Guide: Slå på "Aktivera Wi-Fi automatiskt" på Xiaomi Mi Note 10 (och kanske även andra telefoner)

Diskussion i 'Mi & Mi Note' startad av kallt_kaffe, 6 mar 2020.

  1. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Screenshot_20200306-213656.png
    Jag tänker att det kanske är fler än jag som saknar funktionen "Aktivera Wi-Fi automatiskt" på sin Mi Note 10. Jag har haft den på mina senaste 2 telefoner (Google Pixel och Nokia 7.2) men till min förvåning lyser den med sin frånvaro på min nya Xiaomi Mi Note 10. (Bilden ovan är tagen från min Nokia 7.2)

    Det funktionen gör är att om man har Wifi avslaget så slår den på Wifi korta stunder för att kolla om det finns några kända Wifi-nät i närheten och om den hittar en sånt så slår den på Wifi automatiskt. Jag brukar ofta stänga av Wifi när jag åker hemifrån men att komma ihåg att slå på det igen när man kommer hem är jag rätt dålig på så jag uppskattar den här funktionen.

    Efter lite letande på nätet så hittade jag lite tips och trix och lyckades till slut slå på detta på min Mi Note 10 då det är en standardfunktion i Android i alla fall sedan Android 9 (kanske redan fanns i Android 8?) och detta är vad man behöver göra för att slå på det.

    Först behöver man slå på utvecklarläget och det gör man genom att gå in i inställningar, välja "Om telefonen" och sen "Alla specifikationer" (man kan också göra det redan i "Om telefonen" om man vill). Här trycker man på raden med "MIUI-version" ett antal gånger tills det står att man är utvecklare. För den nyfikne så går det även att göra samma sak på "Androidversion", "CPU" och "Kernel-version" för lite andra gömda saker.
    Screenshot_2020-03-06-21-40-19-782_com.android.settings.jpg

    Nu när man är utvecklare så finns nu "Utvecklaralternativ" under Inställningar och "Ytterligare inställningar":
    Screenshot_2020-03-06-21-38-18-874_com.android.settings.jpg
    Aktivera "USB-felsökning" och "USB-felsökning (Säkerhetsinställningar)". Man måste klicka förbi en mängd varningar men tack och lov så kan man stänga av allt det igen när man är klar så detta vi gör nu behöver bara göras tillfälligt.

    När detta är gjort så kopplar man sin telefon till en dator med USB-kabel och kör "adb shell". Detta förutsätter att du har "platform tools" från Googles utvecklargrejer installerat. Jag tänker inte gå in på var man hittar det utan det får man googla sig fram till själv. Det finns tools för både Windows och MacOS och massor med guider på nätet.

    När man kört adb shell och fått ett kommandoskal på sin telefon så skall man köra följande kommandon för att slå på denna funktion:
    settings put global wifi_wakeup_available 1
    settings put global wifi_wakeup_enabled 1

    Jag misstänker att det kanske t.o.m. är så att det räcker med det sista kommandot men jag körde båda och det fungerar på min telefon nu.

    Nu är allt klart och jag rekommenderar starkt att man slår av "USB-felsökning (Säkerhetsinställningar)" igen och även "USB-felsökning" om man inte har något ytterligare behov för att ha den på.
     
    Nero gillar detta.
  2. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Tyvärr kan jag konstatera att inställningen inte överlever en omstart av telefonen så man måste göra upp proceduren om man startat om sin telefon.
     
    stelex gillar detta.