E-post med personnummer?

Diskussion i 'Off Topic' startad av FRS05, 2 mar 2020.

  1. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Hej

    Är i groparna med att skaffa en ny Gmail adress. Min nuvarande antyder på ett ställe jag bott på länge och känns lite konstig nu när jag inte bor där längre. Tyvärr så är ju svårt att få en vettig Gmail adress nu för tiden eftersom väldigt många kombinationer är tagna. Vill gärna ha en Gmail för det känns ändå framtidssäkert.

    Har skaffat en adress som börjar med mina initialer och sedan de första 6 numren i mitt personnummer. Tänker jag fel om det inte är något farligt? 4 sista är ju inte så säkert att skriva ut vet jag i alla fall. Adressen är något liknande med "[email protected]". Fungerar det eller något dåligt med det?
     
  2. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Ditt personnummer är offentliga uppgifter. Det är såklart inte bra att skriva ut det var som helst, men det är fortfarande offentliga uppgifter som vem som helst kan få fram.

    Däremot säger jag nog fortfarande att det är en dålig idé. Bättre att försöka hitta någon annan form av adress.
     
  3. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Google skulle behöva släppa en ny epostdomän, ALLT är ju taget, till och med svenska ord och namn trots att vi ändå inte är så många. Jag har genom håren haft ett antal egna domäner som jag lagt på billiga webhotell och sedan hämtat posten i Gmail. Kanske kan vara nått? Lite pill i början och lite kostnader som följer men det är ganska billigt idag.
     
  4. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Ska se vad jag hittar på. Fått en hyfsad bra adress som är hyfsad lätt med mitt personnummer därav jag ändå tvekar om att kanske använda den.
     
  5. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Jag vill nog ha en Gmail ändå. Allt är så lätt att synka dit. Man behöver inte pilla med inställningar och grejer som man annars kan behöva. Är även en viss administration kring det och lite bök om webhotellet lägger ner osv. Har haft en mail på det viset genom företaget(one) men inget jag vill ha privat. Jagar alltid kostnader med, stora som små, och då faller det här också.
     
  6. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Tack för hjälpen! Blev en adress med bara mitt födelseår på. Så 2 siffror av mitt födelsedatum. Hittade en bra adress till slut. Kommer en ny tråd nu om vad jag ska tänka på med byte av adress. Skriv gärna där