1. Du måste ha varit medlem i minst fyra veckor (30 dagar) och skrivit minst 10 inlägg för att skapa annonser på Swedroid. Befintliga annonser kan du däremot svara på om du är medlem. Läs reglerna.
    Stäng notis
  2. Samsung-nyheter: S24 Ultra | S24/24 Plus
    Stäng notis
  3. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  4. Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis
  7. Stäng notis

Uppmaning: Iakttag försiktighet / köp inte från medlemmar utan omdömen eller inlägg!

Diskussion i 'Köp och sälj' startad av Swedroid, 6 dec 2018.

  1. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Bara för man är mod så innebär det inte per automatik att man har rätt. :)
     
  2. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 536
    Mottagna gillanden:
    2 805

    MINA ENHETER

    Det i sig är ju jäkligt märkligt.det bör ju vara mot reglerna. Det enda jag ville belysa var att säljaren sätter priset,passar inte det satta priset så är det väl bara att ignorera?
    Fattar inte problemet. Ni verkar ju ta detta lite väl hårt. Vissa tuffa killar skriver otrevliga privata mess för att han tydligen inte vågar skriva det öppet här .
     
  3. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Håller helt med. Läste annonsen och tyckte det var väldigt taskigt sätt att ifrågasätta hans pris. Vill man inte sälja för lägre än så så är det väl upp till den personen. Måste ju komma upp många annonser hela tiden som inte får sålt sina varor och därmed har för högt pris. Ska man ifrågasätta dessa med då? Tillrättavisa folk hela tiden för att man tycker att dom har för dyra varor. Hade man varit genuint intresserad av att köpa varan så kan man ju kanske lägga ett bud och se vad säljaren säger om det kanske...
     
  4. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Vissa känner sig manade att försöka komma med pekpinnen men säljaren gjorde absolut inget fel i sin prissättning och det borde även moderatorn veta, annars kanske hen ska lämna in sin moderatortitel. [emoji4]
     
  5. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 536
    Mottagna gillanden:
    2 805

    MINA ENHETER

    Mm håller med, nån annan moderator läser väl detta i dagarna, så får vi se vad som händer. Vi kanske blir brända på bål likt häxor;)
     
  6. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 536
    Mottagna gillanden:
    2 805

    MINA ENHETER

    Håller med dig 100%
     
  7. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Mycket möjligt. [emoji23]
     
  8. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Läste också annonsen och tyckte likväl som flera andra ovan att "price shaming" är onajs och inte hör på Swedroid.


    Om man tycker att priset är orimligt högt, klicka bakåt och scrolla vidare. Nu var förvisso säljaren inte sådär supertrevlig i sina svar men tycker fortfarande att det är upp till var och en att lägga det pris de själva önskar för sina prylar. På samma sätt att ingen kan tvinga en att köpa något för ett specifikt pris så bör det vara fritt fram att bestämma själv vad man vill sälja sina grejer för.
     
  9. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Det fanns en gammal regel som sa att man inte fick begära rena ockerpriser (dvs flera gånger varans värde) men det gjorde inte säljaren vilket du, jag och flera andra redan vet. Tråkigt bara att vissa måste gå in och visa missnöje kring ett pris som inte ens var på tok för högt.
     
  10. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Lite väl off topic nu va? :)
     
  11. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Passar inte priset så gör man som @Ascii@Ascii redan sagt, man letar vidare och kladdar inte ner någon annans tråd för att man själv inte håller med om priset. Gällande omdömen så har som sagt personen inga på sin profil men om man hade lagt 25 sekunder av sin tid så kan man se personens tidigare trådar gällande tidigare affärer. Nu släpper ni det hela och håller annonserna sakliga! Passar det inte så är det enkelt att inte göra affärer här på Swedroid ;-)

    Trevlig helg!
     
  12. Droid65

    Droid65 Guest

    Tack! Hur mycket jag än sa jag inte går under 6500 så fortsatte det bara, hade dom varit seriöst intresserade kunde dom som moderator skrev här kolla mina tidigare försäljningar, vet som sagt inte hur omdömen funkar. Sen börja en lägga lågt pris 2500kr så fick nog och låste tråd. Pallade bara inte.
     
  13. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 426
    Mottagna gillanden:
    3 209

    MINA ENHETER

    Är det inte bra om vi skriver att vi betalat i förskott när vi skriver ett omdöme,då vet ju nästa som köper att det gott bra med förskottsbetalning(svich)
     
  14. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    Jag brukar skriva det
     
  15. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Har jag aldrig tänkt på. Bra idé. Ska jag skriva i fortsättningen.
     
  16. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Liten varning för medlem som registrerades idag och skrivit i annonser där folk söker iPhone. Kanske något för mod att hålla koll på
     
  17. Dan1jel

    Dan1jel Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    918
    Mottagna gillanden:
    522
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 6
    ROM:
    Vanilla
    Platta:
    Dell Chromebook 13
    ROM:
    PopOS 21.04
    Övrigt:
    Casio G-Shock: GWG-1000-1A3ER / GBX-100-7 / MT-G B1000D-1A
    Skulle vara bra om personer som avslutar sina annonser även skriver varför den är avslutat. Vet några som bara markerar den som avslutad utan att skriva anledning.

    Tillex: Såld till ****, behåller istället, lämnas tillbaka till affären osv.

    Detta här visserligen kanske inte till detta inlägg men rent generellt i K&S.
     
  18. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Håller helt med. Har dock själv råkat avsluta annonsen först för att sedan skriva vem jag sålt den till men då upptäckt att då kan jag inte skriva i annonsen längre eftersom den är avslutad. Kanske skulle vara en idé att ändra på som underlättar ibland :)
     
  19. Dan1jel

    Dan1jel Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    918
    Mottagna gillanden:
    522
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 6
    ROM:
    Vanilla
    Platta:
    Dell Chromebook 13
    ROM:
    PopOS 21.04
    Övrigt:
    Casio G-Shock: GWG-1000-1A3ER / GBX-100-7 / MT-G B1000D-1A
    Ja jag har säkert också gjort det i början, men kanske är ett ärligt och trevligt sätt att avsluta en annons, plus att skapar man en annons är väl ändå tanken att sälja/köpa en produkt, inte bara avsluta helt och vara tyst om det [emoji848]
     
  20. pannkakstårta

    pannkakstårta Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2020
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    7
    Det är ingen som reflekterat över en viss profil som köper och säljer lite väl ovanligt mycket?
    Räknade lite snabbt att han sålt 38 (!) st telefoner sen januari 2019, (bara tagit med telefonerna och inte allt annat runtomkring)
    Allt är ju bra skött med kvitton och allt men något är ju fel? Tvättar man pengar? För man lär ju inte tjäna pengar på köpa helt nytt i butik och dumpa priset nån tusing eller två och sälja här.