Diskussion: Google Play Film för Android TV

Diskussion i 'Android TV' startad av tag, 5 mar 2020.

  1. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Enda sedan ibc2019 i ifeelsmart båset, när de presenterade Google Play Film att få 4K lansering globalt, liksom Dolby Vision.

    Men de nämnde ju bara för operator tier så har jag länge fundera på om dessa stöd kommer även komma till de som kör Android TV utan operatör level, vore ju inte dumt om man fick se Dolby Vision, mycket bättre än 4K stödet med HDR.

    Det är ju bara typ kolla på Netflix 80% av innehållet hos Netflix är Dolby Vision klart redan, de har även mer Dolby Vision än vad de har 4K och HDR stöd, vore ju nice om någon hade information om de kommer även till Google Play Filmer utan operatör level, det är ju nämligen licenskostnad för Google ge stöd för Dolby Vision i sin app till Dolby, så frågan är om det är endast för typ digital boxar från typ ComHem, Kanaldigital som får det eller om de kommer för alla appar.

     
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 688
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur ser man om det är Dolby Vision? Skriver de ut det invid filmerna, eller står det bara "HDR"?

    Jag tycker Google är extremt dåliga på att skriva ut sådant i Play Filmer. Man ser inte ens upplösning på telefonen, kan bara välja mellan SD eller HD, men ingen info om det är 4K eller 1080p.

    Det är bra märkligt att de öht erbjuder SD idag. I princip ingen har en skärm med lägre upplösning än 720p sedan några år tillbaka.
     
  3. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 109
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Jag köpte precis Doctor Sleep i 4k på Google Play, för att jag var nyfiken.
    Min TV reder bara ut HDR10, så jag kan ju inte utvärdera eventuell Dolby Vision, men ska ta en titt på kvalitén ikväll. Se vad TVn (Sony KD-55XD8005) rapporterar på sin sida också. Men just nu är jag inte hemma.
     
    bernard gillar detta.
  4. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Dolby Vision finns inte ännu, tror den är planerad för 2020 någon, däremot nämndes det bara för operatör tire så vet inte om de gäller vanliga Android TV, som är liksom för Sony, Philips, TCL, Shield, Mi Box, och dessa som inte kör Android TV via operatör tir.

    Men normalt sätt tror jag nog det blir att det blir som Netflix en logga för Dolby Vision, Dolby Atmos, som det är med 4K och HDR titlar på Google.

    Här är några titlar med HDR och 4K på Google
    https://play.google.com/store/movies/details/IT_Chapter_Two?id=1m3UAC30R9I.P
    https://play.google.com/store/movies/details/Doctor_Sleep_Director_s_Cut?id=wAiDKBqc9S4.P
    https://play.google.com/store/movies/details/Doctor_Sleep?id=N1kuhWP89ZY.P
    https://play.google.com/store/movies/details/Joker?id=-GhKRNqZ2aw.P

    Börjar bli lite fler där, och där så ser man 4K och HDR loggan, så antar väl att om Dolby Vision kommer så lär den väl logga för det, och lär väl vara synliga på typ 80% av utbudet i Google, eftersom de flesta filmer även på HD finns Dolby Vision.

    Har försökt tagga Google olika deplovments kanaler för se om man kan få någon mer information om Dolby Vision även kommer till vanliga Android TV, vore kanon, Dolby Vision slår ju HDR så klart utan tveckan.

    Då HDR endast sätter en färg i hela filmen, vilket blir negativt när filmer går från mörkt till ljust, medans Dolby anpassar videon utifrån varje scen istället.

    Själv har man TV för stöd för HDR, HDR10+, HDR Smart, 4k, Dolby Vision, Dolby Atmos på min TV.
    fördelen med HDR Smart är ju att de förvandlar även SDR innehåll till HDR automatiskt, så får aldrig en logga själv för HDR för den fixar det själv, dock skulle jag helst vilja slippa HDR helt för Dolby Vision är bra mycket grymare.

    Sedan ser man en skillnad mellan 1080p och 4K utan behöva se något, däremot ser man dramatisk skillnad mellan HDR och Dolby Vision.
     
    Last edited: 5 mar 2020
    bernard gillar detta.
  5. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 917

    MINA ENHETER

    Vad har du för tv?
     
  6. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 109
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Då ska vi se.
    Så här presenteras filmen i Play Movies på TVn.
    Spontant såg bilden väldigt bra ut, och någon form av HDR körs, kunde dock inte få den att faktiskt visa någon info om bitrate eller liknande som ibland går att visa via info-knappen.
    [​IMG]
     
    bernard gillar detta.
  7. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 369
    Mottagna gillanden:
    5 157
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    På iTunes är det Dolby Vision. Borde vara samma version kanske? 587AE563-3A31-4D1E-B85A-287D9E040D10.png
     
    bernard gillar detta.
  8. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Jo det är ingen nyhet att Itunes har betalt licens avgiften till Dolby, Google har ju inte tagit licensen för få sända Dolby för TV som klarar dolby, därmed saknas dolby stödet, men förhoppningsvis blir det ändring på snart.

    dolby stödet som är patenterad av dolby så har de inte rätten och visa dolby och behöver därmed ignorera stödet för de i sitt utbud, samma sak gäller Atmos kräver också separat licens för den delen.

    Jo skulle nog gissa på runt 80% av alla filmer på Google Play är redan Dolby Vision, men eftersom google inte har licenserat.

    HDR är dock ett öppet källkod format därmed gratis och ha det, så google har ju haft 4K och HDR sedan 2017, Dolby Vision kostar ju en slant, dock är det synd att Google har varit så seg för fixa stödet för Dolby, och ljudet Dolby Atmos.
    Efter jag sålde Philips Android TV 55PUS7504 3 dagar efter köpet för man va missnöjd så gick jag åter igen på fler TCL den här gången drog jag en TCL 55EC780.

    Den har också inbyggd mikrofon, med EPG.

    Så kan bara säga åt TV Okej Google byt till kanal 3 så byter den utan behöva ha IR sändare som hanterar detta, det är alltid skönt med ha inbyggda stöd för Google, för kunna navigera styra TV på mer sätt än om du bara har en TV som har assistans via knapp tryck eller via Google Home högtalarna.

    Men väntar in lite fler Micro LED enheter nu för nästa köp.
     
  9. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.