NetOnNet/Andersson. Skräp eller...?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av geobjork, 11 feb 2020.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    NetOnNet marknadsför en "billig-productline" dom kallar Andersson. Jag har köpt et par produkter utan att reflektera över namnet. Det var billiga grejer, en väderstation till 299:- och ett 10-pack med AA batterier för 19:-
    Båda har nu varit i bruk ungefär ett halvår, batterierna i fjärrsensoren ute i kylan, och allt funkar precis som det skall. Hadde ej förväntad att batterierna skulle hålla ens en månad, men...

    Nu hadde jag en ny beställning från NetOnNet, och då upptäckte jag en produkt som jag aldrig tidigare har funderat på att köpa, dock till ett interessant pris, så kanske. En liten robot dammsugare till 1490:- Den får rätt så bra betyg i recensionerna.
    Är det någon som har testat denna? Eller något annat billigt Andersson? Det finns rätt så många olika Andersson produkter.

    Kompakt robotdammsugare med Smart Life app-styrning
     
  2. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Ja det är ju inte ett riktigt märke utan något som Netonnet trycker på varor dom köper direkt från någon fabrik i Kina. Så kvalitén på en vara har ingen relation till kvalitén på en annan vara med samma logo.

    Ju mer produktutveckling (och förfining) en vara kräver desto mindre ska man köpa den typen av märken. Generellt sett. Så en robotdammsugare är ganska komplicerad. Enklare tillbehör kan vara mer okej att köpa från sånna icke-märken.
     
    geobjork och bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Man ska nog inte hoppas på för mycket för det priset.

    Just robotdammsugare kräver ju att man byter borstar osv, och det verkar inte finnas till denna?

     
    geobjork gillar detta.
  4. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Har haft väldigt olika erfarenhet av Andersson. Vissa grejer har varit grymma, andra är skrot. Mitt tips är att inte beställa Andersson på nätet, utan att kika på prylen på plats i butik för att få en uppfattning om kvalitet osv.
     
    geobjork och jogge gillar detta.
  5. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Ja jag såg det där med nya borstar och filter i en av recensionerna. Har skickad en förfrågan om det till NetOnNet supporten.
    Vad tänker du på med "Man ska nog inte hoppas på för mycket för det priset"? Kvalitet eller funktion?
    Jag är mest bekymrad för om den håller, inte går sönder. Funktion tycker jag recensionerna ger hyfsad betyg på, om man nu kan lita på det.

    Kombinationen liten lägenhet, 45 m², och jag är inte sådär duktig (noga) med att hålla rent, så tänkte jag den kunde passa mig bra om den håller. T.ex stänga in den i köket på kvällen innan jag lägger mig. Den kan ju både våtmoppa och dammsuga.

    Jag håller med om den saken, men nu för tiden har jag inte en chans att åka till en NetOnNet butik.
     
  6. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    Tycker inte du behöver vara det om du har garanti på produkten. Det skulle iofs vara om det inte fanns ersättningsbatteri. Då blir den skrot när batteriet kört slut.
     
    geobjork gillar detta.
  7. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Andersson robotdammsugare är ut av bilden för mitt vidkommande. Fick följande svar från NetOnNet supporten betr. utbytesborstar.

    "Jag förstår!
    Det är dessvärre det inget som vi säljer på hemsidan, däremot kan det vara så att våran verkstad har sådana borstar som reservdelar men det saldot vet vi inte hur länge eller hur många vi har/kommer att ha.
    Önskar dig en fin dag!
    Med vänlig hälsning / Med vennlig hilsen / Best regards
    Emelie Andersson
    NetOnNet Kundservice"

    Det här är för dåligt! Att man inte kan köpa lösa borstar som måste betraktas som en förbrukningsvara. Skall man slänga dammsugaren när borstana måste bytas?

    Hadde en liknande sak med en Andersson väderstation jag köpte för ett halvår sedan. Den har tre kanaler som ger en möjlighet att köra tre fjärrsensorer samtididigt. Efter ett tag ville jag köpa två extra, en för att växla lite mellan kylskåpet och frysboxen, och en i reserv. Det är en känd sak att fjärrsensoren är det första som tar kvällen på sådana här små väderstationer. NetOnNet lagerför inte dessa, så om den går åt skogen är det slut på väderstationen. Mycket dålig marknadspolitik!

    Btw. Samma fjärrsensor säljs av Amazon, så dom finns i "lösvikt" också. :P
     
    cobben gillar detta.
  8. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Jag hade nog satsat på Xiaomi Robot Vacuum S50 då den är riktigt bra och smart, kartlägger rum med sin lidar (nån form av radar) och täcker smart av all yta. Dessutom finns det reservdelar att köpa lite överallt, från Kina eller från återförsäljare här i Sverige. De uppdaterar mjukvaran lite då och då med nya funktioner som att på kartan den ritat upp sätts upp en "no-go-zone". I mitt fall har jag spärrat av duschen men inte resten av badrummet :)

    Du kan läsa om dessa här på Swedroid:
    Smartprylar och det smarta hemmet

    Ibland kan det vara värt att lägga lite mer pengar för att produkten håller mycket bättre och har bättre funktioner. Köpte min S50 i mars 2018 och håller än man får med extra filter och borstar.

    Det finns en nyare generation S60 men den kostar lite mer, jag vet inte vad som skiljer.
     
    Last edited: 12 feb 2020
    katho och bernard gillar detta.
  9. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Jag har S6 (S60), supernöjd med den. Mycket behagligare ljud när den dammsuger. Vaccum wars på Youtube Har genomgående tester. :)
     
    bernard gillar detta.
  10. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag har funderat lite på NetOnNet sin "billig-productline" Andersson, om kvaliteten håller. Slängde in fyra Andersson grejer i en beställning jag hadde.

    Ficklampa FLT2.0 49:-
    Stavmixer HDB2.2 299:-
    3-pack LED Bulb E14 C37 49:-
    30-pack AAA Batteri 49:-

    Skräp är det inte. Jag kan inte riktigt fatta hur dom klarar marknadsföra dessa till så låga priser. Speciellt ficklampan och batterierna. Stavmixern verkar också vara mycket för pengarna.
    Hållbarheten vill framtiden visa.

    Andersson.png
     
  11. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Kan säga att vi har en Andersson TV med inbyggd DVD spelare som köptes för ca 10 år sedan.Den har gått en hel del och fungerar fortfarande felfritt!
    På somrarna har vi den i husvagnen och annars så hade vi den som sovrums-tv, men nu har dottern den i sitt rum. Det både spelas och ses på DVD en hel del på den.
    10 år för en budget TV tycker jag är helt OK!
     
    Yoko666 gillar detta.
  12. Pseudonym031

    Pseudonym031 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2
    oavsett om den fungerar 1 år eller 2 så lär den inte direkt vara "smart" för det priset, om du vill ha mest bang for the the buck köp en xiaomi, vill du ha det bästa som går att köpa för pengar så är det en iRobot s9 förutom om du tänker köra den i bäcksvart mörker då är det en neato D7, vill du ha våtmoppat också så kan du köpa till en Braava m6 från iRobot som jobbar i symbios med dammsugaren.
     
  13. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    En annan Andersson produkt jag köpte på NetOnNet för ett halvår sen, Andersson Väderstation WSN 2.0, kostnad 300:-
    Den här hadde jag inte så stora förväntningar till utom jag hoppades få en hyfsad temp.mätning inne och ute, trådlöst, + den såg rätt så snygg ut att ha på hyllan.
    Den är mycket bra! Ger helt riktiga temperaturer, lufttryck och luftfuktighet. Jag kör paralellt med konversionella mätare för kontroll, och sen SMHIs lufttryck. Lufttrycket i väderstation är inte kalibrerat till havsnivån, men där jag befinner mig skiljer det 9 hPa från SMHI, (ca. 72 meter), och den visar ändringarna 100% rätt.

    Det som är negativt är fjärrsensoren. Den är, enl.recensionerna, det som tar kvällen först, cirka ett år. NetOnNet har inte nya, så när den åker åt skogen är det slut på väderstationen.
    Detta är för dåligt av NetOnNet, för en annars bra produkt de allra flesta verkar vara nöjd med, 66 recensioner.

    Trådlös väderstation med färgskärm för full väderinsikt

    Andersson.jpg
     
  14. moffe

    moffe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    502
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

  15. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Som sagt lite olika bud när det gäller andersson som märke. men tvapparater har de genom åren gjort jäkligt bra. För ca 5-7 år sedan köpte min familj 3 TV-apparater från andersson och de var tänkta som andra eller tredje tv till något gästrum eller barnrum eller något sånt. Och i 2 av fallen används dom som huvud TV i dag. Sjukt prisvärda på den tiden tror 32"aren kostade ca 2K.
     
  16. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 160
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    2 års garanti är helt ok på Andersson produkter, skulle dessa gå sönder innan är det bara att knalla in o få ersättningsprodukt

    Att det står Andersson och inte Samsung spelar mindre roll för mig(hade samma tänk när Oneplus kom ut,och där har jag inte ångrat mig alls)
     
  17. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Köpte nyligen en Andersson trådlös mus, riktigt nöjd med den. Nästan ljudlös när man klickar och scrollar
     
  18. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

  19. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

  20. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag kan nog delvis svara på min egen fråga nu. Ficklampan fungerade utan felslag i tre veckor, sen var det slut. Jag reklamerade till NetOnNet, och fick direkt en ny lampa, utan några frågor.
    Den nya jag fick fungerade inte heller, och med ett multiinstrument kunde jag mäta mig fram till att det var batterihållaren som hadde kontakfel vid + polen på ett av batterierna. Tog hållaren från den gamla lampan, och "Alles in Ordnung".
    Av nyfikenhet bestämde jag mig att obducera den gamla lampan. Det visade sig att lödningen på den ena ledningen till lamphållaren hadde släpt. M a o två olika bagatellfel som skulle vara enkelt att fixa till i produktionen om man vetat om det.

    Nu en ny undran... Kan det vara så att man har produserat en serie på t ex några hundra tusen lampor, packat och klart till att skickas ut på marknaden. Sen upptäcker man att dessa små fel är seriefel, och för sent att fixa. Man bestämmer då att reducera priset rejält, (borde kosta tre fyra gånger så mycket i jämförelse med andra lampor av samma kaliber), och sen utan vidare ersätta de lampor som slutar fungera efter dom är sålt till kund? Jag menar, i stället för att skrota hela högen direkt... Andersson Ficklampa.png
     
    bernard gillar detta.