Min brors Foodora-konto blev kapat under morgonen. Förövarna inledde med att beställa 2 kg godis, "estrella-paket" och läsk till förrätt, med avhämtning 11:00. Därefter skulle de vidare till McDonalds för att hämta ut burgare till ett samlat värde om en tusing 12:00. Hälsosamt värre
Det visade sig väldigt besvärligt att lösa detta precis som de beskriver i den här artikeln:
Niklas Foodora kapades – mat beställdes flera gånger utan att stoppas
Han fick först kontakta restaurangerna i fråga för att avbeställa respektive order, så de inte levererades, ty Foodora var helt oförmögna och ovilliga att hjälpa på något som helst vis utan att en polisanmälan först var genomförd. Detta enligt chatten som är enda offentliga kontaktvägen. Är ju knepigt att lösa då det brinner i knutarna - är ordern väl överlämnad blir det betydligt svårare att få tillbaka pengarna.
Genom en av restaurangerna lyckades han få fatt i ett telefonnummer till Foodora som de använder för att avbryta beställningar. Inledningsvis ville de inte heller hjälpa honom utan undrade mest hur han hade fått tag i numret, men slutligen lyckades han övertyga dem om att ta bort dessa orders ur deras system också, så han inte blev debiterad.
Minst sagt vanskligt att ha detta upplägg, men sedan inte erbjuda 2FA av någon slag. Det hade ju kunnat sluta rätt illa om han inte omedelbart sett det via notiserna i appen, och de fortsatt betälla samtidigt som Foodora-personalen inget kan göra annat än att titta på.
Click to expand...