Sony Xperia 1 II - Allmänt

Diskussion i 'Xperia 1 II (2020)' startad av Snöstorm, 23 feb 2020.

  1. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    just för att priserna per telefon är högre.
     
  2. AmbientTime

    AmbientTime Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2010
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia™ 1 II

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia™ 1 II
    Info:
    LauncherPro
    Telefon 2:
    Sony Xperia™ XZ Premium
    Info:
    LauncherPro
    Äntligen en ersättare för mina XZ Premium lurar.

    Luren är klar för AX och 5G.

    Årets mest givna köp.
     
    bernard gillar detta.
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Det skrivs ju en del om Xperia 1 Mark II. Men blir det en juni/sommar lansering som Xperia Blog skriver i slutet av artikeln så lär det bli tufft:
    Xperia 1 II (Mark 2) is Sony's first 5G flagship | Xperia Blog

    Vid det laget är många konkurrenter ute med sina nya lurar, och Samsung Galaxy S20 serien kanske har fått sina första prissänkningar..

    Visar man upp nytt bör det inte gå mer än max 3, 4 veckor innan man kan köpa. Man ska smida medan järnet är varmt så att säga.:)
     
    spigen gillar detta.
  4. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    När det gäller namnet, är det ganska självklart och inga konstigheter alls. Det är SONYS Flaggskepp som man numera betecknar som "1" som i Number one som man kan se som vinnare. Romerska siffror för nummer 2 är ju som sagt för att tala om andra generationen. Har väldigt svårt att förstå varför det skulle vara något konstigt med detta, så att säga.

    Skulle nog vilja säga att mobilerna specslista faktiskt är en ORDENTLIG uppgradering, för ovanlighetens skull. Inte ens Apple och Samsung har gjort liknande uppryckning. Det är ingen små skillnader utan ordentliga skillnader ifrån förra årets Premiumlur och Mellansegmentslur. Går dock inte in närmare på Xperia 10 II. Visst, gentemot andra märken så har SONY snarare kommit ifatt på många sätt specsmässigt. Men inom sitt egna företag är det som natt och dag. Man har liksom rättat till de flesta saker som recensenter och kunder har sagt var ett problem med Sony Xperia 1.

    Kritiken mot Xperia 1 var följande:
    Skärmen var inte assymetrisk
    Att man hade delat upp Fingeravtryckssensorn och OnOff-knappen
    Batterikapaciteten
    RAM-minne
    Kameramjukvaran är seg
    För dåligt Intelligent läge.
    Ingen trådlösladdning
    Inget nattläge i kameran
    3.5mm kontakten

    Och själv har jag alltid klagat på att SONY lägger sig lite illa till på Lagringplats i lurarna med sina 128GB, i vilket lägger SONY i mitten då konkurrenterna har 256 som standard och som fortfarande är standard men börja sakteliga lägga sig på 512GB.

    Svaret mot kritiken blev då Sony Xperia 1 II då man gör detta:
    Skärmen är nu assymetrisk
    Man har Fingeravtrycksläsaren och OnOff som en knapp
    Batteriet har numera liknande specs som konkurrenterna och ligger på 4000mAh
    RAM-minnet är på 8GB ja, jag vet att Samsung kör med 12GB och t o m 16GB o s v. Men Som vi alla vet, är Allt över 8 overkill. Inte ens Huawei som är riktigt stora, kör mer än 8GB. Så man kan med stor säkerhet säga att 12GB och 16GB inte är standard idag. Men är möjligen på väg, då några tillverkare som Samsung och Xiaomi kör sådana storlekar i minnen.
    Ny kameramjukvara för Proffsfotografer och Filmskapare. Men antar att man pillat lite med kameramjukvaran för vanligt folk också. SÅ vi kan möjligen se en upprycknign på point and shoot läget.
    Trådlösladdning
    Har numera nattläge
    och 3.5mm kontakten är tillbaka.
    Och Sedan (vad jag förstår) Är det en 5G lur.
    NUmera standard lagring på 256GB. Kan visserligen tycka att SONY borde haft en version med 512 GB
    Så att det bara skulle vara skärmen som är saken med luren, stämmer ju inte alls. Den har Bättre kamera, datauppkopplingsmöjligheter, har möjligen också bättre mjukvara för kameran, 5G och annat smått och gått.

    Man kan kanske tycka, men Samsung har ju 8K i sina lurar. Ja, man kan man liksom spela upp 8K någonstans. Finns det billigare tv-apparater med 8K idag. Det är en funktion som fortfarande inte är en funktion som alla kan köpa, för tekniken är för dyr. Och SONY är lite som Apple på det viset. Varför ha tekniken, om den inte finns tillgänglig till alla och om den inte är riktigt mogen för konsumentbehov. Vilket var en orsak till varför SONY inte kört med 5G, förrän nu. Samma gäller trådlösladdning, där SONY tyckt det inte varit tillräckligt bra, vilket de hade gemensamt med Apple. Men nu tycker Apple det är ok, och Sony ser nog att funktionen har mognat tillräckligt också. Sony är relativt stora i 8K då deras tv-apparater klarar det, men de är ganska dyra. Andra problem med 8K är ju samma som med 4K, lagringsplatsen i mobilen måste vara ganska stort också. När mobilerna hos Sony kom upp i 64GB och över vart det ganska ok. 32GB vart inte bra alls. Men tänk med 8K måste lagringsplatsen upp en hel del. Men bara för att Samsung har 8K i sina lurar betyder ju inte det att marknaden är mogen. SONY började ganska tidigt med 4K i sina lurar och fortfarande är det väl recensenter och människor som tycker det är Overkill. Sony är ju fortfarande ensamma med 4K skärmar och 21:9 formatet (om man inte tänker på motorola One vision och deras vikbara mobil samt Samsungs vikbara mobiler).

    Och priset. Varför tror man det skall bli dyrare i Sverige? Mig veterligen har Man oftast gått efter Euro priset och försökt landa på något liknande. Och när kollat det svenska priset gentemot Euro, eller Dollar, har det svenska priset Alltid varit lägre. Det var så definitivt med Xperia 1 och Xperia 5 när de kom. Sedan brukar priset alltid vara högre precis vid start i och med att produktionen inte hållit på så länge och antalet enheter tryter på marknaden. Man försöker alltså sälja till de absoluta fansen som MÅSTE ha den nya luren. Och det är oftast de med pengar som passar på då. Efter ett par månader går priset som sagt ner och landar till slut på mer överkomliga nivåer. Sedan får man inte glömma att man i Sverige många gånger via abonnemangs tillägg gör avbetalningar som i sig kan göra det enklare att få tag på luren ändå. Och vissa kanske t o m lägger mobilen inbakad i de dyraste abonnemangsformerna.
     
    Last edited: 25 feb 2020
    janson gillar detta.
  5. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Är den inte aningen lite mer kantig än föregångaren? Men visst, det är väl nånting man skulle vilja ha, men frågan är ju om det verkligen är motiverbart.
    • Hörlursuttaget är tillbaka. Visst, men jag har inte kvar några såna hörlurar. Jo jag har ett par Sony-lurar med inbyggd brusreducering som passade i en äldre Xperia, de har en extra kontaktring på pluggen, för den andra mikrofonen, och brusreduceringselektroniken sitter i telefonen. Fungerade ganska bra faktiskt, bortsett från att sladden var i vägen. Tveksamt om denna funktion kommer med i den här modellen.
    • Trådlös laddning är kanske bekvämare, men redan batteritiden på X1 räckte och blev över och nu har den dessutom fått större batteri så behovet att ladda blir ännu mindre
    • Mer RAM och mer minne kan alltid vara bra att ha, men det är långt ifrån fullt
    • Nu kan man stoppa in 1 TB extra minne på ett SD-kort. Jag köpte ett på 200GB för ett år sen, och där finns vääldigt mycket plats kvar fortfarande.
    • Snäppet bättre kamera kanske, och kanske lite rappare programvara.
    • Samma CPU
    • Samma display
    • Kan man hoppas på en bättre fungerande fingeravtrycksläsare?
    Annars är jag ganska nöjd med mobilen jag har. Utöver fingeravtrycksläsaren så är det egentligen inget annat som jag har problem med, utom att det inte längre finns en fungerande schemaläggningsfunktion, typ SmartConnect. Google har i sin outgrundliga vishet spärrrat andra appar än launchern från att starta program, så en stor del av funktionaliteten i SmartConnect gick förlorad i och med Android 10.
     
    bernard gillar detta.
  6. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Du får ursäkta, men vad innebär det att skärmen inte är assymetrisk? Jag har aldrig hört det uttrycket i det här sammanhanget. Eftersom jag uppenbarligen inte förstår vad uttrycket innebär på en telefondisplay så saknar jag förmodligen inte egenskapen heller.
    Ordet Asymmetrisk för mig är motsatsen till symmetrisk, och asymmetriskt är något som halvljuset på bilen är för att man inte ska blända mötande trafik men fortfarande lysa upp vägkanten.
    Jag har försökt leta på på Sonys sida men hittar ingen referens till en asymmetrisk display. Om du syftar på den bezel som Sony-telefoner alltid brukar ha så är den inte symmetrisk på X1 heller, den är smalare på långsidorna, och överkanten är något bredare än underkanten för att frontkameran ska få plats utan att som Samsung och Apple gjort göra hål eller jack i displayen. Dessutom ser jag inte den där kanten som en nackdel, den är snarare en fördel ifall det ska vara möjligt att hålla i telefonen utan att nånting oönskat händer bara för att man kommer åt nåt på kanten av skärmen.
     
  7. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Hehe, ok märka ord med lång text istället för att fråga. Kan ju ha använt fel ord. Centrerad är ordet jag vart ute efter. Displayen är lite till botten mer än toppen. Vilket inte är fallet med Xperia 1 II som är mera centrerad.
     
  8. Jellygoose

    Jellygoose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    82
    Telefon:
    S24U

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24U
    Tror isf att just symetrisk är ett bättre ord :-) asymetrisk antyder att den ej är centrerad därav förvirringen XD
     
  9. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Det är i så fall en marginell skillnad på bredden på "sorgkanterna" mellan de två telefonerna. Åtminstone enligt de bilder Sony presenterar på sin hemsida. Överkanten behöver finnas där för att få plats med frontkameran, men nederkanten är egentligen bara död yta som man skulle ha kunnat ta bort för att på så sätt göra telefonen några millimeter kortare, den är ändå väldigt lång. Men rent hanteringsmässigt är det kanske bra att denna dödyta finns, för att man enkelt ska kunna hålla i den.

    Jag noterar förresten en annan märklig sak på de presenterade bilderna. Inte nog att man backat och gått tillbaka till 3.5mm-uttag och trådlös laddning, på bilderna har man dessutom backat GUI:t och använt de traditionella tre knapparna längst ned på skärmen. Det är förhoppningsvis bara en inställningsfråga och att det fortfarande går att aktivera de nya navigeringsgesterna.

    Det rekommenderade priset är fortfarande osagt i Sverige, men blir det motsvarande 1200 euro som nämnts i Tyskland så är det mycket.
     
  10. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Eller att displayen, analogt med bilens halvljus, inte lyser lika starkt på ena sidan, och det vill man väl inte ha. ;)
     
  11. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Det var ju det ordet jag vart ute efter. Tala om att vara borta i bollen. Hehe
     
  12. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Xperia 1 II jämfört med iPhone 11 pro max:

    • 0.5 mm tunnare
    • 6.7 mm smalare
    • 7.1 mm längre
    • 44 g lättare
    • Upplösning 643 ppi jämfört med iPhones 458 ppi
    • 1644 x 3840 pixels jämfört med iPhones 1242 x 2688 pixels
    • 21:9 jämfört med 19.5:9
    • Skärmuppdatering 90 Hz jämfört med 120 Hz
    • mera RAM och mycket mera internminne utom jämfört med den största iPhone-varianten
    • Stöd för SD-kort på upp till 1TB.
    • Förutom fasdetekterings-autofokus, även Dual Pixel-teknik
    • 31% större batterikapacitet
    • saknar stöd för eSIM
    • stöd för 5G
    • USB Typ C
    • 3.5mm-hörlursuttag
    • fingeravtrycksläsare
    • saknar ansiktsigenkänning

    Några andra egenskaper som är ungefär lika:
    • högt pris, även om Sonyn är aningen billigare
    • kameraupplösning
    • inbyggda sensorer, fast Sonyn har inbyggd kompass
    • stöd för två simkort
    • OLED-display
    • trådlös laddning
    • quick charge
     
  13. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Det är väl själva längden jag har problem med. De borde ha kapat botten, eller rent av satt en liten notch på överkanten. Sony gjorde det på den nya Xperia L4 men fegade ur på Xperia Mark II.:)

    Men i övrigt har de gjort mycket rätt. Men det blir troligen en väldigt sen lansering maj, kanske rent av juni nån gång.
     
    bernard gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Var det inte samma visa med Xperia 1 Mark I, eller minns jag fel? Att de lanserade den vid MWC och att det sedan dröjde många månader innan den faktiskt fanns i handeln?

    Det kan ju inte vara en bra strategi med tanke på hur informationsflödet ser ut idag. Det måste skapa en viss uppförsbacke eftersom de så att säga inte smider medan järnet är varmt.

    Sommaren är inte heller bästa tillfället att lansera under, då många prioriterar lite annorlunda. Fritid och hobbies tenderar att ha högre prioritet under just juni-aug.
     
  15. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Ja så jag blir lite förvånad att de fortsätter med en sådan strategi.
    Känns poänglöst att ha ett streming event så pass tidigt och visa upp telefonen och inte kan ta nytta av hypen som byggs upp.
     
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, speciellt i år var det extra märkligt då det ändå inte blev något av MWC. Varför inte vänta till en månad före release och presentera den då, samt öppna för förbokningar omedelbart?
     
    Johnh3 gillar detta.
  17. Banan

    Banan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Lutar starkt åt denna, tänk om dom även kunde lägga tillbaka foto-widgeten dom tog bort för åratal sen, styra upp så att funktionen på volymknappen ändras beroende på om man använder media eller ringer osv. Eller göra så att man kan swajpa mellan favoriter, telefonlista och kontakter i dialern... Sista 2 är troligtvis android men Sony borde kunna göra dessa saker valbara.
     
  18. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Varför hade inte de senaste Sony stöd för trådlös laddning, jag trodde det var framtiden?
     
  19. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    ja men materialet på toppen och botten ser billigare ut än galaxyn
     
  20. Kanel

    Kanel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2012
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    123
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Nog ingen utanför Sony som förstår..