[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Nu har du rört ihop det. Detta har du fått helt om bakfoten. ( Jag skriver i trädgården för att deklarera att det är utanför WiFi området, har samma hastighet inomhus om jag är på mobilnätet, jag har inget behov av att tp-testa via mobilnätet när jag är inne i bostaden då jag har wifi med fast uppkoppling)
    Vi har diskuterat vad man hade hemma i bostaden med Telia & Telenor. Var på @Larsgmb@Larsgmb hade under 15 mbit med Telenors nät. Jag har alltid över 200mbit med Telenors nät hemma, i trädgården och inne i bostaden. Just nu är jag inne i stan på jobbet och har 91down/12up så det finns inget att klaga på över lag tycker jag, radioskugga finns det alltid här å där, även GSM nätet får tummen upp ifrån mig, hamnar ofta på det när jag åker långt ut med båten, ingen surf men alla kan ringa mig å jag kan ringa alla, polarna som har 3 Sverige kan inte göra något då det står "inget nät" på deras telefoner ;)
     
    katho och Larsgmb gillar detta.
  2. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Täckning och hastighet är ju oviktigt om tjänsterna i sig inte fungerar.
    Tvivlar på att kunderna med simkortstrul, avstängda abb pga betalningsstrul och övriga missnöjda kunder har haft någon nytta av otillgänglig 300Mb uppkopppling senaste dagarna (eller månaderna).
     
    induktion, stelin, svenix och 1 annan gillar detta.
  3. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Man får hoppas att dessa redan bytt operatör och visar med plånboken. Det enda som påverkar ett företag.
     
    induktion, stelin och svenix gillar detta.
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Man ska inte tro att man får flera hundra Mb/s uppkoppling med Vimla överallt.
    Jag hade Vimla i fem år och fick inte mer än 15-20 Mb/s där jag bor i utkanten av Göteborg. Nu med Fello får jag ungefär det tredubbla. :)
     
    induktion och stelin gillar detta.
  5. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Komiskt nog så får du 1.0 :D:D:D:D:D:D:D

    Skärmavbild 2020-02-26 kl. 14.29.31.png
     
    Clearminded, rickards och bernard gillar detta.
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Är inte det jättekonstigt - litar inte Vimla på sin nya plattform?
     
  7. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Bra fråga. Verkar riktigt komiskt...
    Svar på din fråga: "Dom har inte kommit så långt än" :D

    Skärmavbild 2020-02-26 kl. 14.42.26.png
     
  8. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    haha, bedrövligt. Måste vara ett stort merjobb för dom att behöva skicka ut nya sim-kort inom kort igen kan man tycka.
     
    Kingson gillar detta.
  9. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Dom har ju "bara" flyttat kunder till 2.0 i 1.5 år ännu så du får nog sänka dina förhoppningar på Vimla ett par steg, det dröjer nog tills andra halvåret innan det blir aktuellt enligt senaste uttalandet om att gamla ska vara flyttade, fast dom har ju redan missat sin förra deadline som var innan 2019 var slut så ta det med en nypa salt vad dom säger och va dom gör.
     
    svenix och Kingson gillar detta.
  10. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Ja. Det känns som att vissa kan bli kvar på 1.0 året ut :)
    Men jag har 3 polare och min mor som gått över till 2.0. Det gick helt smärtfritt. Dom gick över i mellandagarna allihopa. Dom bytte simkort på kvällen och dagen efteråt så fungerade det nya. Inga konstigheter alls och dom märker ingen skillnad. Det är ju mellan 10 000 - 100 000 som har bytt till 2.0. Att ett 100 tal får problem som hörs över hela nätet är nog inget man ska hänga upp sig på. Men det där med att dom har skickat hem någons simkort till någon annan person, det borde ju va skäl för uppsägning med omedelbar verkan tycker jag. Har bara hört om ett enda sådant fall men ändå. Det är mycket allvarligt, fast ändå inte, för du får ett sms först om vilket datum bytet ska ske, Har du inte fått något simkort då ska går du bara in på vimla.se/byt-dag och flyttar fram datumet. Där efter lägger du ett mail till vimla eller chattar med dom. Så skickar dom ut ett nytt kort som kommer med tiden :) Du kan flytta fram bytet 1-2 månader åt gången, detta kan man än så länge göra flera gånger om. :D;)
     
  11. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Har 4 st 2.0 abbonemang i hushållet som funkar fint. Tänkte svärmor skulle få Vimla hon med , men det känns jäkla onödigt att behöva byta simkort 2 ggr. Hade vart mkt bättre att få ett 2.0 kort direkt.
     
    Last edited: 26 feb 2020
    Kingson gillar detta.
  12. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Har ingen aning om hur många som har bytt och tror inte det finns några officiella siffror på det heller men det är garanterat mer en ett 100 tal som har problem.

    När det bara i deras forum är ca 20-30 om dagen med problem senaste månaderna och deras chatt är så överbelastad så den kastar random ut folk. Så är nog problemet rätt ord för vad dom har, det största är absolut deras nya SIM-kort som kopplas in fast kunden inte hunnit fått något nytt. Deras senast försök att massflytta 1000 kunder så fastnade 294 under flytten till Vimla 2.0 bara där har du nästan 300st Info för dig om ditt nummer skulle flytta till 2.0 2020-02-21

     
    Last edited: 26 feb 2020
    Clearminded och svenix gillar detta.
  13. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    Känns jäkligt B faktiskt. Men grymt att dom återkopplar så bra och löste det på 20 timmar och 20 minuter :D:D:D:D:D
    Skärmavbild 2020-02-26 kl. 16.05.43.png

    Jag tänker som så att byter jag operatör, så räknar jag med att det kan strula ett dygn / några timmar. Det har det alltid gjort, när jag bytt ifrån Telia - Tele2 - 3 Sverige - Telenor. Alltid legat nere mellan 1-5 timmar på natten när bytet skett. Men byta simkort/plattform utan att byta operatör, så som man gör hos vimla, och man klantar sig med det, det är ju bara pinsamt :ehm:

    Alla operatörer har ju driftstörningar i flera timmar minst en gång på en tre års period!
    Exempel:
    Stora störningar i Telias mobilnät
    Störningar i Tele2:s mobilnät – problemen lösta sedan 14.20
    Tele2 har problem med mobilnätet igen
     
  14. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Håller helt med dig fel händer och händer hos alla operatörer, det är hela deras upplägg som är helt tokigt. Dom hade kunnat slippa mängder med problem om alla nya kunder kom in på 2.0 direkt, nu ökar antalet dom ska flytta istället för att stadigt minska och genererar onödiga problem för många kunder.

     
    induktion och svenix gillar detta.
  15. ruva

    ruva Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    1 013
    Mottagna gillanden:
    265
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Göteborg, ja. Parkera med app på Heden är ingen hit med Vimla. Inget internet förrän man kommer därifrån och väl tillbaka får man köra en bit för att kunna avsluta sin parkering. Kanske gäller andra operatörer också?
     
    svenix gillar detta.
  16. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 327
    Mottagna gillanden:
    1 626
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Vi får ett sms varannan dag klockan 18.05. Rätt ihärdiga.
     
    bernard gillar detta.
  17. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 252
    Mottagna gillanden:
    8 097
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    20200226_193508.jpg
     
    DroidJunkie och bernard gillar detta.
  18. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Kan man blocka dem?
     
  19. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Följ instruktionerna i SMSen och välj flytt "så sent som möjligt" så upphör SMSen.

    Edit: tydligen har Vimla ändrat rutinerna och man kan inte längre välja "så sent som möjligt". Nytt SIM-kort skickas alltså direkt så följ inte detta rådet för att bli av med SMSen.
     
    Last edited: 27 feb 2020
  20. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max