Mobiltelefonerna blir allt sämre

Diskussion i 'Allmänt' startad av Ara, 20 sept 2019.

  1. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Samsung/Apple 2020 = 15 000:- för en ytterst medioker mobil som ingen kommer att bry sig om 2021.

    OnePlus 6, fortfarande den bästa mobil som tillverkats. Till anständigt pris.

    Sug på den med smör, kanel och socker.
     
  2. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Att Samsung/Apple släppt " ytterns mediokra telefoner är du nog ganska ensam om att tycka.


    Personligen tycker jag att 2019-2020 har varit det bästa året på länge. Har kommit så mycket nya funktioner och många nya funktioner har blivit standard.

    ( Ur ett apple perspektiv då det är det jag kör som daily )

    Apple watch serie 5 :
    Överlägset den bästa klockan som jag testat. E-sim har blivit en standard och det är första gången jag känner att min klocka ger mig mervärde och inte bara är en rolig pryl.

    Ipad/ipad OS

    Det är enligt mig det största hänt senaste åren. Ipad OS kan nu ersätta nästan allt jag tidigare gjorde på min dator. Nu är min Ipad min enda enhet jag tar med mig på resan och datorn kan lugnt stå kvar hemma. Sedan har Apple Arcade gett mig massvis med nöje och hela familjen spelar mot varandra och alla är nöjda med reklamfritt spelande.

    Iphone 11 pro max.

    Den första fulländade telefonen från Apple på mycket länge. Nu har jag fått allt jag saknade på tidigare telefoner från Apple.

    - Riktigt bra batteritid
    - RIKTIGT bra kamera
    - Ett flyt som är helt underbart med ios13
    - En fantastiskt skärm som jag faktiskt väljer framför många android även om den saknar 90/120 htz

    För mig är mjukvaran lika viktig som hårdvaran och jag tycker Apple har gjort det fantastiskt senaste året. Dom har tagit flera av sina produkter och gjort dem 50% bättre bara igenom mjukvara.

    Det kanske inte händer galet mycket på hårdvaran på telefonerna. Men tillsammans med alla tillbehör som airpods pro osv tycker jag ändå att det har varit ett väldigt bra år.

    Jag har senaste 6 åren aldrig haft en telefon så länge som jag haft min 11 pro Max utan att snegla på annat.

    Man får nog säga att just nu tycker jag Apple stärker sitt varumärke och släpper riktigt bra produkter och de andra tillverkarna hakar efter. Kanske inte med hårdvaran men framförallt med mjukvara och tillbehör.
     
    Puttesson, kissidor, IAMMA och 4 andra gillar detta.
  3. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Låter vettigt och kan inte vara särskilt svårt att lösa. Även fukttåligheten. Fast det verkar komma nya batterier till varje modell. Svårt hålla lager eller så får man köra längre serier på batterier.

    Blivit sämre? Ingen stor erfarenet. Haft Sony Z1c, Z3c och Z5C. Alla hade hög kvalitetskänsla. Speciellt trean kändes som huggen ur ett block. Men det var reparationer på alla dessa. Mkt hängde ihop med att de inte var täta iofs men inte bara det Nu har jag haft XZ1 compact i två. Ingen riktigt bra kvalitetskönsla. Det ekar tomt när man slår på plastbakstycket. Fula skarvar. Men har funkat som en klocka och känns ännu helt duglig. Så här har kvaliten trots allt gått framåt
     
  4. Droid96

    Droid96 Guest

    Helt ensam skulle jag tippa på. Orsaken är att han inte har använt någon av dessa telefoner.
     
    kissidor, Ugga, Finskpinne och 3 andra gillar detta.
  5. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    För mig finns inte nån "bästa" mobil då alla har sina för å nackdelar. Jag försöker även undvika att säga vilken som är den bästa för alla
     
    Ekman och Jörgen Ö gillar detta.
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nackdelen med nya telefoner är att de är osköna i handen (p g a glas) och att skärmarna är för avlånga. På alla andra punkter har saker blivit bättre. Prisnivån är inget problem om man kan tänka sig lurar från Xiaomi och Oppo/Realme.
     
    Ara och Jörgen Ö gillar detta.
  7. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Att mobilerna har blivit sämre vet jag inte om jag kan hålla med om,dom är väl minst lika bra som innan:)
     
  8. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag kan hålla med om att prisvärdheten försämras varje år. Telefonerna erbjuder inte tillräckligt stora förbättringar för att rättfärdiga prishöjningarna. Men att telefonerna skulle bli sämre håller jag inte med om - men det är ju individuellt. För mig är kameran, batteriet, de inbyggda högtalarna, prestandan, byggkvalitet och stabilitet det viktigaste och det blir ju odiskutabelt bättre varje år. Om man istället värdesätter 3,5mm-uttag, plast/metallkonstruktion istället för glas, mer fyrkantig bildskärmsaspekt osv så kan det säkert kännas som att utvecklingen går åt fel håll.
     
    kissidor och Ekman gillar detta.
  9. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Mobilerna blir bättre imo, men de galna priserna motiverar inte alla förfiningar.
     
    Ekman gillar detta.
  10. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Nja, vet inte om jag håller med dig. Vill du fortfarande ha mobiler med gårdagens prestanda så är det bara att köpa billigare mobil. Du ska inte titta på premium mobilerna helt enkelt. Titta du på dem för ca 2000 så får du en mobil som inte förbättrats så mycket men kostar ungefär som en gammal.

    Kollar du med de billigare mobilerna så ser du att prestandan ändå är bättre och de kostar inte mer än förgående mobil. Tittar du däremot på premium telefoner så blir de både dyrare och med bättre prestanda.

    Sen kan jag väl hålla med om att det inte är motiverat att köpa en mobil i det högre prissegmentet. Men det är en annan fråga. Mobilerna blir bättre och inte så mycket dyrare än allt annat
     
  11. CABBAN05

    CABBAN05 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2014
    Inlägg:
    1 627
    Mottagna gillanden:
    505
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy s22ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy s22ultra
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    ja, delvis håller jag med, men fruktansvärt mycket okunskap i din text, jag håller med om att för priset, så är det lite design språk, lite hårdvara samt lite saker som ändras endast. men att mobilerna blir sämre, när hårdvaran förbättras och blir nyare, i många mobiler, så förstår jag faktiskt inte alls du får får ursäkta mig, uttalandet,"mobilerna blir sämre" , mobilerna kanske skapar lite mer problem. men att de är sämre nja :)
     
  12. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Sämre därför att de blir avlånga och obekväma att använda. De ligger inte bra i handen. De saknar hörlursuttag och de har sämre fingeravtrycksläsare. Sen har vi katastrofen med kurvad skärm, det är fullständigt värdelöst.

    Apple har inte börjat med galenskapen att använda kurvad skärm, bra för dem.
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Någon som kan förklara varför homogeniteten har blivit så stark senaste 2 åren? Förr fanns det en hyfsat stor variation när det gäller skärmstorlekar och materialval. Idag stöps nästan alla lurar i samma form. Baksida i glas och en avlång skärm med 19:9-20:9 ratio runt 6.5". Tycker inte jag borde vara ensam om att sakna en telefon i polykarbonat eller aluminium med lite bredare aspect ratio (säg 18:9).
     
    Jörgen Ö och Ara gillar detta.
  14. Droid96

    Droid96 Guest

    Om jag får gissa så tror jag att det beror på att innovationen avtagit. I brist på innovation så kopierar man och då blir det mer likriktat. Dessutom finns det många besparingar att göra om man inte hittar på egna lösningar utan gör som konkurrenterna. Besparingar i tillverkningsledet + höjda inköpspriser kompenserar för de förlorade intäkterna från att färre ser en anledning att byta mobiltelefon.
     
    flipp gillar detta.
  15. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag gillar min Withings steel HR sapphire signature. Den ser ut som en klassisk klocka med tillägget att den har en liten svart rund display på boetten. Den ger mig all viktig information men inget mer, perfekt. Du styr vad klockan ska ge dig för information. Batteritid 4 veckor. Trådlös laddning. Äkta safirglas, inte Apples fake safirglas. I princip helt repfri, det ska till oerhörd kraft för att ge en repa.

    Steel HR Sapphire Signature – Hybrid Smartwatch | Withings

    Nej, jag tycker inte att det är vettigt att köpa en klocka med batteritid på 16 timmar.
     
    Last edited: 13 mar 2020
  16. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Du skriver ju själv i en annan tråd att kameran suger...
     
  17. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Om jag har skrivit det så var det ironi. Det är några som hävdar att kameran är katastrof men jag vet hur bra den är och jag har visat den med många bilder.
     
    Last edited: 15 mar 2020
  18. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Ok, jag läste igen, du har rätt, det var SBS (skit bakom spakarna) som är orsaken till dåliga bilder från den mobilen.
     
    Ara gillar detta.
  19. rockbabe

    rockbabe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2019
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy
    Telefon 2:
    Siemens ME45
    Telefon 3:
    Siemens M65
    Största problemet med mobiltelefonerna idag är väl dels att de försöker vara "mer" än en portabel "mobil" telefon, att de är alldeles för ömtåliga, att täckningen inte är 100% på Sveriges yta samt att de behöver laddas alldeles för ofta.

    Jag äger en sk smartphone men jag har inte ens satt i något SIM-kort i den. Har den mest för att kolla hur olika hemsidor ser ut jämfört med hur de ser ut på en dator.
     
    Last edited: 16 mar 2020
  20. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Känner inte igen beskrivningen alls. Det med dåligt batteri gällde typ 2012-2014. Idag är batteriet ofta mycket bra anser jag. Har du en gammal telefon tro?

    Normal försiktighet så klarar telefonen det normala livet och den normala vardagen.

    Täckningen har jag aldrig klagat på.

    Telefoner förbättrar våra liv. Även om vissa blir beroende, vilket är tragiskt.