Elcyklar - motoralternativ, märken och rekommendationer

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 9 aug 2016.

  1. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Cykeln kom med en "KMC E10S NPBK" och den hade faktiskt töjts till 1.0 strax innan 200 mil (den var på 0.75 och jag hade inte tid att byta och tog en tur iaf och vips så ramlade mätverktyget ner på 1.0 efter den turen). Det ska tydligen ha varit en elcykelkedja men eftersom läget var lite akut så åkte jag till lokala cykelbutiken och köpte den billigaste Shimano-kedjan de hade för att ha "så länge". Den var dessutom (visade det sig) kortare än originalet. Originalet var på 118 länkar och den kedjan jag bytte till var 116.

    Till min förvåning så höll den "billiga" Shimanokedjan runt 220 mil innan den var sträckt till 0.75 så jag köpte på mig 3 st till såna kedjor när de fanns till bra pris hos Rose Bikes (144kr/st). Att den var lite kortare har inte heller varit något problem.

    Kedjorna jag köpt är Shimano CN-HG54 (116 länkar) och de håller 200+ mil för mig och även om jag sällan packar mer än en vattenflaska, batteripack och mobiltelefon på cykeln så väger jag mycket mer än vad du gör. Torka av kedjan gör jag i stort sett aldrig, däremot "svarvar" jag bort skit från de där smådreven på bakväxeln ibland med en flatmejsel när det ser alltför jävligt ut. Som kedjeolja använder jag Biltemas kedjeolja. Så inga mirakelmedel, ingen pedantrengöring och inga dyra specialkedjor. Däremot kör jag sällan på högre effekt är "TOUR"-läget och använder hellre växlarna än att skjuta till mer effekt.

    Misstänker dock att du inte klarar dig med 116 länkar med ditt framdrev.

    EDIT: Noterar att den kostar blott 122kr på Rose Bikes just nu: Köp SHIMANO Deore CN-HG54 HG-X chain | ROSE Bikes
     
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Börjar bli dags att byta från vinterdäcken till sommardäck. Vad kör ni med för däck på era pendlingscyklar?

    Funderar på att testa 700x36: WTB Exposure Folding Tire 700x36C Road TCS black - till fenomenalt pris på Bikester. Har kört 32 tidigare, men hade inte sagt nej till lite bättre komfort.

    Det verkar inte ha så stor betydelse för rullmotståndet, utan snarare minskar det med ett bredare däck, som visas här: Continental Grand Prix 5000 23, 25, 28, 32 mm Comparison.

    Har förresten kört Schwalbe Winter Marathon nu i vinter och har inte tappat dubb så här långt, och de fungerade ypperligt på blöta vägar när löven föll med fint grepp, däremot blev det aldrig tillfälle att testa dem på snö eller is då vintern uteblev :).
     
    Last edited: 3 mar 2020
  3. billiek

    billiek Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+, Samsung Note 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+, Samsung Note 9
    Ghost HYB Square Cross 2,9 CX5 19 på XXL för 18k, nedsatt från 27k. Någon hjälpsam som vill förklara vad som gör den värd pengarna gentemot en billigare elcykel?

    Har ca 8 km till jobbet, så inte ens 20 km tur och retur och det klarar jag givetvis med en vanlig cykel, men har länge suktat efter en elcykel. Inte minst för att det är kul med lite extra fart!

    Fanns också en Scott för 15k (nedsatt från 23k) på XXL men den verkar vara i princip helt slutsåld..
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Största skillnaden: Ghost har betydligt mer drag (Bosch Performance CX) mot Bosch Active-motorn i Scott-cykeln, och sedan har Ghost större batterikapacitet med 500 Wh kontra 400 Wh för Scott-cykeln (en diff på 25% med andra ord).

    CX-motorn kräver möjligen lite mer underhåll (mer mekaniskt komplex än Active, fler rörliga delar) och låter lite mer än Active-motorn, men det är inget problem direkt.

    Ghost-cykeln har sedan finare komponenter överlag från tex växelsystemet (10 vxl Deore vs 9 vxl Acera) och bättre bromssystem etc. Ghost-cykeln väger dessutom 2 kg mindre.

    För ändamålet har det egentligen ingen större betydelse vilken elcykel du väljer, men om du vill ha något med bra fart och drag i är ju CX-motorn helt klart att föredra framför Active-motorn. Batteriet är också en fördel även om du inte ens nästan behöver den extra kapaciteten för sträckan du nämner, så innebär det ändå att batteriet kommer hålla längre eftersom du kommer ladda det mer sällan.


    Du kommer garanterat hitta fler användningsområden när du blivit med elcykel. Om du slänger på en stadig pakethållare och ett par väskor av det här slaget blir den utmärkt för inköp av matvaror: VAUDE SE Back Pannier 2 Bike Bag black - till fenomenalt pris på Bikester.
     
    Last edited: 3 mar 2020
  5. billiek

    billiek Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+, Samsung Note 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+, Samsung Note 9
    Vad för slags underhåll kräver motorn och hur ofta?

    Och tack för input! Jag åkte iväg och köpte hem den sista de hade, men väntar några dagar funderandes innan jag använder den. Hade önskat att den hade lite smalare däck, men kanske inte märks av så mycket i slutändan. Och förstår inte varför den inte kommer med cykelställ och stänkskärmar!
     
    Last edited: 4 mar 2020
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kan nog utan problem byta till mindre breda däck. Hur mycket mindre beror på fälgen, men det ser en cykelhandlare snabbt. De som följer med ser ut att vara 42mm breda, men du kan nog byta till 34 eller 35 mm utan problem. Mindre än så är kanske lite onödigt då det snabbt blir sämre komfort.

    Cykeln är inte en pendlarcykel även om det går utmärkt att göra om den till en, utan den är ju tänkt att användas som en mountainbike, varför cykelställ, pakethållare etc. inte sitter på från början.

    Det finns inget direkt serviceintervall, men en gång var tredje år eller så bör man kanske se över lager och dylikt. Så länge motorn inte låter annorlunda och så länge det är mjukt att trampa behöver du inte tänka på det. Bosch har ett servicekit, men du måste lämna in cykel till en Bosch-certifierad verkstad då: Bosch motor service repair kit + -.
     
    Last edited: 4 mar 2020
  7. billiek

    billiek Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+, Samsung Note 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+, Samsung Note 9
    Den marknadsförs som en hybrid och allsidig tom på Ghosts egna sida men visst pekar avsaknaden på att den snarare än en mtb.. Frågan är om jag ska behålla den eller om jag bör hitta en billigare, men föreställer mig att den "dyrare" motorn, batteriet och växel+bromssystemen lär hålla längre än en billigare variant.
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är nog svårt att hitta något billigare om du skall ha en Bosch-motor och samtidigt ett 500Wh-batteri.

    Men cykeln är ju definitivt overkill om den endast skall användas för 8 km pendling. Till det ändamålet fungerar en mycket enklare cykel med framdriven no-name-motor från Jula eller Biltema precis lika bra, och då blir det betydligt billigare.


    Exempel med korg och pakethållare för att enkelt ha med sig prylar, 370Wh: Elcykel | Fullutrustad | KAYOBA E-legance | Jula

    Elcykel City Sport 28" 8 växlar

    Bäst i test elcykel | Testfakta
     
    Last edited: 4 mar 2020
  9. billiek

    billiek Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+, Samsung Note 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+, Samsung Note 9
    Verkar vara en inte alltför liten skara som upplevt problem med den cykeln, men kanske värt att testa den iaf eventuella problem som uppstår får väl garantin stå för men segt att behöva oroa sig över det.
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    [​IMG]

    Blir spännande att läsa mer om finska Revontes motor som har inbyggd automatväxel sedan när den finns ute i handeln: Revonte's powerful e-bike motor has a built-in stepless transmission. Trots en motoreffekt på 250W har den ett vridmoment på smått vansinniga 90 Nm.

    Verkar bygga på en så kallad planetväxel: Planetväxel – Wikipedia.


    [​IMG]

    Lite tråkigt att se en kedja framför rem på democykeln. Man tappar bara någon enstaka watt på att gå över till en kolfiberrem (i jämförelse med en helt nyoljad och rengjord kedja), och dessa håller betydligt längre samt kräver inget underhåll/prestererar inte sämre om de är smutsiga, och är dessutom helt ljudlösa.
     
    Last edited: 5 mar 2020
    Oceanic gillar detta.
  11. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Hjul

    Rammaterial

    28'' 37x622

    Aluminium

    Batteri

    Yamaha 418Wh 11,6Ah Räckvid 90km

    Motor

    Yamaha 70Nm, Mittmotor

    Växlar

    Shimano Deore 10-Delad

    Display

    LED display, 4 nivåer och batteriindikator
    Walk
    Hur är Yamahas mittmotor?
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har installerat Hexlox idag som gör det knepigt att skruva av hjulen.

    Som bilden visar byter man ut hjulaxeln mot en ny med en i ena änden skruv för 5mm insexnyckel. Här sätter man sedan ett stopp som sitter fast med hjälp av magnet.

    Magneten går sedan bara att få ut med en nyckel som är unik.

    Har även en till sadeln och sadelstolpe jag tänkte installera vid tillfälle. Får hoppas att det har viss effekt nu till sommaren. Blev retsamt nog av med en helt ny sadelstolpe förra året, så har funderat på den här lösningen ett tag.

    IMG_20200318_162345.jpg
    IMG_20200318_162504.jpg
     
    Last edited: 19 mar 2020
    martin, tojjetok och mekblom gillar detta.
  13. Clevinger

    Clevinger Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2017
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    18
    Jag har börjat cykla till jobbet i dessa Corona-tider, i syfte att undvika kollektivtrafiken, men 18 km enkel väg knäcker mig (eller, det är åtminstone inte särskilt lustfyllt).

    Undrar därför om någon kan tipsa mig om en vettig pendlar(el)cykel. Den ska i huvudsak ta mig från punkt A till punkt B, 36 km, fem dagar i veckan. Jag cyklar inte för motionen utan för att, på en huvudsak bra cykelväg med en del tunga uppförsbackar, ta mig till jobbet utan att köra slut på mig.

    Om man inte köper på Jula eller motsvarande verkar det vara svårt att hitta något för mindre än 15 tkr, vilket är ganska mycket redan det kan jag tycka. Å andra sidan vill jag ju ha hyfsad kvalitet, och jag sparar drygt 900 kr/månaden om jag slipper köpa SL-kort. Jag har bl.a. kikat (på nätet bara) på denna från XXL;
    White SC-E Comp FF+ STEPS 5000 20 - Grå - Elcykel | XXL

    Ser det ut som ett vettigt alternativ? Den verkar i princip vara slut i lager. Vilka elcyklar borde jag titta på annars?
     
    bernard gillar detta.
  14. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Står ju väldigt lite om den. Framgår inte vad det är för komponenter på den. Annars har du ju denna som iofs kanske är lite overkill för dina behov men känns rätt så prisvärt: Ghost HYB Square Cross 2,9 CX5 19, elcykel pendling unisex - Grå - Elcykel | XXL

    Sen får man väl säga att om det är 18km och backarna inte är alltför extrema så fungerar ju säkert en biltemahoj med navmotor men en bättre cykel med mittmotor ger nog en trevligare upplevelse och kanske blir det så att du får mersmak och inte bara vill cykla till och från jobbet.

    Om dam-ram är ett alternativ och om de storlekar de har kvar passar din längd så har de ju också en Scott till bra pris. Inte starkaste bosch-motorn iofs men duger säkert bra att pendla med. Scott E SUB Cross Park eRide 19, elcykel dam - Grå - Elcykel | XXL
     
    bernard gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Damram kan vara riktigt trevligt på pendlarcyklar om man är mycket på stan. Enklare och smidigare hoppa av/på och stanna bekvämt vid rödljus och andra mer plötsliga stopp som dyker upp på stan.

    Också enklare göra saker som att tex packa ryggsäcken eller så på cykeln.

    Det är lite bättre stabilitet med rak ram, så om man kör endast från A-B kan det vara roligare dock.
     
    Last edited: 19 mar 2020
  16. Clevinger

    Clevinger Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2017
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    18
    Tack för svar! Ja dam-ram kan absolut vara ett alternativ. Även om det i huvudsak är jobbpendling kommer den säkert användas t.ex. i samband med att jag gör saker efter jobbet på stan (det är ju inte varje dag man åker direkt hem), eller i andra sammanhang.

    Om det hjälper så är jag ca 180 cm och väger dryga 70 kg.

    Kan tillägga att jag gärna köper en cykel som är hyfsat utrustad från början, med skärmar, pakethållare, lyse och sådant. Men det går naturligtvis att lägga till vad man behöver själv annars. I nuläget använder jag en väska från Carradice som man fäster på sadelstolpen så det mesta går ju att lösa.

    Angående cykeln jag länkade till så finns det lite mer info här (tror det är samma cykel); SC-E Comp FF 18 - Whitebikes
     
  17. billiek

    billiek Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+, Samsung Note 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+, Samsung Note 9
    Vill bara meddela att jag kommer returnera en Ghost HYB Square Cross 2,9 CX5 19, elcykel pendling unisex - Grå - Elcykel | XXL till en av butikerna i Stockholm, utifall att någon var på jakt efter den och vill veta vart den kommer finnas tillgänglig så kan vi synka, ser nämligen ut att vara nästintill slutsåld i storlek L (står att det finns få kvar här och där men den där lagerstatusen stämmer inte alltid av tidigare erfarenhet)
     
    Last edited: 20 mar 2020
    bernard gillar detta.
  18. Clevinger

    Clevinger Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2017
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    18
    Vad är anledningen till att du lämnar tillbaka den?
     
    bernard gillar detta.
  19. billiek

    billiek Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+, Samsung Note 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+, Samsung Note 9
    Kommer nog inte börja med MTB inom närmsta framtiden och satsar på att hitta en billigare begagnad om jag vill ha en elcykel, 18k är lite mycket att lägga ner för mina behov.
     
  20. Clevinger

    Clevinger Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2017
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    18
    Den här elcykeln blev jag sugen på! Enkel, snygg, lätt (13,5 kg) & billig.
    ANALOG MOTION - Stilcykel webshop

    Dessvärre tror jag inte den passar mina nuvarande behov. Jag har lite för långt och lite för branta backar för oväxlat.