Google tjejen förstår mig inte...?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av geobjork, 2 feb 2020.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag har följande språksituation i Google Assistant. Har Engelska (US) som systemspråk på mobilen. Google Nest Hub och Nest Mini, "nordiska ländarna" -version. Själv har jag Norska som modersmål, (svorska o_O).
    När Nest Hub och Nest Mini var färdig installerade så var både Svenska och Engelska definerad som talspråk till Assistant. Tydligen en kombination som är i beta.
    Ofta får jag till svar att "Google tjejen" inte förstår mig, och ibland svarar hon på engelska och skickar mig till YouTube, eller ger mig en engelsk recept på någon maträtt, när jag egentligen vill slå av eller på en namngett device.

    Jag har försökt ta bort Engelska som språk i Google Home, men det går inte. Jag har mixtrat och trixat med namn på enheterna, och det ser ut för att namn som slutar t ex på -s eller -se är lite mer problematiska. (Är dock inte villig att ändra systemspråket i mobilen).

    Lite jobbigt det här. Någon som har lite språktips?
     
  2. Dan1jel

    Dan1jel Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    918
    Mottagna gillanden:
    522
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 6
    ROM:
    Vanilla
    Platta:
    Dell Chromebook 13
    ROM:
    PopOS 21.04
    Övrigt:
    Casio G-Shock: GWG-1000-1A3ER / GBX-100-7 / MT-G B1000D-1A
    Vad jag vet, så är din mobil "huvud enheten" så ändrar du inte till svenska där, så kommer du nog aldrig ha bara svenska som primär språk. Utan sve-eng, eller bara engelska tyvärr.
     
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Man kan ha separata inställningar. Jag har satt min Home Mini till o ha både engelska och svenska, medans bara svenska på telefonen och det går alldeles utmärkt hos mig
     
    Dan1jel gillar detta.
  4. Dan1jel

    Dan1jel Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    918
    Mottagna gillanden:
    522
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 6
    ROM:
    Vanilla
    Platta:
    Dell Chromebook 13
    ROM:
    PopOS 21.04
    Övrigt:
    Casio G-Shock: GWG-1000-1A3ER / GBX-100-7 / MT-G B1000D-1A
    Jaha se där, aldrig vart med om att man kan ha båda. Vet bara att det telefonen har som system språk, blir även på Home enheterna. Se där :) då vet jag tyvärr inte vad som kan vara problemet.
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Eller jag måste kanske ta tillbaka det jag skrev, verkar som om det är samma på båda, är nästan 100 på att det inte var så förr i tiden. Nu kan jag faktiskt bara hitta en inställning för det
     
  6. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Det va lite klurigt det här. På språklistan måste det alltid vara två språkalternativ ibockad när man opererar med två olika språk. Om man då väljer svenska och altrnativ "none", så får man svenska och inget. Det blir automatiskt samma inställning på båda Hub och Mini.

    Nu blev det nästan helt slut på grälandet, men svensk-tjejen är rätt så noga på att jag inte babblar svorska. T ex när jag vill ha SVT1... På norska skulle jag säga "S V T en". Hon kräver att jag säger "S V T ett", annars får det va! Det här är inget för Fredrik Skavland!
     
  7. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag vet inte om vi snackar om två olika språkfunktioner här? I mitt inlägg referar jag till talspråket för Google Assistant.
    Den andra funktionen är systemspråket i appen, det har alltid varit Engelska hos mig med Engelska som systemspråk i Android. Det går inte att ändra utan att ändra Android systemspråket, (vad jag vet).
    Nu t ex har jag lycktas att ställa in talspråket till Assistant till Svenska, men fortfarande är systemspråket i Google Home appen Engelska.

    Jag är inte tillräckligt påläst om Android "mutter och skruv" till att veta hur, men är mer än gärna med på en diskuss om saken.
     
  8. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Efter jag har fått inställningarna och kommandon att funka som jag vill ha det, upplever jag ett nytt "problem" med Google Assistant.

    Då jag har lite problem med att komma ihåg exakt namn och ordlyd på kommandon till mina sju olika smartfunktioner, skapade jag en karta med beskrivning av det hela. Så plötsligt, efter många fungerande kommunikationer så ändrar Assistant sig, och förstår inte vad jag pratar om betr. en specifik enhet. Detta har hänt på tre olika enheter så långt, båda lampa och smartplug, typ ställa in ljusstyrkan på en lampa, eller slå på och av ett smartplug uttag.

    Någon som upplever liknande?


    Google Assistant Map.png
     
  9. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Skulle nog rekommendera dig att byta namn på några av grejerna så att det blir enklare att uttala, några av namnen känns som om Google bruttan kan ha svårt att förstå oavsett vem som helst som uttalar dem.

    Nu har jag själv ingen erfarenhet av dessa funktioner eftersom jag är rätt mycket emot att bli avlyssnad dygnet runt (vem vet var den informationen hamnar), jag skulle definitivt föredra andra sätt att styra mitt hem.
     
  10. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag har spenderat mycket tid på "namnkonstruktion" till grejerna, bytt och bytt tills det gick helt "surribabel" i skallen på mig. Kom till slut inte alls ihåg själv vad jag hadde kallat de olika. Därför var jag tvungen att skapa kartan när jag äntligen något så nära kommit överens med Googlebruttan.

    Den hon fortfarande bråkar lite om är "Nattlys".
    "Nattlampa", "Ledstrip", "Nattljus" var det inga problem för henne att förstå, men då associerade Google Home namnet med en lampa. Det ändrade symbolen från uttag till lampa, och slogs ihop med "Hallampan" i översikten. Det försämrade översikten för mig.
    Sen, "Nattlyse", som är naturligt för mig att säga, godtog hon inte, men "Nattlys" går hyfsad, lite beroende på vilket humör hon är på, och symbolen i översikten förblir uttag.
     
  11. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Låter helsnurrigt alltihop... men så länge som det funkar för dig och Googlebruttan så är det väl ok.

    Det du har skrivit (och många andra) har övertygat mig om att vänta med att skaffa en röststyrd assistent, skulle hellre vilja styra med mobilen (ser fram emot att få råd med en Galaxy Note igen så jag kan styra teven som jag gjorde med Note 4 som numera vägrar fungera vettigt).
     
  12. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag undrar om det finns någon möjlighet att anpassa Google Bruttans respons när jag frågar om tjänst?

    Såhär: När jag säger "Ok Google, tänd taklampan", så svarar hon "Ok, tänder taklampan". Det här gör hon som response på rätt många kommandon som jag redan kan se att hon har gjort idet hon bekräftar.
    Eller när jag till ex. ber om att spela upp radiostation så och så, så svarar hon "Inga problem, spelar upp radiostn. så och så på TuneIn". Jag hör ju om det spelar upp, behöver ingen bekräftelse!
    Å andra sidan, om jag frågar om hur vädret blir i morron, så vill ja ju självklart att hon skall tala om det.
     
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Går ej vad jag vet
     
    geobjork gillar detta.
  14. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    Att google inte svarar när man ber henne tända eller släcka lampan har funnits för mig i över 6 månader. Jag kör engelska och är med i preview-programmet eller va det heter.

    Assistant is getting smarter about talking to you when turning off lights
     
    geobjork gillar detta.
  15. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Den länken du uppgav här ger endel interesanta nya upplysningar.

    Jag flyttade mina två Deltaco lampor till samma rum i Assistant som min Nest Mini är, den enheten jag kommuniserar via.
    Den ena funkar prickfritt båda på "tänd" och "släck", och responderar bara med ett pling, precis som jag önskar.
    Den andra lampan är identisk, men med annat namn, fungarar på "tänd" och responderar med ett pling, men på "släck" säger Bruttan att lampan inte är kofigurerat än. Jag måste då säga "turn off" i stället för "släck", och då funkar det som det skall.
    Menar att jag har sett någonstans att man kan nollställa enheten och konfigurera den på nytt, men kan inte hitta det...

    I början körde jag med båda engelska och svenska som talspråk i Assistant, men det blev endel missförstånd, så jag daktiverade engelska. Blev bättre då.

    Systemspråket på begge de aktuella mobiltelefoner som jag använder är engelska.
     
  16. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Hon är rätt så känslig, Google Bruttan, på hur man talar till henne.

    Lampan hon hadde besvär med att släcka, (inte tända dock), het "Hallampan". Efter all möjligen testing fram och tillbaka, döpte jag om den till "Hallampa", och det är inga problem med vara sig "Tänd" eller "Släck", och inget "långt samtal" längre, bara ett litet pling. Perfekt!

    Det här har tydligen varit en efterlängted funktionsändring i Google Assistant. Jag ser på forumet till "Androidcentral", (länken till Kiddy), att man kritserar Google för begränsningen av att man är tvungen att definera lampan i samma rum som den enheten man kommuniserar via. Det påpekas bl a att i "Alexa" har man alla möliga varianter för samma sak. Det ser lite konstigt ut på kartan att sovrumslampan är i samma rum som hallampan, och begge är i vardagsrummet bara för det är där Nest enheten man kommuniserar via är. Men hursom... Det funkar.

    Sen efteryser några den samma funktion för andra enheter också, inte bara lampor.