Diskussion: Stora ekonomitråden - sparande, aktiehandel, fonder etc.

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av cavveman, 5 sept 2016.

?

Vart sparar du pengar

  1. Avanza

    70,9%
  2. Nordnet

    14,5%
  3. Opti

    2,1%
  4. Lysa

    13,2%
  5. Savr

    5,1%
  6. Njorda

    0 röst(er)
    0,0%
  7. Bankkonto

    13,7%
  8. ISK, Fond på bankens sida

    20,9%
Fler än ett alternativ får anges vid röstning.
  1. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Du får ju till den lägre kursen (dvs kursen som fonden stänger på ikväll). Vill man ha något mer i realtid så är det ETF (Exchange Trade Funds) som är en börshandlad fond. Priset på den sätts som en vanlig aktie. Så vill du köra mer "realtid" så kan man ju köpa såna. Du kan månadsspara ETF:er på Nordnet. Kan vara värt att kika på det. Det är ju som sagt ingen ide att sälja nu. Du ska köpa istället. Agera mot dina instinkter :).
     
    Axan gillar detta.
  2. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Skulle inte kalla 8 % för ett ras. Säg när vi närmar oss 40%, då är det ras.
     
    astrob0y gillar detta.
  3. Axan

    Axan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    1 525
    Mottagna gillanden:
    568
    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max
    Någon fond du rek nu efter nedgång som man ska köpa? Eller bättre att köra in lite pengar på Lysa?
     
  4. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Såvida du inte ska börja spekulera nedgångar så tycker jag att de fonder du skrev i ett tidigare inlägg är bra. Det är skillnad att spela på börsen och investera på börsen. Du måste ha lite tålamod. Det finns ju ingen som vet exakt hur börsen kommer gå imorgon eller övermorgon eller nästa vecka. Kanske nån hittar botemedel på Corona eller att viruset inte alls är så farligt. Då kommer ju en rekyl som heter duga, ett lättnadsrally. Det här kommer att klinga av. Mitt månadssparande i Lysa kickar in om två dagar. Lysa med 80/20, där 80 är aktier och 20 är räntor är att det sker en ombalansering när target mot verklighet skiljer mer än 3%. Säg att börsen går ned ännu mer, då kommer Lysa att sälja räntor och köpa aktier, dvs du köper aktier billigt och säljer dyrt.

    För min personlighet så funkar Lysa bäst då jag gillar att sticka huvud i sanden och tycker att världen går under. Allting sker automatiskt, så nu när det är stökigt så ska man göra något annat. Träna lite, läsa böcker osv.
     
    Herrputte och Axan gillar detta.
  5. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Det jag inte gillade med Lysa var att jag själv inte kunde bestämma mer om fördelningen mellan räntor och aktier. Det kanske har ändrats ?

    Känns för mig helt galet att sitta med räntor på en horisont på 20-30 år framåt. Iaf så stor del som 20%. Men jag kunde inte välja mindre än så när jag testade Lysa.
     
  6. Axan

    Axan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    1 525
    Mottagna gillanden:
    568
    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max
    Grymt skrivet, tack för info. De här att det ombalanseras vid 3%, är det något jag ställer in? Eller är det så standard.

    Sista frågan, hur mycket ska man kasta in varje månad?
     
  7. Roggert

    Roggert Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2016
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    184
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Platta:
    Mi Pad 3
    Lite sen på bollen kanske, men delar med mig av hur jag och min fru har resonerat.

    Vi började spara till våra tre döttrar i var sin KF där de stod som förmånstagare. Pengarna har växt bra under åren och vi kom till insikten att det här upplägget saknar en viss rättviseaspekt. Beroende på börsens läge kommer barnen i slutändan att få olika mycket pengar eftersom det skiljer upp till 6 år mellan dem. Därför sålde vi av allt innehav och flyttade alla pengarna till ett ISK-konto i mitt namn. Pengarna betalas inte ut till dem automatiskt när de fyller 18, utan vi kommer istället att portionera ut pengar vid behov och säkerställa att var och en får lika mycket vid lägenhetsköp/körkort/studier eller vad de nu ska användas till. Det gör att vi också kan välja vad vi anser är okej att lägga pengarna på. Det känns inte helt okej att bara för att man fyller 18 ska få tillgång till stora summor pengar, vem vet vad ungarna tycker att man ska spendera 1 miljon på i den åldern.
     
    Herrputte, utor och Leo83 gillar detta.
  8. Axan

    Axan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    1 525
    Mottagna gillanden:
    568
    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max
    Jodå, du kan ändra Lysas rek till den du vill ha.
     
    darkshippo gillar detta.
  9. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Visst, har du ett hjärta av stål och klarar av hur stora ras som helst. Fine. Men lite räntor gör att du med autobalansering säljer aktier och köper räntor när börsen är högt värderad. När börsen är låg så säljer du räntorna och köper aktier billigt. Sen kan man ha ett mål på 30 år, sen händer det något och du måste sälja. Inte roligt att göra det precis vid en dipp. Dessutom måste du alltid putta in mer pengar i en ren aktiefond för att inte missa köp vid nedgångar. Sätter du in en miljon idag och kommer tillbaka om 10 år så behåller den sin risknivå.
     
  10. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    Jag skulle bytt ut Spiltan Aktiefond till Spiltan Aktiefond Investmentbolag. De ger samma avkastning men fondavgiften går ned från 1,59% till 0,26%. Det är stor skillnad i avgiften. Så varje år får du 1,33% gratis i avkastning bara på att betala en lägre avgift.

    Länsförsäkringar Fastighet är en bra fond. Dock hög avgift så köp den via savr istället för 0,88% istället för 1.49%. Samma sak där varje år får du 0,61% högre avkastning pga av lägre avgift.

    Avanza Zero är ju grym att den inte har någon avgift. Men å andra sidan underpresterar den även om det är en indexfond. Jämför man med SEB Sverige Indexfond som har låg avgift på 0,26% ger den betydligt högre avkastning över tid. Tex har SEB gett 46% avkastning på 5år jämfört med Avanza Zero på 27%.
     
    kirkx10 och Axan gillar detta.
  11. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Nu är ju livet inte helt rättvist. Men alla kommer ju inte ha samma behov för de har ju inte samma förutsättningar. Hur ska man kompensera för det? bara för att du har valt barnen som förmånstagare så innebär inte att det sker en automatiskt utbetalning vid när de är 18 utan de får pengarna om du dör typ.
     
  12. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Körde Avanza kf barn på grund av exakt detta. Där bestämmer jag och min fru när barnen ska få tillgång dvs inte direkt när de fyller 18. Att de kommer att få olika mycket pengar har jag också klurat på men helt enkelt kommit till "lösningen" att livet är inte alltid rättvist I guess. De får pengar, mer än vad jag fick när jag fyllde 18-ish.
     
    Herrputte, katho och darkshippo gillar detta.
  13. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Har precis blivit medlem i Savr - vet ni hur många dagar det går att få igenom fondköp där? Lite oklart när man ska köpa där nu också när börsen är som den är. Har ni även lysa? Funderar på att bli medlem där också.
     
  14. Roggert

    Roggert Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2016
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    184
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Platta:
    Mi Pad 3
    Nej, livet är inte rättvist. Det håller jag med om. Men jag kan åtminstone välja att premiera mina barn rättvist. Oavsett behov eller förutsättningar kommer de få lika delar av pengarna. Dessutom är förutsättningarna fortfarande desamma genom arvsrätten. Om jag och min fru går bort, tillfaller pengarna till lika delar våra barn. Det behöver jag inte ange förmånstagare för att reglera.
     
  15. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Så du menar om du skulle ge lika mycket pengar till barnen, även om en av de skulle vara missbrukare och kanske dö på kuppen om hon fick en stor summa pengar. Jag tror personligen att det är en björntjänst att indoktrinera barnen i att livet är rättvist trots att det inte är det i verkligheten. Föräldrarna måste vara de som avgör vem som ska ha vad. Jag känner till arvslotten, men ISK är din personligen och skulle ni skilja er så måste du dela med ISKn och sälja. Det blir brus i sparandet.
     
  16. Roggert

    Roggert Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2016
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    184
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Platta:
    Mi Pad 3
    Ja, det är precis det jag skriver. Att jag sparar pengar åt mina barn för att de ska kunna knarka ihjäl sig. Det är min plan.
     
    Blyberg, Herrputte, milky81 och 4 andra gillar detta.
  17. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Sarkasm level: Expert :D.
     
    Herrputte, wirre, milky81 och 4 andra gillar detta.
  18. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    Nu är det ett ypperligt tillfälle att gå in och börja fondspara.

    Eftersom det är omöjligt eller mycket svårt att pricka botten är detta ett ypperligt tillfälle att börja spara. Om denna nedgång är långvarig passar ett månadssparande perfekt. För även om ni köper på måndag och börsen fortsätter rasa så kommer det löna sig i längden så länge ni sparar över en längre tidshorisont.

    Börsen är ner över 20%. Se det som ett bra köpläge att öka lite grann. Köp små mängder över lång tid är en bra strategi för att sprida risken.
    Spara bara pengar du har råd att förlora och kolla inte på minussaldot, det kommer löna sig i långa loppet.
     
    freddus, johanho, Herrputte och 3 andra gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, fast kanske inte just nu(?) om man inte har stenkoll. Så länge kan det ju vara ett alternativ med Komplett Bank , och sedan haka på någon indexfond när det börjar bli återhämtning. Dvs om man inte har intresse eller tid för att sätta sig in i det i någon större utsträckning.
     
  20. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Lång sparhorisont kommer i längd ge bättre årsavkastning än sparkontot som ger princip inget.

    Finns ingen bra tid att gå. Väntar man bara så riskerar man att gå in på topp istället. Då är det bättre att man sparar månadsvis, vilket är så man ska göra ändå.