Wifi & uppkoppling, Pingplotter

Diskussion i 'Allmänt' startad av Grozny, 24 feb 2020.

  1. Grozny

    Grozny Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    2
    Med risk att detta hamnar i fel forumdel så ber jag isf på förhand om ursäkt.

    Vi i hushållet har sen efter jul tappat wifit i hemmet, ibland korta perioder, ibland längre, timmar.

    Bytte ut den 10+ år gamla D-linken och skaffade en Asus RT-AC86U som skall skyffla trafiken. Bahnhof levererar flödet 100/100.

    problemen kvarstår och jag har nu gett upp med den interna felsökningen på hårdvaran.

    Supporten bad mig köra Pingplotter, under några timmar, helst ett dygn.. vad kan man se med ett sånt?

    har ej en dator med nätverksuttag, vilket supporten ville att jag skulle använda, en kabel mellan konverter o datamaskin. Är på läktarn nu, bilden jag bifogar har hop 3 massor av rött är det första signalen efter mitt nätverk eller hur kan man översätta bilden? finns där indikation på om problemet är i mitt nätverk eller är det ISPrelaterat? pingplotter.jpg
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Jag tror det är fel i fibern, hade liknande problem för något år sen, uppkopplingen gick från normal hastighet till sirap, helt slumpmässigt. Då hade det kommit in damm eller nåt i fibern som ISPen var tvungen att skicka ut tekniker för att fixa någonstans. Dom bad mig köra pingplotter också, helt i onödan naturligtvis.
     
    Grozny gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, du har ju 91,9% packet loss mellan 10.20.9.2 vilket jag förmodar är din WAN-IP och första hoppet http://a13-gw-c.bahnhof.net/.

    Något är definitivt tokigt. Du kan köpa en billig ethernetadapter på tex Kjell o Co som du ansluter över USB för att testa Ethernet den vägen: Gigabit-nätverkskort USB-C - Nätverkskort. Finns billigare på Prisjakt förstås.

    Får du samma resultat då får de nog skicka ut en tekniker som börjar med att kika på fiberkonvertern och sedan fibern i sig.

    Du kan ju i och för sig för skojs skull dra ut fibern från konvertern och se så inga partiklar ligger och stör. Du har förresten inte böjt fiber tvärt? Helst skall du inte böja mer än så här:
    [​IMG]
     
    Last edited: 24 feb 2020
  4. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Kör Bahnhof CGN (Carrier-grade NAT) numera? 10.20.9.2 är ju en IP-adress i privata A-segmentet och inte en publik IP-adress.

    Det finns ingen annan utrustning efter din Asus router och innan fiberuttag/CPE?

    Wifi kan störas ut av många faktorer så det är ett måste att köra PP på en fast ansluten dator för att kunna utesluta störigt grann-wifi som f..ckar upp det för dig. Speciellt aktuellt om du bor i tätort med många grannar, typ lägenhet.
     
    Grozny och bernard gillar detta.
  5. Grozny

    Grozny Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    2
    Fick faktist råd att fota konverter & dess insida. Tror inte konverter mår bra. Ska köps en sån adapter iaf.



    20200224_155107.jpg
     
    pitrus- gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kan testa att direkt från routern pinga exempelvis google.se också, och se vad du får för packet loss där.

    Logga bara in och välj sedan fliken "Network Tools" och sedan Method: Ping, och börja med 15-20 stycken. När det är färdigt ser du packet loss:

    upload_2020-2-24_21-15-15.png
     
    Grozny och katho gillar detta.
  7. Grozny

    Grozny Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    2
    Det är just nu stabilt, enl supporten så kunde det ha med release, då får man vänta till imorn kl 15 , om man ej kan simulera det själv i cmd typ?
     

    Bifogade filer:

  8. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    På datorn?
    Det kan du, kör ping -t www.google.com > ping.txt så kommer den köra tills du avbryter med CTRL+C, resultatet ser du i filen ping.txt som skapas.
     
  9. Grozny

    Grozny Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    2
    Bor i radhusområde. Massor av nära grannar. Konvertern är i lägenhet, i ett hörn, nära golv bakom en TV. Mycket damm o skräp. Var ett spindelnät när jag tog av plasthöljet, såg ej några veck på de tunna trådarna iaf. En tanke slog mig, kan en konding vara väck eller kan strömmen/ acket vara trasigt. Känns tveksamt för isf bör tvn från ComHem ligga nere då intrrnetet droppar men så sker ej. TV sänder när internet ligger nere.
     
  10. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Spännande, har nog aldrig sett en ethernet/koax CPE som den du har. Den tar ju in två fiber, en för bredband och en för Comhem, två separata bryggor men samma strömsättning.

    Med tanke på detta så kan det fortfarande vara något galet med den delen av CPE:n som bryggar stadsnätet till RJ45 då denna kanske rent utav är tilldelad ett eget switch-gränssnitt i CPE:n. Men då kan jag faktiskt tycka att Bahnhof ihop med nätägaren som ansvarar för CPE:n bör kunna se i event-loggar i enheten om något är galet. Om det nu inte är inkommande i området, men det är ju bara att fråga grannarna dina för att se om de har liknande problem.
     
  11. Axel_Svensson

    Axel_Svensson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2015
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    11
    Så länge paketen kommer fram till mottagaren så spelar det ingen roll att du har rött där mellan, man kan ta exempel med PostNord, att på någon terminal längs vägen så hinner de inte scanna in paketet utan skickar detta vidare mot mottagaren direkt och därefter komma fram till slutdestination. Ping är inget prioriterat så därför kan man se att utrustning ibland struntar i att svara om den är upptagen med viktigare uppgifter.

    Däremot så ser den där böjen på APC kontakten (den gröna) ut att vara väldigt skarp, nu är ju den enbart för din TV men den kanske fungerar bra ändå? Beroende på vad det är för typ av fiber de använder sig utav så brukar man räkna radie på en snusdosa alternativ en femkrona, beroende på beteckning på fiberkabeln.
     
    katho gillar detta.
  12. Grozny

    Grozny Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    2
    Herreminje vad duktiga ni är!

    Tack snälla för alla råd o tips. Tar med mig alla funderingar till morgondagens kontakt med Bahnhof.

    Tack