Försöka förstå Android eller återgå till Iphone?

Diskussion i 'Allmänt' startad av lenamarsan, 30 apr 2019.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Totalt omöjligt att hitta de filer som finns i Nedladdningar?

    Om du kollar i din applista, så bör det med stor säkerhet finnas en app som heter Files, My Files, Mina filer, Nedladdat, Hämtade filer eller liknande.
    Finns det ingen sån app så har Sony lyckats med en otrolig bedrift. I så fall vill jag råda dig att ladda ner Google filhanterare "Files".
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.apps.nbu.files

    Den kan också rensa filer man inte använder, men bortse från det. Det är i första hand en filhanterare.
     
    Kristy gillar detta.
  2. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    NU har jag hittat appen. Den heter "Filer". Jag letade efter en app som heter "Nedladdningar", och det fanns ju ingen. Det är Asperger i sin prydno. Suck...

    Det var ju bra. Nu behöver jag bara skapa nån sorts system för saker och ting. Jag har nu ett 40-tal dokument i Google Dokument, som ligger där så fint i en lista. Men nu börjar det bli dags att dela in dem i mappar. Samt att jag har en massa pdf-filer i Nedladdningar/Filer, som jag också vill ha med i dessa mappar. Även foton som hör till ett visst ämne, ska läggas i mapparna. Allt ska dessutom ligga i "molnet", eller hur man nu säger, så att de backup:as och är säkert förvarade.

    Så, hur går jag tillväga?

    1. Hur och var skapar jag mappar?

    2. Hur flyttar jag filer från A till B, d v s t ex från appen Filer till lämplig mapp?
     
  3. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Hej,

    Jag har inte skrivit här på ett tag. Har sporadiskt föjt tråden och sett att du har fått bra hjälp av flera andra :)

    Kommer ihåg att jag föreslog att du skulle använda Google Dokument för längesen så jag tänker att jag tar vid här igen.

    De dokument som du skapar i Google Dokument hamnar automatiskt i Google Drive. Google Dokument är programmet där du skriver och Google Drive är mappstrukturen där allt sparas. Visserligen kan man se de senaste filerna man skapat/använt i Google Dokument men de ligger i själva verket på Google Drive.

    För att skapa en mappstruktur i Google Drive så går du längst ner lill höger i bottenmenyn (inne i appen Google Drive). Där ligger alla dina dokument, filer och mappar. För att skapa en ny mapp trycker du på det stora plustecknet nere till höger och därefter ”Folder”.

    För att flytta en fil till en mapp så trycker du på de tre prickarna bredvid dokumentet och väljer "Move".


    Vad gäller din andra fråga så undrar jag lite vad du menar med att flytta till en annan mapp?
    Generellt sett så tycker jag att lokala filer på telefonen automatiskt ligger i avsedd mapp från början. Om det är så att du vill flytta en fil från till exempel "Downloads" (som jag såg att du nämnde tidigare) så skulle jag föreslå att i så fall lägga till dessa i Google Drive om det är någon fil du vill spara. Att skapa extra mappar på det interna minnet på telefonen kan jag inte se någon fördel med då man sedan manuellt måste flytta dessa vidare till nästa telefon, om man köper en ny, då dessa endast ligger lokalt på telefonen.
    Hur exakt du gu gör för att flytta filerna till Google drive vet jag inte då jag inte känner till Sonys app ”Filer”. Kan tänka mig att du långtrycker och sedan väljer ”Dela” och därefter Google Drive. Du kan även prova att trycka på plustecknet inne i Google Drive som jag tidigare nämnde och därefter välja ”Upload” och sedan leta dig fram till mappen ”Downloads” på mobilen.

    Vill även nu när jag ändå skriver passa på att framföra att även jag rekommenderar att endast ha ett Google-konto kopplat till mobilen. Såg att ni diskuterade det vid ett tidigare tillfälle. Det finns säker de som tycker att det fungerar jättebra att ha två. Jag är i alla fall inte en av dem. Jag hade så ett tag men gång på gång så råkade jag göra fel saker på fel konto.

    I övrigt önskar jag ett Gott Nytt År!
     
    Last edited: 1 jan 2020
    lenamarsan, N6290 och Kristy gillar detta.
  4. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Vill bara önska alla en god fortsättning på 2020 - särskilt till er som tålmodigt hjälper mig i denna tråd. Har massor av frågor men befinner mig i en rejäl psykisk svacka för närvarande.
     
    N6290 och eastbound gillar detta.
  5. Marianne

    Marianne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2010
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    85
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10"
    Detsamma & hoppas du mår bättre snart!
     
    lenamarsan gillar detta.
  6. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Ville bara titta in i tråden lite kort.
    Jag mår tyvärr ännu sämre. Har tusen lappar överallt med frågor jag har tänkt ställa här. Dock är det nog ingen idé eftersom min kognitiva förmåga är på botten just nu.

    Jag kör på med min Iphone 6s med bytt batteri, samt Sony Xperia XZ Premium. Och så lär det förbli. Kan inte se hur jag ska klara mig utan nån av dom, och har konstant panik för att någon av dem ska gå sönder. Vill ofta skaffa en TREDJE mobil (android) som extra reserv, men inser att det nog är mina katastroftankar som talar.

    Önskar alla en fin vecka.
     
  7. Marianne

    Marianne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2010
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    85
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10"
    Hej & detsamma!

    Vad tråkigt att höra! Får du någon hjälp som terapi?

    Förstår att det inte är någon tröst men de flesta av oss har bara en mobil. Du har ju två så jag tycker inte att du ska vara orolig. Se bara till att du gör backup på dem med jämna mellanrum - då kan du lätt föra över alla appar mm till en ny mobil om någon av dem skulle gå sönder.

    Hoppas du mår bättre snart!
     
    lenamarsan och CartelZ gillar detta.
  8. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Jadå, jag får hjälp. Men min depression är av den extremt svårbehandlade sorten, och i kombination med Aspergers och en del annat blir tillvaron ganska svårnavigerad....

    Tack för stöd!
     
  9. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 226
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Känner verkligen med dig, har en närstående tonåring med samma och vet hur oerhört hårt hon får kämpa med tillvaron.

    Jag köper Samsungs senaste S-modell åt henne vartannat år och då är hon nöjd vad gäller mobilen iaf, vilket är tur då den är fruktansvärt viktig för henne. Jag hoppas att du finner dig tillrätta och kan känna dig trygg med den saken också till slut - och givetvis att du rent allmänt får må mycket bättre så småningom
     
    lenamarsan gillar detta.
  10. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Jag har en fundering om skräpposthantering i mailen i IOS kontra Android (i det här fallet Sony Xperias egen mailapp).

    I min Iphone 6S, där jag använder "standardmailen", finns det en utmärkt mapp för skräppost. Där hamnar alla konstiga, oönskade och ibland rentav "farliga" mail. Systemet är faktiskt så effektivt, att vissa mail som INTE är skräppost också hamnar där. Dem brukar jag då flytta till den vanliga Inkorgen. (Finns det förresten något sätt att tala om för systemet att mail från avsändare XX INTE ska hamna i skräppost appen...?)

    Nu över till min Sony Xperia XZ Premium, och dess standardmailapp Mejl. I den finns ingen skräppostmapp. Men på senare tid har det slagit mig att inga av de mail jag får som i Iphonen hamnar i mappen Skräppost, ÖVERHUVUDTAGET kommer till Sonyns mailapp.

    Med det menar jag, att om jag inte hade min Iphone och kunde kolla av mappen Skräppost dagligen, skulle jag aldrig få en icke föraktlig mängd mail från allt från Bostadsförmedlingen till Coop och Tradera.

    Och det känns ju, särskilt med min lättväckta ångest, inte alls bra.

    Uppenbarligen har Sonyn något slags bortsortering av det den anser vara skräppost. Men den hamnar inte i någon mapp, utan är bara försvunnen.

    Är det någon som förstår hur jag menar?
    Vad beror detta på och hur gör alla andra? Kan jag själv skapa en mapp som jag döper till Skräppost i Sonyns inbyggda mail app? Men om jag gör det - hur ska Sonyn förstå att jag vill att den lägger skräpposten där, istället för att gå upp i rök?

    Det här aktualiserar väl än en gång frågan om att byta till en annan mailapp, eftersom Sonys inbyggda har en del andra konstigheter för sig. Men jag vet inte vilken app jag ska byta till, och är livrädd för att alla mail ska hamna huller om buller osv. Är rent allmänt livrädd för förändringar. Kan man ha BÅDE Sonys inbyggda mailapp OCH en annan mailapp ett tag, tills man vänjer sig?
     
  11. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Du kan ha hur många mailappar som helst samtidigt.
     
  12. Hanseman

    Hanseman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Google Pixel 6A
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Jag har en Xperia 1, kan inte lova att det är exakt samma mailapp, men på min kommer jag åt skräpmappen för Google konto om jag först trycker på de tre små strecken längst upp till vänster, därefter trycker jag på visa alla mappar, valet finns rätt långt ner på sidan. Då får jag se alla Google mappar för kontot, leta efter Trash där ska dina skräpmail finnas.

    Finns dom inte i skräpmappen leta efter en mapp som heter archive.

    Själv använder jag en epost app som heter spark, den finns både för android och iOS (använder enbart android) det kanske gör det enklare om du har samma i båda dina mobiler.
     
    lenamarsan gillar detta.
  13. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag ber om ursäkt för sent svar.

    Under "Visa alla mappar" (varför kan man inte få se alla mappar hela tiden? Varför har någon bestämt att vissa mappar ska döljas?) finns något halvdussin mappar, däribland "SPAM. incoming", "Spam" samt "trash". Samtligs är tomma och har mig veterligen alltid varit det.

    Någon mapp som heter "archive" finns inte.

    Så fortfarande är problemet olöst: på min Iphone får jag alla mail som skickas till mig - några hamnar dock i en skräppostmapp.

    Sonyn verkar också sortera bort skräppost, efter ungefär samma principer som Iphonen. MEN de är försvunna.

    Jag vill ha en ständigt synlig skräppostmapp, där skräpposten hamnar, och som jag kan kolla dagligen och då flytta sådant som inte ÄR spam, till den vanliga I korgen. Precis som det funkar på min Iphone. Jag vill också kunna lära Sonyn att mail från företaget X INTE är spam.

    Varför går inte detta? Har det med Android att göra eller med Sonys Inbyggda mailapp? Kan ni ge mig fler tips om alternativa mailappar, gärna sådana med enkelt och intuitivt gränssnitt och gärna med mappar istället för etiketter?
     
  14. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Undring 1: För att de flesta inte vill se onödiga appar även om du vill det

    Undring 2: Det är inte Android utan klienten som styr.
    Gmail funkar så som jag tror att du vill men det finns säkert fler. Jag har inte samma önskningar och behov som du så att jag kan inte direkt svara på vilka som funkar alternativt inte funkar så.
     
  15. Hanseman

    Hanseman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Google Pixel 6A
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Om du har tillgång till en dator gärna med Chrome webbläsare installerad är det lätt att komma åt Gmail från den. Kontrollera om dina mail finns där i någon av mapparna. I så fall är det Sonys mailapp som ställer till dina problem. Prova i så fall Spark eller Gmail egen mailapp, sök på Gmail i Google playstore.

    Det kan också vara så att iPhone IOS har ett eget skräppostfilter. Det förklarar dock inte varför mail försvinner på Sony.

    Mitt bästa tips är nog att överge Sony och enbart använda iPhone , leta en begagnad XS här på köp och säljforum , för att känna dig säkrare leta en säljare som du kan träffa personligen, om du orkar förstås, då har du en väldigt bra mobil som kommer att kunna användas under många år, köpte själv en sådan för ett litet tag sedan, och bytte ut min iPhone 8.
     
  16. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    För det första beklagar jag måendet. Har många likheter med dig där men det lämnar vi nu.

    Mitt råd till dig är att skippa Android Lur! Bättre du säljer den och inte hoppar mellan 2 olika system. Du behöver ju inte köpa den senaste Iphonen utan det borde räcka med att köpa en IPhone 8 eller 9:e. Sen kan du ha din gamla 6:a som backup. Eftersom du nu verkar vara livrädd att vara utan.

    Alla gör misstag och det var ett misstag av dig att köpa en Android telefon. Sälj den snabbt så du slipper hålla reda på massa olika system.

    Läste bara ditt första inlägg och några av dina sista inlägg. Men se till att radera om du har fler än ett Google konto. Riskerar bara att sätta dig i trubbel senare. Du kan visserligen ha ett som extra återställningsmail. Men se bara till att du använder 1 konto till din telefon med appar och grejer.
     
  17. Hanseman

    Hanseman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Google Pixel 6A
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Ska även tillägga att iPhone har mycket bättre hantering när en ny mobil ska göras iordning, deras backuphantering fungerar väldigt bra när en ny iPhone ska göras i ordning till skillnad från Android.
     
  18. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Hej alla,

    Lång frånvaro än en gång p g a psykisk ohälsa och coronaoro. Ska inom kort försöka svara på de senaste inläggen. Tack för att ni alla finns, och hoppas att tråden får ligga kvar trots de sporadiska inläggen från min sida.

    Jag är kvar i den kombinerade Ios / Android-världen och trivs nånstans med det lätt schizofrena upplägget. Men inser att jag måste renodla och organisera, och rent allmänt se till att allt jag gör är tillgängligt på bägge enheterna. Vilket det i viss mån gör, men långtifrån fullt ut.

    Stay safe!
     
  19. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Välkommen tillbaka.

    Jag tycker inte det gör något om du använder både Android och Ios samtidigt. Däremot att använda flera Google-konton har jag tidigare vänt mig starkt emot. Har du lyckats använda främst ett av kontona den senaste tiden, eller har du laddat upp grejer och varit inloggad på bägge?
     
    Dadde gillar detta.
  20. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Nu var det otroligt länge sen jag skrev något i den här tråden.

    Anledningen är - som vanligt - mest dåligt psykiskt mående. I mitt fall medför det en extremt trötthet, som gör att jag inte orkar ta tag i saker. När man inte orkar tvätta håret på flera veckor, så orkar man inte heller sätta sig och fnula på sina dubbla Google-konton.

    Jag vet inte hur admin ser på trådar som det är låg aktivitet i under långa perioder.

    Men min förhoppning är, att tråden får fortsätta att finnas kvar, ett tag till. Självklart får den flyttas till någon annan del av forumet, om den på något sätt "är i vägen".

    Jag har som målsättning att försöka börja få bättre ordning på mina mobiler och min "vardagsteknik". Kör fortfarande med en Iphone 6S och en Sony Xperia XZ Premium. Har även min Huawei MediaPad T3 7 kvar. Och så har jag en Huawei MediaPad M5 10.8 - som jag fick i julklapp för exakt 1 år sedan. Den ligger fortfarande oöppnad i sin kartong....

    Jag har fått en sådan otroligt fin hjälp och respons i den här tråden tidigare, och hoppas få det igen framöver.

    Än en gång TACK till alla på detta fantastiska forum, som engagerar sig och hjälper andra. Det är ovärderligt.

    God Jul och Gott Nytt År!
     
    N6290, dannejanne, joacqin och 4 andra gillar detta.