Komplett övervakningssystem

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av ninjaa, 28 feb 2020.

  1. ninjaa

    ninjaa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2011
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Hejsan.

    Jag letar efter ett övervakningssystem som går att få komplett med kameror och nvr. Tänkte höra om någon här har tillräcklig kunskap eller kanske till och med äger något som kan rekommenderas? Har kollat lite på Ubiquiti som verkar uppfylla mina krav. Kraven är:

    *PoE drivna och ska kunna skyffla trafik till nvr via just kabel.
    *Ska kunna fungera med Cloud då jag har mobilt bredband och leverantören kör med CGN. Jag vill kunna komma åt en kamera utanför wifi.
    *Helst ska det finnas någon kamera som har optisk zoom.

    Tack på förhand.
     
  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Då vore ju UniFi protect knutet mot UniFi Protect Cloud Portal för att kunna nå CloudKey Gen 2+/Protect-kontrollenheten hemmavid som perfekt för dig, de stödjer dessutom TOTP-skydd med Google Authenticator eller Microsoft Authenticator om du vill säkerställa att bara dina enheter kan logga in och kolla kamerorna.

    Bonus är ju att du även får en UniFi-kontroller för hantering av deras switchar och accesspunkter för t.ex enkel omstart av en kamera eller stänga av den via PoE:en på switchen vid tillfällen då man kanske inte vill att kameran ska vara påslagen.
     
    Last edited: 28 feb 2020
    bernard gillar detta.
  3. ninjaa

    ninjaa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2011
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Tack för svar. Så om jag har förstått det rätt så blir det komplett med dessa saker? Några kameror och kombinerad nvr/cloud-key som du nämnde?

    1st Ubiquiti Unifi G3 Dome POE-övervakningskamera - Övervakningskameror utomhus

    1st Ubiquiti Unifi G3 Pro POE-övervakningskamera - Nätverkskameror

    1st Ubiquiti Unifi Cloud Key Gen2 Plus Kontroller för Unifi-enheter - Accesspunkter
     
    Kingson gillar detta.
  4. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    I princip, enda kruxet är att UVC-G3-PRO inte inkluderar någon PoE-injektor. Men då båda kamerorna går att strömmata med 48v 802.3af så skulle jag komplettera med en US-8-60W switch om jag vore du, och även en eller två UAP-AC-PRO eller UAP-NANOHD accesspunkter för att dra nytta av UniFi-kontrollern i CloudKey:n, om du inte redan har detta förstås. [emoji41]
     
  5. ninjaa

    ninjaa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2011
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Stort tack för svar. Jag kan ju köpa en separat PoE-injektor, eller köpa en PoE-switch som du säger, finns andra märken som är billigare än just ubiquitis. En AP-AC-PRO har jag redan :). Men vad menar du exakt med att dra nytta av den?
     
  6. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Utav UniFi-kontrollern som sitter i CloudKey:n tänkte jag, och dess enkelhet att managera, uppdatera UniFi hårdvaran såsom UniFi switch och accesspunkterna, samt att den även agerar live hotspot-kontroller för t.ex ett snyggt gästwifi med webbportal för inloggning eller om du vill tjäna pengar på grannarna så kan du erbjuda internet med paypal-betalning [emoji38] Du kanske redan har en passiv kontroller i dagsläget på nån av dina datorer, eller om du t.o.m. kanske rent utav har konfigurerat accesspunkten bara via mobilappen men då kan du inte samla statistik, eller använda UniFi-kontrollern in mot Home Assistant-automatiken för att t.ex stänga av fysiska portar utifrån regelverk eller svartlysa barnens surfplattor på wifi:t om knappen "Inget surf" är aktiverad i Home Assistant. [emoji41][​IMG]
     
  7. ninjaa

    ninjaa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2011
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Haha, det går göra en del med Ubiquitis system ser jag. Helt rätt så har jag bara konfigurerat accesspunkten via webbläsaren/appen, då jag har en router som sköter översikten av alla ettor och nollor som snurrar runt i nätverket och ut till www. Något gästnätverk eller andra fiffiga funktioner efterfrågas inte för tillfället, men jag uppskattar att du visar vad Ubiquiti är kapabelt till :teeth:.

    För tillfället efterfrågar jag bara att kunna komma åt kamerorna utanför wifi. Då ska det räcka med det jag länka till? Inga andra delar jag behöver köpa från dom så att säga? Ja en extra injektor eller en PoE switch då så allt kan få ström :)
     
  8. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Yesbox, enda extra är en 48v PoE-injektor till G3 Pro:n.
     
  9. ninjaa

    ninjaa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2011
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Stort tack för din hjälp!