Prisvärd och stabil extern hårddisk. Tips tack!

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av mucks, 26 feb 2020.

  1. mucks

    mucks Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Hejsan!

    Är på jakt efter en extern hårddisk. Inget häftigt krävs då det bara ska förvaras bilder på den (ska sälja min stationära dator och laptopen har inget jättedisk i sig). Det jag vill är att den ska vara pålitlig och stabil då det hade vart förjävla trist att bli av med alla mina bilder ifall något skulle hända med den. Google photo används i mångt och mycket men RAW-filerna tar ju ändå upp lite lagringsutrymme.

    Så vad rekomenderar ni en vilsen själ som mig? Jag kan verkligen ingeting om sånt här... Billigt är bra men inget måste.
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Köp vad som passar dig, finns ingen garanti för någonting och samtliga tillverkare håller en bra kvalitét, generellt. Viktigaste, ha backup!
     
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Om du verkligen vill vara säker på att dina bilder finns kvar så räcker det inte med en enda disk. En hårddisk kan alltid gå sönder.

    Ska man ha säker lagring så behöver man minst två diskar. Antingen i form av en liten NAS med utrymme för flera diskar. Eller två separata diskar med någon form av rutin för att säkerhetskopiera från den ena till den andra.

    Själv byggde jag nyligen en liten filserver med två sådana här diskar:
    https://www.amazon.de/gp/product/B07C7V494X/

    Jag har dem kopplade till en Linux-maskin och ett script som synkroniserar diskarna varje natt.
     
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur mycket plats behöver du? Jag hade övervägt en SSD-disk då dessa är mindre stötkänsliga. Nackdelen är iofs att man är rätt rökt om det uppstår något hårdvaruproblem. Mekaniska diskar går ofta att reparera (är dock rätt dyrt).
     
  5. mucks

    mucks Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Well hell, egentligen inte större än 1 tb. Men det är ju lite som du skriver, jag kan ju får två mekaniska för priset av en ssd. Dom kommer ju aldrig röra sig ifrån skrivbordet är min tanke så tappskador tror jsg inte är ett jätte bekymmer.

    Är det något annat man ska tänka på vid köp av hårddisk?
     
  6. mucks

    mucks Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Geezuz, jag vet ju knappt vad en extern hårddisk är, ännu mindre hur man bygger något eget. Att man ska ha två hårddiskar samt någon form av molnlagringen har jag förståt men är det något annat viktigt man ska tänka på vid inköp av hårddisk? Eller är en för 500 spänn lika bra som en för 1500?
     
  7. mucks

    mucks Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Ok, så ingen som är snäppet vassare än någon annan?
     
  8. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Om du har tänkt att använda molnlagring så kan det räcka med en hårddisk. Det viktiga är att ha sitt data på två olika ställen.

    De flesta hårddiskar är nog rätt bra. Jag väljer kända märken som Seagate eller Western Digital. Men även de kända märkena råkar då och då ut för att en enstaka serie av diskar håller dålig kvalitet. Så riktigt säker kan man inte vara med en hårddisk och det är därför jag rekommenderar att ha sitt data på två olika platser.
     
    katho och bernard gillar detta.
  9. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Nu har jag själv svångrem, hängslen och ja, vad ska vi säga, skyddsväst men om jag skulle tvingas att ha kvar bara en del av min lagring så skulle jag nog lägga den på Google one/drive faktiskt. De filerna blir du inte av med, pronto. 200GB 300 spänn, 2TB 1000 spänn per år.

    Mina bilder, och det är en salig blandning av väldigt gamla små filer upp till RAW-filer på c:a 30MB. 20 000 filer, 131GB. Det skulle räcka med det för mig men jag har två nasar, externa diskar plus Google one. Jo just ja, Telenor Capture har jag ju också. Har du Telenor så får du 100GB gratis molnlagring och jag tror faktiskt att det är google som levererar det.

    Jag kör flera olika lösningar och en av dem är att jag kan ha flera versioner av filerna. Jag har fått filer korrupta och jag har inte rett ut varför. Alltså, om du har en enhet som synkas mot något annat, en speglad disk eller en molntjänst så sparas normalt den nyaste filen och det kan ju då bli den korrupta.

    Avslutar med, om du vill spara foton så vill du inte att de ska försvinna och om det inte spelar speciellt stor roll så köp vilken usb-disk du vill av de kändare märkena. Syrran hade alla sina kort i sin telefon, 1000-tals, endast där, den gick sönder... shit do happen
     
    katho gillar detta.
  10. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Skulle inte köpa någon med extern strömförsörjning. Så mycket smidigare med 2.5" som drivs genom usb. Ingen raketfart på grejerna men skönt att slippa hålla på med ström. Jag har en gammal WD på 1gb som har ett par år på nacken som fungerar fint iaf.
     
    bernard gillar detta.
  11. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Nått jag är riktigt riktig rädd om, 1tb ssd i lite smalt skal med usb-c, Tar bara fram från säkerhetsskåpet vid behov.
     
  12. johanruda

    johanruda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2017
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+
    Jag använder mig av OneDrive just för att jag inte litar på externa hårddiskar. Prenumererar på Office-paketet vilket kostar mig 680 kr om året och då ingår 1 TB lagring.
     
  13. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    För långtidslagring där man inte kopplar in den speciellt ofta är dock inte SSD speciellt bra då den tappar "spänning"/potential över tid. Behöver kopplas in åtminstone med några månaders mellanrum för att inte riskera dataförlust.
     
    svenix gillar detta.
  14. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Vi kör en hand upp för dem som en disk havererat för eller om ni så att säga vet om specifika diskar som gått sönder, en på jobbet, kusinens...

    Jag börjar, hand upp, två för mig, en 3,5" HDD (i nas, c:a 13000 timmar) och en 2,5" HDD (avslutade sin tjänstgöring kopplad mot ett Wii), egna

    Bonusfråga. Har ni mekaniskt sönder defekta diskar innan de går till återvinningen? Har jag.
     
  15. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Kan ju vara intressant för en del men blir lite off topic för TS tråd och fråga. Kanske skapa en egen tråd? [emoji846] [emoji106]
     
    svenix gillar detta.
  16. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Absolut, en egen tråd! Men det låg lite pedagogik i det hela. TS vill ju ha _en_ disk till sina bilder
     
  17. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Annars har vi ju Amazon Glacier backup, 1TB lagring för $4 i månade och 10GB gratis återläsning per månad, om man tänker lite modernare. Jag använder detta för backup på min 16TB NAS vilket är förhållandevis skruttbilligt. Hur som haver så avråder jag verkligen folk från att köra backup på temporärt anslutna lagringsenheter, dels för att innebär onödigt jobb och dels för att det är sårbart. Det är mycket lättare att få en extern hårddisk stulen än att någon snor en server i en datahall där din data råkar ligga på, eller en NAS hemmavid för den delen. En annan fördel med nätverkskabel rakt in i hårddisken är förstås tillgängligheten och möjlighet att dela data med familj och vänner.
     
  18. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Saxat från Comhem:
    Lagra enkelt och obegränsat
    I Com Hem Cloud kan du lagra hur mycket du vill på samma ställe. Där kan du lägga upp och komma åt dina bilder, filmer och andra filer från alla dina enheter.

    Lägg till Com Hem Cloud utan extra kostnad när du beställer ditt bredband. Ordinarie pris 59 kr/mån.

    Låter ju för bra för att vara sant men stämmer det så är det ju rena himmelriket. Halkade in där eftersom de erbjuder 500 Mbit för 329:-/månad i ett år. Vad som inte framgår är uppladdningshastighet. Hittar heller inte nån info om ifall man kan backa upp nasen automatiskt