Xiaomi air purifier 2

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av carlin, 17 apr 2018.

  1. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

  2. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
  3. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Proshop har bäst pris just nu på xiaomi air purifier s2
     
  4. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    katho gillar detta.
  5. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

  6. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Har inte satt mig in i skillnaden.
     
  7. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Enda som verkar skilja vid en första anblick är hur mycket luft enheterna kan rena, på pappret då.
     
    bernard och dalton gillar detta.
  8. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Hoppas 3an kommer när pollen säsongen drar igång. Men det kanske är önsketänkande för av de test jag sett presterar xiaomi's luftrenare ganska dåligt även om de är snygga bra app och relativt billiga
     
  10. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    Oceanic gillar detta.
  11. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Marginell skillnad. Har du 2S själv och har erfarenhet?
     
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Nja alltså om du kollar proffs recensioner där dom mäter luften före och efter så renare xiaomi's luftrenare runt 60 procent av de skadliga partiklarna. Jag detta är ej godkänt. Jag 3an kan bara vara bättre antar jag och förmodligen ännu tystare.
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Är inte filtrena till Mi:s renare rätt dyra i längden då de inte håller så länge? Eller hur ofta bör man byta?

    Mi har väl också ett rfid-chipp eller dylikt i sina filter, så man kan inte gå över tid heller?

    Jag har en Philips i mitt sovrum som jag är mycket nöjd med och även om den har en nedräknare kan man bara manuellt nollställa den om man vill gå över tiden på ett filter. Tycker de räcker mycket längre än uppskattningen som verkar bygga på ett worst case scenario.
     
  15. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Har både Air 2 och nyligen fick hem igår Air 2S från Webhallen. Det som jag inte tycker om med Xiaomi smarta produkter är regions kodningen. Har ett gäng Xiaomis smarta prylar köpt från Kina och då är de Kina region kodad. I Xiamos Home app måste ställa in Region till en av Asiatiska länder för det ska fungera att fjärrstyra. Detta blev ett problem för mig sen köpte 2S, gick inte att paira ihop med Mi Home appen, utan var tvungen att byta region till en av EU länder och då funkar inte fjärrstyra mina andra prylar inköpt från Kina. Till slut fick använda dual app och ha 2 Mi Home beroende vilken vill fjärrstyra.

    Mi ricer cooker, Yeelight JIAOYUE, Air Purifier 2, Car dash camera, Xiaomi Smart Home sensorer dylikt. Allt är Kina regions kodad och funkar inte ihop med Air 2S. :cry:

    Tillbaka till Purifier. Alla Xiaomi gamla filter är faktiskt HEPA, anledningen är att HEPA ändrade kraven och då är Xiamois filter inte längre HEPA märkt. Om tillbaka till de gamla HEPA kraven så är det HEPA märkt. Vad för skillnad mellan gamla och nya HEPA krav vet jag ej.
    En sak är att inte reseta när filter gått ut. Då filtret slutar att filtrera bort lukter, detta märkte jag då jag brukar återställa utan byta till nytt några veckor/mån extra. :innocent:
    Ett trick för filtret skall hålla länge, är ha en tunn extra filter runt om Xiaomis egna filter och då behöver man bara kasta bort det tunna filtret och behöver ej byta ut Xiamis filtret.
    För min del är jag nöjd med Air Purifier 2, både versioner som jag har nu. Den gör som det skall, till billig peng och lite extra smarta funktioner. Till tester som finns på nätet som jag läst om innan bestämde mig för köpa detta Air Purifier. Går det verkligen att rena luften till 100%?
    Största anledning till köpen är också filter kostnaden. Xiaomis filter är ganska billig jämfört med de andra som tester visar att de filtrerar bättre än Xiamois Purifiers. ca: 399:- för Xiaomi och endast 1 filter behövs, väldigt enkelt att byta ut också. De andra som är bättre än Xiaomis är mycket dyrare och filter kostnaden är också högre.

    Sist är den gamla Air 2 skall ut till hallen, med tid inställde dagligen sättas på och av på vissa tider. Den nya 2S skall stå i vardagsrummet och kontrolleras av mig. Sist, jäkligt snyggt med runt OLED på framsidan och väldigt tyst på nattläge som jag 90% av tiden har den på. <3
     
    robber och Kiddy gillar detta.
  16. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    Tack för en välskriven review!
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

    Hur ofta byter du filter?

    Jag har den här luftrenaren från Philips (går att köpa på Philips hemsida med rätt rejäl rabatt när Philips har kampanjer, tror jag gav 1800 för den): Philips AC1214 (Luftrenare) / Philips 1000i.

    Den har tre stycken filter. Först ett yttre som man bara tar bort och dammsuger där alla större partiklar fastnar, sedan ett kolfilter (som också är enkelt att ta ut och dammsuga) och slutligen ett HEPA-filter (20 nanometer/0,02um).

    Tycker det är bra drag och ser ingen direkt nytta med 360 grader eftersom jag antar att man i regel placerar dem i ett hörn, men det minskar kanske ljudnivån? Philipsen är dock mycket tyst på natten och bra drag i turboläget (dock låter den som ett jetplan i turbo).

    Appen är lite nyckfull vad gäller anslutningen, men det blev betydligt bättre när jag gav enheten en fast IP via routern. Den har bara stöd för 2,4GHz WiFi med.

    Filterllivsängd:
    Yttersta man sköljer själv: 0,5 mån
    Kolfilter: 3 mån
    Hepa: 6 mån

    Men enligt de flesta räcker det att byta både hepa och kolfilter efter 12 månader om man inte har den ståendes i köket/vid os.

    Priset blir runt 45 euro per år med ett filterbyte: https://www.amazon.de/dp/B07PFY49PZ/?tag=oid02-21

    Den håller också det läge man ställer den på tills man manuellt ändrar det. Kapaciteten är
    69 m2.

    Screenshot_20200228-130722.png Screenshot_20200228-130716.png



    Jag har ingen aning om hur den står sig mot Mi:s variant då jag inte testat den, men tänkte att jag nämner den som ett alternativ även om det blir lite OFT :)
     
    Last edited: 28 feb 2020
    Kiddy gillar detta.
  18. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Detta är 1 av anledningar jag bytte till Xiaomi Air Purifier 2. Hade innan electrolux oxygen z9124, 3 filter också, sägs att filtret är tvättbart (tror det var HEPA filtret som var tvättbart?) , vilket jag gjorde endast 1 gång och det var rent mardröm. Då jag röker inomhus, anledning jag köpte luftrenare var ta bort lukten och vilket Electrolux var väldigt dåligt på. Personligen tycker jag inte om 3 filter design. Sen att säga filtret är tvättbart och det kommer jag aldrig att göra om igen. Luftrenaren visar rött hela tiden efter jag tvättade filtret och fick aldrig bort det hur jag än rengjorde lukt sensorn.
    Jag betalade ca 1000:- för 4 st kol filter och 1st HEPA filter för Oxygen 9124, inköpt från Electrolux.

    Xiaomis app sägs skall byta ut efter ca 144 dagar. Vilket jag gjorde med 1 filter byte, med 2 filter byte väntade jag mycket längre och resetade flera gånger innan jag bytte för 2 gången. När jag insåg att den inte tog bort rök lukten längre, så bytte jag ut filtret och det var mycket längre än 6 månader. Nu kommer jag inte ihåg var och när köpte Air 2, men har byt ut filtret 3 gånger sen inköpet och 3 gången var nyligen. Mellan 1-2 år har jag haft den gissar jag på.

    Angående det nya NFC chips på Xiaomis nya filtren, är enligt Xiaomi för motarbeta falska Xiaomi filter på marknaden. Om man vill tro på dom. Men som jag läst går det att lura NFC chippet och reseta ändå. Genom täcka för NFC sensorn inne i luftrenaren med aluminium papper och NFC chippet på undersidan av filtret. Märkte när fick hem 2S och filtret har NFC chips nu på den.
    Även 399:- var 3 månad är det okej för mig, så länge den gör sitt jobb och tar bort rök lukten, vilket den gör. Viktigast är jag inte behöver tvätta filtret igen. :)
     
    Jörgen Ö, Kiddy och bernard gillar detta.
  19. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    Vart köpte du din 2S? Gick den inte att få in i Mainland China? Blir troligtvis en deal breaker for mig.
     
  20. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Skrev det i mitt inlägg Webbhallen för 1290:-.

    Webhallen.com

    Det går inte att paira om väljer region Kina i Mi Home appen, då de som säljs i EU är förmodligen Global region kodad och då går det inte välja Kina. Men jag löste det med köra dual app med Mi Home, har Tyskland som region där och sen lade in det i Google Home assistans. Så nu röst styr jag 2S med Google Home mini. Tycker inte riktigt att det är en dealbreaker, då jag sällan öppnar appen och ändrar några inställningar. Mesta är sätta på och av, ändra till auto eller nattläge och det gör jag via röst styrning via google home mini numera. Förmodligen vid firmware uppdateringar, då behövs det att öppna dual appen.
     
    Kiddy gillar detta.