En avskalad lösning för radio och poddar?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Anne Droid, 28 feb 2020.

  1. Anne Droid

    Anne Droid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Hej!
    Jag har får i uppdrag att försöka hitta en lösning för att spela upp podcasts och radio på ett enkelt sätt, on demand. Egentligen finns inga behov av annan funktionalitet.
    De krav jag har att utgå från är:
    • Fysisk interaktion, dvs inget som förlitar sig på röstkommmandon (uteslutande)
    • Hyfsat smidig och portabel
    • Trådlös laddning om möjligt, inget måste dock
    • Så enkel och avskalad som möjligt, dvs menystruktur med minimal risk för attman förvillar sig i menyer eller trycker fel.
    Låter det som att det vore klokast med en smart display, en surfplatta med anpassad luncher, en smart radio eller något helt annat utifrån dessa behov? Mottar tacksamt alla tips

    /AD
     
    bernard gillar detta.
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Enklast är att använda en lämplig app i användarens befintliga mobil eller platta. Användaren kan redan hantera sin enhet och då är det enkelt att bara lägga till ytterligare en app som spelar upp poddar och radio.
    Jag gissar att du har ytterligare krav som förhindrar det, men du har inte skrivit något om hur den här lösningen ska användas.
    Vad menar du med "on demand"? Vad är alternativet? Att det sker automatiskt utan att användaren begär det?
     
    Anne Droid och bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag hänger liksom @e7andy@e7andy inte riktigt med på vad on demand innebär.

    En smarthögtalare med display kan möjligtvis lösa det, men de är inte så flexibla om det behöver finnas en möjlighet att söka efter gamla avsnitt i olika poddar. Då fungerar platta eller telefon bäst.

    Dessutom kan det vara knepigt att starta poddar utan att förlita sig på rösten. Då är en platta kopplad till en BT-högtalare förmodligen bäst. Dvs om ljudet i en platta inte räcker till.
     
    Anne Droid gillar detta.
  4. Anne Droid

    Anne Droid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Hej!
    Tanken är att enheten skall få stå på sin plats, eller i alla fall ha en eller två platser, där det finns ställ/dock/laddare tillgängligt för att det på så sätt skall gå att undvika att enheten hamnar i någon väska/ på någon plats och laddas ur :). Personens nuvarande iPhone upplevs dessutom som ganska komplicerad.

    On demand var nog ett olyckligt ordval! Lättillgängligt och i en integrerad lösning är kanske ett bättre ord. Tanken är att program/stationer skall kunna presenteras utan att det krävs att man aktivt rör sig mellan olika appfönster/appar och lätt kan förvilla sig. Tänk i stil med att det skall gå att bläddra bland "senaste avsnitt" eller "nyligen uppdaterad". Ja, det ultimate vore kanske om det var lite sådär kodi/netflix-inspirerat med någon typ av cover flow eller liknande.

    Tack för tipsen! Jag anade att det kanske skulle vara lite lurigt att använda en smart högtalare utan röstkommandon. Kanske vore då en platta med en väldigt enkel launcher det bästa alternativet?

    /AD
     
  5. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Det som dyker upp i tanken är en Raspberry PI med touchscreen, parat med en högtalare (kanske via blåtand).
     
    Anne Droid gillar detta.