Byta Gmail, vad tänka på?

Diskussion i 'Off Topic' startad av FRS05, 2 mar 2020.

  1. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Hej

    Jag ska byta min Gmail adress eftersom den gamla anspeglar på adressen där jag bodde innan. Men vad ska jag tänka på nu när jag bytt adress? Kan man synka över allt som är kopplad till sin mail på ett enkelt sätt? Bokmärken och grejer är väl synkade till ens gamla adress.

    Kalendern, hur gör man där? Mycket är ju sparat på genom ens mail antar jag. Har ju lagt in vissa födelsedagar där för livet ut så att säga så jag aldrig ska glömma dem. Kan man smidigt flytta över allt sådant?

    Att ändra mail på skatteverket, kivra och sådana grejer är ju självklart och lätt. Men glömmer jag något annat att tänka på?
     
  2. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Vill du ha med dig adresslista och mejl från din gamla adress? I Gmail-klickar du på kugghjulet och väljer Inställningar, Konton och import, Importera e-post och kontakter
    Så byter du mejladress utan strul
     
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Att byta konto är ett gigantiskt arbete, särskilt om man investerat i kontot och använt det till många saker och under en lång tid. Mycket synd för dig att du skapat ett konto som du inte kan fortsätta använda! Jag hoppas att din nya adress är framtidssäker, och inget du kommer behöva byta bort igen.

    Jag hade dragit mig in i det längsta för att göra en sån övergång du tänker göra. Jag hade antagligen behållit Google-kontot, men skapat en sekundär epostadress, typ Hotmail, Outlook eller liknande, och lagt in denna i Google-kontot på ett särskilt sätt (fråga om du vill veta mer). Med denna metod kommer du att sköta alla mail från Google-kontot, men utåt sett kommer det att se ut som en Hotmail-adress eller liknande, med ditt nya namn. Då kan du ge ut den adressen till folk, men ändå behålla ditt gamla konto. Jag administrerar några "smurf-konton" på detta sätt, alltså inifrån Google-kontot, det är några Hotmail-konton jag skickar mail från ibland när jag inte vill skylta med mitt namn.

    Om du verkligen vill göra bytet till en ny Gmail-adress:

    I Google Dashboard kan du se vilken data som finns i kontot:
    Logga in – Google Konton

    För en del Google-tjänster måste du manuellt flytta datan, genom Google Takeout: Logga in – Google Konton
    Dvs ladda ner, sen ladda upp (går inte alltid att importera på ett smidigt sätt, beror på tjänst och typ av data).
    Vissa tjänster har ett något smidigare sätt. Till exempel kan du i Chrome på din dator logga ut från det gamla kontot, sedan logga in på det nya kontot. Då bör all befintlig data i Chrome synkas upp till det nya kontot.
    För att flytta över mail och kontakter är metoden som nämns i PC för alla-artikeln (inlägget ovan) faktiskt bra, men det tar ett dygn eller två innan överflyttningen sker, vilket inte går att påverka. Dubbelkolla så att alla kontakter följer med, om någon viss kategori av kontakter inte följt med kan du enkelt exportera och sen importera.

    För kalender finns det nog flera möjligheter, jag vet inte vilken som är bäst då jag aldrig gjort en sådan övergång. Men du kan antingen ladda ner kalendern som en fil, och sen ladda upp den i nya kontot. Eller så kan du bjuda in ditt nya konto till kalendern, sen undersöka om det finns något alternativ i inställningar för att "bli ägare" till kalendern, eller om du kan "dubblera" hela kalendern till ditt egna konto, alltså skapa en kopia typ.

    I Google Foton kan du lägga in ditt gamla konto som ett "partner-konto" i ditt nya konto. Då ser du alla bilder i det gamla kontot när du är inloggad i det nya (men gamla kontot äger fortfarande bilderna, så radera INTE det gamla kontot). Sen finns det en knapp som heter typ "Lägg till i mitt galleri" eller något liknande, som automatiskt skapar en kopia av bilder och lägger till i nya kontot, så att nya kontot faktiskt äger kopian. Jag är inte helt säker på hur det ser ut, och om knappen jag talar om enbart finns för en viss dag eller annan kategori, eller om det går att göra för ALLA foton samtidigt. Testa dig fram. Jag minns dock att filmklipp inte gick att överföra genom denna metod när jag testade för ett år sedan, det var en bugg som gav ett felmeddelande typ. Kanske är fixat nu.

    I Android rekommenderar jag dig att logga in i ditt nya konto, sen välja det kontot som standardkonto för säkerhetskopiering och backup. Jag är osäker på om vissa av Googles android-appar erbjuder någon smidig överflyttning av data mellan konton. Typ att du loggar in i Google Keep med det nya kontot, och så laddas alla befintliga anteckningar upp? Vet faktiskt inte. Du får undersöka.
    Sen bör du iaf radera det gamla kontot från att vara inloggat på telefonen, så att ingenting sparas i fel konto framöver.

    Det gamla kontot bör du ta bort från alla dina inloggade enheter (telefoner och datorer), så att ingenting sparas fel framöver. Men kontot i sig bör du behålla, så att du har en extra kopia på datan i det. Och så att du alltid kan gå tillbaka och kolla i kontot, om du saknar något som inte följt med vid din överflyttning.
     
    bernard gillar detta.
  4. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Någon som vet hur jag ändrar mail i Google one? Där verkar det lite kinkigt och det är rätt viktigt för mig. Tycker jag varit inne på det mesta och verkar inte som man kan ändra adress där.
     
  5. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Det följer med ditt Google-konto, logga ut/in.
     
  6. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Google kontot går det väl inte att byta mail på till en annan?
     
  7. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Kommer nog göra arbetet med att byta konto helt och avsluta mitt gamla konto. Det verkar vara det smidigaste sättet för att få flyttat google one och så vidare. Annars måste man hålla på med att göra familjedelning. Nu när man loggar in med bank id på viktiga ställen ser jag inte så många ställen där jag får problem med byta av mail.

    Jag har börjat mala igenom de viktigaste ställena. Fora, pensionsmyndigheten, bankerna, försäkringskassan osv och byta kontaktuppgifter där. Går sedan över alla appar och grejer där jag har min mail. Avslutar sen med alla hemsidor jag har min mail som inloggning med och ändrar. Sen borde det vara klart
     
  8. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Precis.
     
  9. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Jag gör ett totalt byte i alla fall. Jag får ägna några dagar åt det. MYCKET som är synkat/registrerat med mobilen.

    Men den här adressen jag kommer ha nu kan jag ha resten av livet. Så lika bra att byta nu i "ung" ålder.
     
  10. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Har du tänkt på alla appar, ev. filmer m.m. som du kan ha kopplat till din gamla Gmail-adress?
     
  11. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Japp, jag håller på att gå igenom alla mina appar just nu. Hållit på med den sen imorse och har en hel del kvar. Många appar går det ju inte att ändra i själva appen utan man måste gå till själva hemsidan. Sen är det några sidor där man måste maila för att få ändrat e-posten. På något ställe har inte åtetställningsadressen fungerat osv. Så det tar sin lilla tid. Tur jag är ledig några dagar:).
     
  12. PaKr

    PaKr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    51
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi A1
    Varför inte ha två konton ett tag och låta bytet ta lite tid? Börja byta där du har daglig kontakt, och ta resten över tid.

    Tänk också på att alla appar du köpt på gamla adressen försvinner om du byter, men har du två konton i telefonen så finns dom kvar och du slipper köpa om dom.
     
    jnsson gillar detta.
  13. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Jag är väl lite för ivrig av mig:). Har suttit hela dagen nu och har en hel del kvar. Vilket jävla jobb rent ut sagt. En anledning jag vill lägga ner mitt gamla är att Google one är länkad dit och jag måste avsluta gamla mailen för att kunna flytta det till det nya.

    Men kanske borde ta det lite lugnare med flytten:).