Tips på ny dator

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av kajsthlm18, 13 feb 2020.

  1. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Tycker alltid att ett datorköp är tråkigt men är nu i ett läge att det blivit ett måste.

    Vill kolla med er här på Swedroid om ni har några bra tips...

    Jag ogillar verkligen fläktljud så en stationär går bort tänker jag. Har kört på en Macbook air, bytte sedan till en NUC.. den började strula så gick sedan tillbaka till min gamla Macbook air men den har börjat strula också. Anledningen till varför jag valde dessa var att slippa oljudet från fläkten.

    Har kikat på en del macbook pro men det verkar vara lite för dyrt nuförtiden, kikade lite på Surface pro 7 men känns som att man får ganska lite för pengarna jämfört med en vanligt windows laptop.

    Har oftast datorn ansluten till en skärm hemma, kan inte påstå att jag är särskild mobil i min användning. Men för att göra köpet lite roligare så vill man kanske ha en dator som sticker ut på något sätt. Spelar inte så mycket på datorn... kör mest konsol för spel men ser gärna att datorn klarar av något spel. I övrigt är det vardagsanvändande, youtube, streaming tjänster och lite videoredigering. Ser gärna att datorn jag köper är up-to-date i minst 3-4 år framöver.

    Om ni har några tips så skriv gärna i tråden, tack på förhand. Just nu lutar det lite på Surface Pro eller en Macbook pro (billigaste).
     
  2. ninjaa

    ninjaa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2011
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Jag är inte helt uppdaterad och anser nog att du borde besöka tex SweClockers för att få bästa möjliga hjälp. Här har jag plockat ihop en dator som du kan använda som ett riktmärke: Namnlöst bygge 15/2 – Sammanfattning

    Liten, förhoppningsvis tillräckligt tyst för dig och kan driva mindre krävande spel. Allt är subjektivt, tänker speciellt på "den får gärna klara något spel". Ett eventuellt uppdaterat bios som klarar cpun och en tyst cpukylare är vad som behövs på detta bygget tex.

    Kom ihåg, detta är bara ett riktmärke från min sida
     
    eastbound, kajsthlm18 och svenix gillar detta.
  3. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Vill utmana tanken med hata fläktljud och en stationär. Ett större chassi och nh-d15 så lär inte processorn göra så mycket ljud.
    Kör du sedan ett grafikkort som är semi passivt dvs stänger av fläktarna när de inte behövs så kommer det inte låta mycket alls. Vissa grafikkort låter mer än andra och jag har inte stenkoll på alla men det beror lite på vad som ska göras.

    Större tystare fläktar som flyttar mer luft än små fläktar som finns i laptops så har du betydligt mer prestanda i förhållande till ljudnivån.

    Jag hade kört på en tredje generationen av ryzen (stationär) men alla komponenter beror lite på budgeten.
     
    bernard och kajsthlm18 gillar detta.
  4. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Planerar ju på att ha datorn i åtminstone 3-4 år så sätter en budget på max 15.000. Tackar för tipsen, ska kanske ändå försöka sätta ihop en konfig.
    Senast jag gjorde det var många år sedan, hade inte alls bra upplevelse då... när man bygger ihop ett eget så måste man felsöka de enskilda komponenterna själv när något slutar fungera.
     
    Last edited: 15 feb 2020
  5. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Tack för tipset, är denna komplett?
    Ber om ursäkt i förväg för min bristande kunskap, det var länge sen jag byggde ihop ett eget. Men behövs det ingen fläkt till CPU:n också eller räcker det med kylpasta och fläkten från nätaggregatet?

    Edit: Såg nu att du skrev om CPUkylare, jag läste inlägget lite för fort.
     
    Last edited: 15 feb 2020
  6. ninjaa

    ninjaa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2011
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Såg nu att du har lagt till tex pris. 15k är rätt mycket för en dator som bara ska användas till enstaka spel och hålla i 3-4 år. Du får gärna lägga dom pengarna på dessa behov, men jag tycker att det verkar för "dyrt".

    Om vi utgår från det jag plockade ihop så behövs mycket riktigt en cpuklare. NH-U12S tex.

    På Inet så kan du välja att dom ska montera datorn åt dig, och på så vis försvinner det här med att "felsöka delarna om något går sönder" då vad jag vet, är garanti på själva bygget. Även problemet med kompatibilitet mellan olika delar försvinner då dom testkör systemet före du får datorn.

    Varför jag valde Ryzen 3400G är för det inbyggda grafikkortet. Dels så blir det en mindre komponent som låter, men även för att klara av det här med "enstaka spel". Men det är en rätt stor skillnad på CS:GO och Red Dead Redemption tex. Behöver du något bättre så hade jag läst lite tester om grafikkort och en annan cpu med några fler kärnor.

    Vill åter igen tillägga att det var några år sedan jag höll på med detta dagligen, så en extra koll med tex Inet är att föredra.
     
    bernard och kajsthlm18 gillar detta.
  7. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    kajsthlm18 gillar detta.
  8. Gurkburk

    Gurkburk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2011
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    75

    MINA ENHETER

    Kolla även Surface Laptop 3 eller nya MacBook Air. De borde gå att få runt 12k.
     
    kajsthlm18 gillar detta.
  9. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Det blev tillslut en Surface Pro 7 med i5:a som de hade till kampanjpris. Valet föll på den för att den var liten, tyst, 10:e gen i5 med iris plus, snabb start och vid behov kan jag ha den som surfplatta. Funkar utan problem att ha den på bordet med extern skärm och trådlös mus/tangentbord. Började bygga ihop en dator men insåg hur mycket plats den skulle ta och sedan när jag såg Surfacen till något billigare pris så slog jag till utan att tänka så mycket... men det blev ett bra köp tycker jag.

    Blir nog inte många spel med denna men sen så spelar jag inte så mycket heller så "bra att ha" kanske jag får hoppa över den här gången.

    Glömde återkoppla i tråden. Tack för all tips jag fick här, uppskattar det stort.
     
    Gurkburk gillar detta.