Kan ej nå båda mapparna i en extern hårddisk kopplad till routern

Diskussion i 'Off Topic' startad av TookieDroid, 12 mar 2020.

  1. TookieDroid

    TookieDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2010
    Inlägg:
    1 430
    Mottagna gillanden:
    158
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Jag har en Seagate 2TB hårddisk som jag kopplat till min Tilgin HG 2511 router från Bahnhof. När jag försöker nå hårddisken genom att öppna Finder på min macbook och trycker på "Anslut till server" så når jag disken men jag når bara en mapp på runt 200mb istället för 2tb. Jag har försökt kolla i routerns inställningar och jag ser att den skapar(?) två mappar i hårddisken, en på runt 200mb och en på 2tb men jag kan bara nå mappen som har 200mb lagring.

    Det står att mappen med 2tb är offline men jag vet inte hur jag gör så den blir online. Jag vill bara kunna nå 2tb mappen...

    Jag bifogar en skärmdump på inställningarna i routern.

    Vad behöver jag göra?
     

    Bifogade filer:

  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Routern ser inte ut att känna till filsystemet, det står "Type: none" på den okända och "vfat" på den du hittar. Kan disken vara krypterad? Annars är det nog NTFS som nyare Windows brukar föredra, eller kanske MacOSs filsystem, och det klarar tydligen inte routern.
     
    bernard gillar detta.
  3. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Alldeles korrekt, filsystemet på partitionen stöds inte av routern. Det du behöver göra är att ta backup på hela innehållet på USB-hårddisken, formatera om som vfat/extfat och sen kopiera tillbaks all data, därefter kommer det att fungera mot Tilgin-routern.
     
    bernard gillar detta.
  4. TookieDroid

    TookieDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2010
    Inlägg:
    1 430
    Mottagna gillanden:
    158
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Jag formaterade disken till exfat men det står fortfarande "type:none" och "Urkopplad" på mappen med 2tb. Jag använder en macbook om det gör nån stor skillnad.
     
  5. TookieDroid

    TookieDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2010
    Inlägg:
    1 430
    Mottagna gillanden:
    158
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Disken är inte krypterad, jag köpte den för ett par månader sen och har endast fört över bilder till den från min macbook, så kan det vara att jag måste ha en windows dator för att formatera den till rätt filsystem?

    Edit: Jag läste precis att man skulle formatera med MS-DOS för att få Fat32, så jag gjorde det men jag får fortfarande exakt samma fel..
     
    Last edited: 12 mar 2020
  6. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Bara för att dubbelkolla: Partitionen som syns med namnet Expansion-1 försvinner när du drar ur disken ur routern?
     
  7. TookieDroid

    TookieDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2010
    Inlägg:
    1 430
    Mottagna gillanden:
    158
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Ja exakt! När jag kopplar in disken i datorn så finns det inget sånt. Partitionen syns endast när disken är inkopplad i routern.

    Edit: Disken är inte inkopplad i routern men det står fortfarande under "Devices" att min Seagate 2tb disk är inkopplad. Sen när jag trycker på "Volymer" så kommer det här upp. Jag bifogar en skärmdump.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 13 mar 2020
  8. TookieDroid

    TookieDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2010
    Inlägg:
    1 430
    Mottagna gillanden:
    158
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Jag ringde till Bahnhofs kundservice precis och personen jag pratade med visste inte om det ens gick att koppla in en extern hårddisk i USB ingången till routern och nå disken trådlöst.
    Han sa att jag troligen behöver köpa en NAS så att jag kan koppla in den med en nätverkskabel istället..

    Jag tycker bara att det är konstigt att jag kan nå en mapp som har 200mb lagring när disken väl är inkopplad i routern, men det går inte att nå mappen när disken är urkopplad. Borde inte det betyda att det fungerar att koppla in en extern disk och nå hela disken trådlöst, om jag ändå når en liten del av den?
     
  9. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Nu ska du dock ha klart för dig att Tilgin som tillverkare inte har världens bästa track record när det gäller routrar. En alternativ lösning är att ersätta din Tilgin router mot en Asus-router då dessa har utomordentligt hårddiskstöd.

    Men den ännu bättre lösningen är förstås att skaffa en dubbeldisks-NAS, förslagsvis Synology DS218play eller en DS218+ om du är ute efter hårdvaruaccelererad transkodning i Plex, samt ytterligare en 2TB hårddisk så du får speglad data så du inte förlorar allt när en hårddisk dör för dig.
     
    TookieDroid gillar detta.
  10. TookieDroid

    TookieDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2010
    Inlägg:
    1 430
    Mottagna gillanden:
    158
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Jag har funderat på att skaffa en NAS. Ska titta vidare på de du har rekommenderat. Men om jag ska kolla efter en router som klarar av det jag vill göra, vad heter funktionen jag ska titta efter på t.ex Prisjakt?
     
  11. daspunner

    daspunner Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Hört med Tilgin själva? Fattar jag rätt så är de till och med ett svenskt företag och du borde ju kunna dra iväg ett mail o få vettigt svar känns det som. Skulle bli mäkta förvånad om kraven på filsystemet ändrades för att Banhof kastat in custom-mjukvara. Sällan som operatören som "brandar" hårdvaran de skickar ut vet jättemycket om prylarna.

    Contact - Tilgin
     
    Last edited: 24 mar 2020
  12. TookieDroid

    TookieDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2010
    Inlägg:
    1 430
    Mottagna gillanden:
    158
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Tack för tipset! Jag tänkte inte på att skriva till Tilgin. Jag drog iväg ett meddelande till dom så nu är det bara att vänta på svar.
     
  13. daspunner

    daspunner Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Keep us updated!
     
  14. TookieDroid

    TookieDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2010
    Inlägg:
    1 430
    Mottagna gillanden:
    158
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Tilgin har fortfarande inte svarat så det kanske tar ett bra tag tills de gör det..