Återställa enhet utan tillgång till kontolösenord?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Ggbg, 5 mar 2020.

  1. Ggbg

    Ggbg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2018
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    3
    För en tid sedan avled en person som hade en Galaxy S8. Vi har tillgång till telefonens skärmlösenord och försöker nu fabriksåterställa den, så att en annan person kan ta över den. Google-kontot behövde vi först ta bort från enheten, och det gick efter lite problem, till slut kunde vi ändra Google-kontots lösenord till ett som vi själva valt. Men för att återställa den krävs tydligen även Samsung-kontots lösenord innan den vill genomföra återställningen.

    Det lösenordet har vi inte. För att återställa lösenordet för Samsung-kontot behöver man tillgång till den avlidna personens mailadress, och just den angivna mailadressen har vi inte tillgång till. Hade det varit fråga om telefonnummer eller annat så vore det inga problem. Finns det något sätt att ändra lösenord ändå? Telefonen är ju trots allt inloggad på kontot.

    Om man återställer via boot-menyn (eller via Google-funktionen "Android Find my phone" på webben) så antar jag att den ändå kommer kräva Samsung-kontots lösenord för att starta första gången? Eller vad tror ni? Det är ju en ny säkerhetsfunktion skapad av Google, trodde jag, men Samsung verkar använda samma funktion såvitt jag kan förstå med tanke på att återställning inte kan göras utan lösenord för Samsung-kontot.

    Hur gör vi då?
    Om man hör av sig till Samsung, kan de hjälpa oss? Vad behöver man visa upp, kvitto för telefonen eller liknande så att de vet att vi är behöriga? Någon som genomfört något liknande med hjälp av Samsung?
    Eller är det istället kontot Samsung behöver hjälpa oss att få tillgång till? Går det ens, när personen som äger kontot är avliden?

    Om inte ens Samsung kan göra något så antar jag att sista utvägen är att försöka få tillgång till e-postadressen som är angiven hos Samsung för kontot, och byta lösenord. Kan gå efter ganska stort krångel, det är nämligen en företagsadress som inte längre finns kvar.

    Tar tacksamt emot tips!

    Frågan berör ju båda Googles och Samsungs funktioner, säkerhetsfunktionen vid återställning tycks ju vara delad på något sätt mellan Google och Samsung. Skapar därför tråden här istället för i Samsung-delen av forumet.
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det är två olika saker du pratar om. Googles Find my device, och Samsung version av det. Du har lyckats stänga av Googles, men inte Samsung. Gör du en återställning via bootmenyn, så skulle jag tippa på att Samsungs kräver det Samsung konto som använts, men då jag aldrig använt en Samsung enhet, så vet jag inte helt.
    Vetifan alltså. Om ni bor i närheten av något Samsung service ställe (Malmö Göteborg eller Stockholm) kan ni ju testa o gå till ett sånt. Ta i så fall med så mycket info ni har, kvitto, och kanske dödsbeviset också. Det är kontot Samsung som är ert problem, och det kanske iallafall service stället kan säga om det kan göra något åt det
     
  3. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Har jag fattat rätt att det rör sig om tre grejer?

    1. Googlekontot (inkl gmail). Detta har ni numera full tillgång till.
    2. Samsungkontot. Ni har användarnamnet/mailadressen som registrerades men inte lösenordet.
    3. "Ytterligare mailkonto". Ni har mailadressen men inte lösenord.
     
  4. Ggbg

    Ggbg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2018
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    3
    Ja det stämmer ungefär!
    Nr 2, Samsung-kontot, har nr 3, jobbmailen, som inloggningsnamn och återställningsadress. Endast med stor svårighet kan vi komma åt nr 3, eftersom adressen raderats av företaget, och utan nr 3 så kan vi inte återställa lösenordet till nr 2 såvitt vi kunnat utröna.

    Nr 2 är ju dock fortfarande inloggad på telefonen, om det skulle hjälpa.
    Tack för tips i övrigt. Gå till Samsung är enklaste vägen just nu som det verkar nog!
     
    bernard gillar detta.
  5. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    hmm samsungkontot är alltså jobbmailen? Hade för mig att googlekontot ofta väljs som default för samsungkontot. Men är ganska säker på att telecare kan ta bort sånna låsningar. Kräver säkert ägarbevis och lär säkert kosta några kronor. Hmm verkar inte gå att skicka återställning via varken sms, samtal eller andra mail heller. Verkar som folk får bra hjälp via samsungs support. Enheten är kopplad till kontot som dom verkar kunna återställa eller sätta nya lösen på.
     
    bernard gillar detta.