     
  2. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    Var hos Apple initialt men då datorn köptes som en fyndvara så ville de inte ta in datorn under garanti. Den var alltså redan för gammal när jag köpte den, så vara bara Elgiganten jag kunde vända mig till.

    Fick ett SMS från Elgiganten Kungsgatan igår där de sa att jag var välkommen att komma in så skulle de ha bevis för hur det låg till. Men all deras bevis kommer bara kunna appliceras på dem själva. Så om de visar mig att det är fukt inne i datorn så tar jag det som att den fukten kommit medan dom haft den. Och de kommer säga samma sak till mig.
     
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 371
    Mottagna gillanden:
    17 848
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Fast bevisen kommer från verkstaden och inte Elgiganten.
     
  4. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    Vad tänker du nu? Vet att det är verkstaden som kommer med påståenden, men ser dom just nu som en (ondskefull) enhet.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 765
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har de bilder på fuktskadan från infocare och EG inte kan övertygas om att det är infocare som orsakat det, så är det inte mycket du kan göra annat än att driva ärendet genom ARN, men det blir ju en fråga om ord mot ord kring när fuktksadan uppstått, i vilket fall det med största sannolikhet inte kommer leda någonstans.

    I sådana fall har du nått vägs ände och får vända dig till hemförsäkringen.
     
  6. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    En tanke som slog mig. Enheten transporteras i ur och skur med tillhörande tempskillnad. Denna skillnad i temperatur ger som alla vet kondens när de kommer in i värmen. Det är inte så enkelt att det är härifrån fuktskadan kommer?

    Hur länge har transporterna tagit i postgången?
     
  7. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    Jo jo exakt. Det har tagit runt 5-6 dagar båda gångerna innan datorn nått verkstaden i Växjö, så det finns mycket tid och utrymme för att problem ska uppstå såklart. Men hur ska något alls bevisas. Men jag flyttar datorer i min VATTENTÄTA Haglöfs ryggsäck hela tiden, året om, och har aldrig haft en fuktskadad dator, så det har nog inte hänt när jag tog hem och tillbaka datorn. Men antagligen är det ingen som vet. Efter första reparationen står det att datorn funktionstestats vilket säkert är sant, och sen kanske datorn legat kallt när den fraktats till STHLM igen och det uppstått fukt någon gång då datorn kommit in i värme. Vem vet. Jävla missär detta. Går runt full av hat dag efter dag. Sabbar verkligen för mig, så måste bara få ett slut på det nu.
     
    Last edited: 25 feb 2020
  8. patts

    patts Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    1 103
    Mottagna gillanden:
    636
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Nexus 9
    ROM:
    Stock
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV Pro (2015)
    Har varit med om liknande saker med EG. Och har efter en dust med en TV (visnings ex) som man bl a inte kunde stänga av med fjärrkontrollen alltid bett om ny obruten förpackning när jag köper något från dem. Det löste sig aldrig med EG som hävdade att jag hade haft sönder TV'n. Slutade med att jag gav upp och köpte läget.

    Kollar man på Louis Rossmann så är det rätt vanligt med missvisande vattenskade märkningar på nyare mac. Och att skärmen inte går igång är troligtvis bara en kabel som inte sitter i korrekt (tydligen vanligt det med). Lycka till!
     
  9. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Bara för att få en uppfattning och om du vill dela med dig... vad kostar datorn ny? Och hur gammal var den när du köpte den på fynd?
     
  10. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    Hej. Betalade 8200. Datorn var lass-gammal när jag köpt den. Den måste stått på nått lager i år av okänd anledning. När datorn kajjkade första gången så gick jag till en Mac-butik för att de skulle reparera den. Men de kunde se att den blivit aktiverad redan 2016 har jag för mig. Vet även att datorn/batteriet var tillverkat under mitten av 2016 har jag för mig. En sprillans 2017 modell kostade vid detta laget 9990 som jag också köpte, men valde i slutändan att lämna tillbaka, och behålla denna för att spara 1800kr. BAD IDEA!!
     
    RuffyMan och bernard gillar detta.
  11. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    För att kortfattat avsluta denna historia så har följande hänt.

    Gav upp på att försöka få en lösning med Elgiganten. Ica där vi har våran hemförsäkring vägrade ha nått med detta att göra. Denna PISS-HEMFÖRSÄKRINGEN är nu uppsagd efter mer vidrigt beteende från mig, och vi har nu kunnat gå tillbaka till Trygg-hansa!

    Men så för någon vecka sen fick jag ett SMS från Elgiganten där det stod att jag nu kunde hämta min dator. Åkte dit med en liten förhoppning om att de lagat den av misstag eller att de gjort det på godwill. Hämtade ut datorn men när jag kom hem startade den inte. Dock efter att jag kopplat in laddare så startade datorn, och tog mig till installationen av OSX etc. Hallelllllulljja fotade skärmen och var beredd att skicka runt detta till alla i min omgivning som fått höra om allt jag gått igenom. Men direkt jag valde att gå vidare i installationen hängde sig datorn och skärmen flimrade med massa artefakter och högst uppe på skärmen kunde jag läsa något om "kernel panic CPU-1" etc. Datorn startade någon gång till efter detta men har varit helt död sedan dess. Jaja en liten vinst. Enligt dokumentationen verkar det som att Elgiganten ändå tagit undersökningsavgiften så att jag fått tillbaka datorn. Nu kan jag ta den till en annan verkstad och kanske lösa det på ett billigare sätt eller sälja skiten som defekt på Trader och få tillbaka brödsmulor av vad jag betalat.

    I torsdags fick jag ännu ett SMS på morgonen från Elgiganten där de skriver att de bestämt sig för att "tillmötesgå mitt krav på att kreditera mig för datorn" och att jag skulle komma in till butiken. Cyklade in och de satta över varenda krona jag ursprungligen betalat för datorn på mitt konto igen...

    Fattar absolut ingenting. Jag gav upp på detta ärende för länge länge sedan och har inte gjort något för att ligga på eller lösa detta. Ändå har hjulen snurrat i det för mig dolda, och allt har löst sig. Fattar absolut ingenting.
     
    Last edited: 11 apr 2020
    Dadde, kulantimba, kajsthlm18 och 3 andra gillar detta.