Google konto - knas med verifikation

Diskussion i 'Allmänt' startad av Opto Prime, 24 feb 2020.

  1. Opto Prime

    Opto Prime Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej. Har ett jäkla problem med G-konto.....har glömt att byta mobilnummer i inställningarna. För en vecka sedan kom en uppmaning om att verifiera kontot. Givetvis kommer mitt förvalda gamla nummer upp. Kan inte verifiera kontot längre. Har sökt som en galning efter lösningar och provat det mesta som Google har i sin FAQ och support. Jag kommer inte förbi eller kan uppdatera numret till det jag har idag. Mailat till supporten men fick svar att dessa mail inte läses då de har sådan mängd inkommande....de hänvisar till FAQ och supportlänkar i mailet. Har sett någon gammal tråd med liknande problem här men hur har det gått för er drabbade? Är detta konto kört? Förfarandet som sådant är ju helt kasst när sånt här inträffar, Google måste erbjuda bättre chanser att "rädda" sitt konto.
     
  2. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Har du inte angett en alternativ mailadress?
    Du kan ju välja "testa ett annat sätt" när du ska återställa, då får du upp möjligheten att återställa till en återställningsadress, om du angett en sådan.



    Hur menar du att de ska kunna ge " bättre chanser att rädda sitt konto"
    De kan ju bara jobba med den info de har från dig. Telefonnummer eller återställningsadress.


    Du borde rimligtvis haft bättre ordning på dina säkerhetsinställningar för att kunna göra en återställning.

    Med din inställning så riskeras ju hela systemet med säkerhet.
     
    katho, Themaster_82, eastbound och 1 annan gillar detta.
  3. Opto Prime

    Opto Prime Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag är nog inte ensam om att missa detta när man byter till annat nummer. Och hur jäkla svårt kan det vara för Google att verifiera att jag innehaft detta "gamla"nummer....det är ju bara Google och jag som vet att det varit knutet till mitt konto. Skulle vara rimligt att verifiera mitt gamla nummer samt knyta mitt nya sedan. När man ombeds att verifiera så visas det gamla numret inte i sin helhet så risken att någon annan vet om det är astronomiskt liten. Sedan tycker jag att man rimligen borde kunna få support i "någon mänsklig" form för att lösa problem som är av vikt utan att vara hänvisad till robots och länkar enbart.
     
  4. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Nej du är säkert långt ifrån ensam. Men jag tycker faktiskt att Google är rätt bra på att att hålla koll på mig om man säger så. Det händer titt som tätt (ja eller i alla fall en gång per år eller så...) att Google ber mig verifiera mina återställningsalternativ OBS "mina" alltså plural. Telefonnummer epost och säkerhetsfrågor för min del. Jag har för mig att Google var lite halvt tjatiga innan jag fyllde i allt. Alltså att man är tvungen att klicka bort dem ett antal gånger. Om man inte utnyttjar möjligheterna Google ger en och tar dem på allvar får man nog tyvärr litegrann skylla sig själv även om det låter lite hårt att säga så.
    Har du verkligen ingen annan verifieringsmetod än mobilnummer?
    Tillägg: nu när jag läste första posten igen insåg jag att det var just det sådär "halvt tjatigt" tillfälle som hade uppstått för din del. Om du har fler återställningsalternativ skulle jag försöka logga in på kontot på en annan enhet (dator?) och hoppas på att bli erbjuden att använda någon av de andra metoderna.
     
    Last edited: 25 feb 2020
    eastbound och katho gillar detta.
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Har du försökt logga in här med till exempel dator?
    Logga in – Google Konton
    Där kan man ändra sina säkerhetsinställningar[​IMG]
     
  6. Opto Prime

    Opto Prime Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jepp, har försökt det med....verifikation medelst gamla mobilnumret kom upp där också. Har sökt som fasen på nätet för att hitta en lösning men kommit fram till att de som får detta problem lika gärna kan överge kontot och starta ett nytt. Att skrota kontot finns även nämnt någonstans i Googles problemlösning. Har startat ett nytt konto nu men samtidigt ligger det gamla kvar som ett ghostaccount, kan ju inte avsluta det. Nevermind.....
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Men samtidigt bör man inte bara förlita sig på ett telefonnummer utan man bör också ha en annan mailadress inlagt på sitt Google konto, då kan man få en kod dit istället
     
  8. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Fast det där är ju helt galet!
    Enligt dig så skulle det då räcka med att jag vet någons telefonnummer och mejladress för att kunna göra en återställning, till ett nytt nummer.
    Då har jag alltså mycket enkelt kapat ett konto.
     
    eastbound, jnsson, Psicosis och 2 andra gillar detta.
  9. Opto Prime

    Opto Prime Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Vad är det som säger att det är mitt nummer och inte t.ex make/maka/vän/barns/bror/syster nummer??

    Edit....måste snurrat till där. Såklart är det mitt nummer. Är ju jag äger som mobilen.
     
  10. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Ett råd för framtiden är att ha en alternativ mailadress som återställningsadress också.
     
    eastbound och jnsson gillar detta.