Nu har Vimla svarat i tråden på inlägget:
Vimla_Felix svarade
Hej xxxxxx,
Det är väldigt bekymrande om du har fått någon annans SIM-kort och jag kommer att undersöka det på största allvar, speciellt eftersom personer med skyddad idnetit erbjuds inte abonnemang hos oss. Vi systemet kan vi endast skicka ut SIM-kort till adressen användare själv har bekräftad underflyttprocessen. Jag har skickat dig PM med mer info och frågor och ser fram emot ditt svar!
Community Manager @ Vimla!
Jag skrev om samma händelse i en annan Vimla-tråd här på Swedroid. Sannolikt är det Vimla lyckats göra en integritetsincident enligt lagen om elektronisk kommunikation (LEK), och Vimla måste därför anmäla sig själva och händelsen till Post- och Telestyrelsen. (I vanliga fall hade det varit en personuppgiftsincident enligt dataskyddsförordningen, GDPR också, men LEK väger tyngre än GDPR, varför det räcker med anmälan till PTS, det behövs ingen anmälan till Datainspektionen, som ju handhar GDPR-frågor).
Han säger att systemet endast kan skicka sim-kort till den adress användaren uppgett. Frågan är om skulden ligger hos Vimla, eller hos en underleverantör som trycker sim-korten och sen förpackar dom i ett kuvert för leverans?
Skulle inte förvåna om Vimlas system sjabblat till det igen, typ råkat göra någon extra radbrytning i ett Excel-dokument som levereras till underleverantören, eller annan liten miss, så att kombinationen rätt namn/adress och simkortsnummer hamnat på olika rader.
Vimla erbjuder inte abonnemang till personer med skyddad identitet? Det måste vara ganska unikt bland svenska operatörer, eller? Tråkigt om den andra personen får problem nu, kanske tvingas ifrån Vimla om de nu upptäckt att de inte borde ha gett honom/henne abonnemanget från första början.
Alla som har skyddad identitet (samlingsnamn för sekretessmarkering, skyddad folkbokföring och fingerade personuppgifter) tas bort från SPAR, statens personadressregister. Man syns därför inte på Ratsit och liknande sidor. Om Vimla har en tjänst där de matar in ett personnummer och automatiskt får fram namn, adress och andra personuppgifter - en sån tjänst har många företag - då borde de ha upptäckt från början att personen inte finns med under det uppgivna personnumret, och då anat att personen har skyddad identitet eller uppgett fel personnummer. Märklig historia.