Första intrycken & omdömen Galaxy S20 Ultra

Diskussion i 'Galaxy S20 Ultra' startad av bernard, 10 mar 2020.

  1. Vimmel1

    Vimmel1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2015
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    7
    Ehm, enligt instruktionsboken så har den redan ett skärmskydd direkt ur förpackningen.
    Och jag kan se skärmskyddet, tror jag.
    Eller är det en plastfilm som man ska dra av som jag ser? Ni vet sån där plastfilm på nya produkter.
    Ska jag försöka dra av den? Jag vill veta vad det är som jag drar av innan jag gör det. Plastfilm från fabrik eller riktigt skärmskydd?
     
    Last edited: 13 mar 2020
  2. Droid96

    Droid96 Guest

    Ett mellanting. Funkar som skärmskydd men det är ganska uselt.
     
  3. Vimmel1

    Vimmel1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2015
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    7
    Okej, jag såg det nu på nätet. First 10 things to do with your Galaxy S20, S20+ or S20 Ultra
    Jag sliter av skiten. Jag har aldrig haft skärmskydd på mina mobiler (förutom på dumbphones när skärmarna blev repiga lätt) och kommer aldrig använda något skärmskydd.
     
    Canon5R och bernard gillar detta.
  4. Wiiz

    Wiiz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2018
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    175
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S21 Ultra
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Telefon 3:
    Iphone XS
    Har 60% kvar med nästan 2 timmars batteritid. Använder 120hz och endast wifi
     

    Bifogade filer:

  5. Droid96

    Droid96 Guest

    Första intrycket.

    Satan vad den äter batteri. Fick den med 41% och en timme senare nådde jag 15%.

    Fick köpa en Anker batteripack. Har aldrig med mig batteripack längre sedan jag skaffade 11 Pro Max som klarar sig två dagar på en laddning.

    ED8A3799-9EA2-4053-8198-9918E2AC6566.jpeg

    Installerar just nu första uppdateringen. Lite putt över att gestures funkar så uselt med andra launchers än original. Wtf Samsung, det gick ju tidigare!

    2C0F2307-4E75-4FBD-9109-721C4AD2B9E6.jpeg

    Skärmen ser mycket bra ut i det exemplar jag fick och 120hz är underbart. Telefonen känns hyggligt rapp också.

    Skallret från kameran finns där. Trist på en telefon för 15k men jag har inte stört mig på det än vid vanligt bruk så det är ok.

    Kameramodulen är helt klart i vägen vilket gör att man vill hålla telefonen ganska långt ner. Det ger också instabilitet i handen. Designmiss där.
     
    night77, bigbandit och Wiiz gillar detta.
  6. Droid96

    Droid96 Guest

    Kameran är <3. Särskilt zoomen.

    Bilder kommer strax i den andra tråden.
     
    Wiiz gillar detta.
  7. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    kör detta via adb för att få till gestures.
    adb shell cmd overlay enable com.android.internal.systemui.navbar.gestural

    angående ljudet från kameran så kolla detta.


    View: https://youtu.be/k-OZVWcyN5w
     
    Canon5R gillar detta.
  8. pmugghc

    pmugghc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    1 946
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    Jag tycker kameramodulen sitter bra i porträtt läge, fingret får stöd i underkanten. Men i landskapsläge kommer mitt finger över kameran, det var bättre på S10+.
     
    Canon5R gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Mitt första intryck är att telefonen är konfigurerad för personer med kraftigt nedsatt syn. Allt är gigantiskt, särskilt i finder.

    Förstår inte hur de tänkt. Hemskärmen är by default inställd på 4x5 - det är borderline vansinnigt.

    Första åtgärden blir att minska storleken på allt och eventuellt justera DPI om det behövs.


    Det är helt underbart att de slutat med så kurvad display. För min del är det mycket behagligare att skriva på nu.
     
    Canon5R, night77, Groppe och 1 annan gillar detta.
  10. Droid96

    Droid96 Guest

    Ett starkt intryck för mig är att det här inte är en rapp telefon. Min senaste Android var en P30 Pro och den kändes faktiskt lite snabbare än S20 Ultra. Pixel 4 är mycket snabbare. 11 Pro Max tänker jag inte ens gå in på.

    Mycket lagg. Mycket stutter. Segt tangentbord. Men när saker scrollar på skärmen går det smooth.
     
  11. voro12

    voro12 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2017
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Nu har jag en S20+, men så fort jag bytte till ett annat tema från Galaxy Store så blev alla ikoner MYCKET mindre, både i Finder och på hemskärmen. Tyckte precis som du att allting kändes löjligt stort innan.
     
    Groppe och bernard gillar detta.
  12. Wiiz

    Wiiz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2018
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    175
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S21 Ultra
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Telefon 3:
    Iphone XS
    Screenshot_20200313-232239_AccuBattery.jpg
     
    Groppe gillar detta.
  13. Droid96

    Droid96 Guest

    100% till 47% på två timmar SoT. Mycket kamera. Märks att telefonen blir varm när man använder Night-läget eller spelar spel.
     
    Wiiz gillar detta.
  14. Droid96

    Droid96 Guest

    Snabbrecension efter en dag:

    Byggkvalitet: Bra. Det jag kan klaga på är att kameramodulen skallrar när man rör på telefonen kraftigt. Det hörs sällan vid normal användning och känns inte som en "big deal". Tråkigt att glaset på baksidan är blankt - det drar till sig mycket fingeravtryck och ser då "plastigt" ut. Frostat glas som man hittar på t.ex. iPhone 11 Pro eller Oneplus 7T Pro är mycket snyggare. Jag har ännu inte sett några glipor.

    Ergonomi: Tung och tjock. Hög men inte så bred vilket gör att det funkar helt okej med en hand (om man inte har små händer). Kameramodulens placering är inte optimal då pekfingret ofta hamnar precis på kanten. Ingen höjdare.

    Skärm: Bästa jag sett i en Android-telefon hittills. Lite för kraftig färgåtergivning med standardinställningarna, men jag föredrar ändå den profilen framför de mer korrekta eftersom de ser väldigt gråa och tråkiga ut. Mycket bra betraktningsvinklar. Tack vare att skärmen inte sluttar så mycket som tidigare modeller slipper man färgförvrängningar i kanterna.

    Prestanda: Inte imponerande. Om man tycker att S20 Ultra är en snabb mobil har man inte testat en Xperia 1, Oneplus 7 Pro eller Pixel 4. Trots 120hz känns S20 mindre smooth än andra telefoner. Spelprestandan är medioker. När jag ska skriva längre texter byter jag över till 11 Pro Max och skillnaden känns som natt och dag i flyt/snappiness.

    Högtalare/ljud: Sämre balans i ljudet jämfört med iPhone 11 Pro Max eller S10+. Lika mycket störande vibration i bakstycket som Note 10. När telefonen är i horisontellt läge blir balansen mellan höger och vänster sida ganska skev.

    Batteri: Mediokert hittills. Knappt 4 timmar SoT på en laddning med AOD och 120hz påslaget. Cirka 4% drain i timmen.

    Mottagning: Bra hastigheter på 4G och Wifi. Inga problem med mottagningen.

    Kamera: Bästa ultravidvinkel- och zoomobjektivet jag testat i en mobil med mycket bra mörkerprestanda (jämfört med t.ex. P30 Pro). Huvudobjektivet (1x, 108MP) presterar bra i dagsljus men lider av kraftigt brus i sämre ljusförhållanden. Färgkorrekthet är tydligt sämre än 11 Pro Max. Dynamiskt omfång är mycket bra.

    Jag kommer inte behålla denna S20 Ultra men ser fram emot att testa Snapdragon-varianten. Förhoppningsvis har den bättre prestanda och möjlighet till bättre bilder (med GCam).
     
    Hanseman, Canon5R, bigbandit och 3 andra gillar detta.
  15. Jesper E

    Jesper E Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Har inte märkt av vare sig stutter eller lagg. Batteritiden är en besvikelse dock. Hoppas på att det blir lite bättre med tiden.
     
  16. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag kör just nu 60hz och upplever det som trevligare överlag än 120hz. Hacken/stutter märks mindre då.
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har du lekt med funktionen "minska animeringar" samt justera animationshastighet i utvecklarinställningarna? Bättre, sämre, ingen skillnad?

    Kör du WQHD vid 60Hz eller FHD?


    Det är lite synd att man inte kan aktivera 120Hz för WQHD. Föredrar verkligen den högre skärpan givet skärmens yta.
     
  18. Droid96

    Droid96 Guest

    Kör .5 animation scale.

    Ej testat minska animeringar eftersom jag ogillar när det blir för snabba övergångar. Men jag får testa.

    Kör 60hz FHD.
     
    bernard gillar detta.
  19. pmugghc

    pmugghc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    1 946
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    För min del föredrar jag WQHD och 60Hz jämfört med FHD och 120Hz.
     
  20. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 190
    Mottagna gillanden:
    2 125
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Nu kör jag vanliga S20, men förstår absolut inte kritiken mot prestandan, tycker inte den är sämre än andra flaggskepp från förra året som t ex Oneplus 7T (dock första 2020 flaggskeppet som jag har provat). Skulle snarare säga att det är den bästa upplevelsen jag haft i och med 120 hz och 240 hz touch response.

    Kritiken mot batteritiden står jag dock 110% bakom, riktigt uruselt, hoppas verkligen det förbättras lite med mjukvaruuppdateringar.