Tråden för Google WiFi & Nest WiFi

Diskussion i 'Routrar, Wi-Fi och nätverksutrustning' startad av Swedroid, 17 okt 2017.

  1. rickardh

    rickardh Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

    Tänkte bara meddela att det fungerade hur fint som helst för mig att beställa. La beställningen i tisdags kväll och fick paketet på torsdagen. Allt fungerade perfekt, och google home assistenten talar svenska.
     
  2. Stisse

    Stisse Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    3
    Tack för den infon! La beställning vid lunch idag och pengarna har dragits men ingen info om att paketet har skickats. Jag fick direkt info om att ordern behandlades. Hur lång tid tog det innan ni fick besked om att det skickats och spprningsnummer?
     
  3. rickardh

    rickardh Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag beställde runt 21 på tisdagskvällen och fick besked att det hade skickats ca 16 på onsdagen, och sen var den som sagt framme dagen därpå
     
  4. Stisse

    Stisse Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    3
    Ok då borde det vara lugnt!
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ni som köpt Nest WiFi och nu haft den i någon månad eller mer; hur upplever ni att det fungerar? Är ni nöjda med prestanda och stabilitet även efter en lite längre periods användning?
     
  6. Stisse

    Stisse Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    3
    Fick besked om leverans 18/3, märkligt men såg att någon annan här fick likande besked men att det levererades snabbare..
     
    bernard gillar detta.
  7. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Jag har bara Nest Router och det fungerar bra.
    Fåtal omstarter som jag härleder till att jag kör mycket med fem stycken Home Max i samma grupp. Det blir lite körigt efter flera dagar. En omstart via app och allt går igång av sig själv efter en minut
     
    bernard gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det verkar handla om maximalt en vecka, trots att det står annorlunda. Dröj några dagar så bör du få en leveransbekräftelse är mitt tips.
     
  9. Stisse

    Stisse Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    3
    Skickades igårkväll och levereras idag innan 17 så det verkar lösa sig!
     
  10. Stisse

    Stisse Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    3
    Tack för hjälpen!
     
  11. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    Den fungerar finfint, jag e mycket nöjd. aldrig nere eller så
     
    bernard gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kul att höra. Funderar på att slå till, men tror jag väntar på att de dyker upp i Sverige först. Det borde förhoppningsvis inte dröja så länge till. Å andra sidan vet man ju aldrig med Google.
     
    Isengard gillar detta.
  13. subwoofer

    subwoofer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2
    Platta:
    Huawei M5
    Har kört Nest WiFi sedan i slutet av januari och har funkat kanonbra. Jag kör en huvudenhet och en accesspunkt. Inte legat nere en enda gång och får ut betydligt bättre prestanda i köket som ligger längst bort från själva routern. Så jag är nöjd. Nu var väl visserligen inte det så oväntat med tanke på att jag körde bredbandsleverantörens eget modem med inbyggd router innan dess.

    Ljudet på accesspunkten om man använder den som högtalare är okej. Inte riktigt lika bra som Nest Mini, men inte så långt därifrån.
     
  14. stefan:k

    stefan:k Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2019
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    4
    Hej och tack för tips om hur man gör beställningar!
    Jag inser att min wifi-router/extenderkunskap är gammal, och att jag inte lyckas läsa mig till hur det fungerar idag. Jag skall bytas ut ett gammalt system där jag kör Apples AirPort Extreme som router och har ett par Airport Express som extenders. I den setuppen har det varit viktigt att koppla på express/enheterna med ethernet för att inte gå ner för mycket i hastighet när man ansluter till dessa.

    Är det något jag behöver oroa mig för med Nest Wifi och dess punkter, eller kan man förvänta sig hög hastighet även när ens wifi-enheter ansluter sig till någon av dem? Jag hittar inga artiklar som skriver om detta, så det kanske inte längre är en issue?

    Vi har en 100/100 fiberuppkoppling idag och har ett tvåvåningshus på 130+110 kvm där bottenvåningen har en del betong i väggarna. Kan man anta att täckningen på nest wifi och punkten funkar bra genom golv/innertak eller behöver man tänka på varje våning för sig och sätta ut punkter på varje plan?
     
    bernard gillar detta.
  15. Inso

    Inso Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Jag har google nest-routern och vill utöka i hemmet.
    Om man endast är ute efter högtalaren, röststyrningen osv, borde man satsa på att köpa en wifi point (som i vanliga fall går med nest-routern) eller ska man bara köpa ett Google Home? dvs denna: Google Home - Smarta högtalare
    Jag behöver inte mesh-funktionaliteten som en wifi-point ger, då nest-routern redan täcker lägenheten.
    Funderar på:
    Pris: Google Home är ett par hundralappar billigare än en wifi-point
    Ljudkvalitet: Jag ser mest jämförelser mellan Google Home och Nest Mini, där Home verkar vassare. Gäller det även i fallet Home vs Nest Point?
    IoT-funktionalitet, jag förutsätter att båda har likvärdiga assistent-funktioner
    ... mer?

    Jag lutar starkt på Google Home, men vill ändå fråga om jag missat något då mängden alternativ gör mig snurrig i bollen. Tänker jag rätt?
     
  16. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    739
    Mottagna gillanden:
    528

    MINA ENHETER

    Har du tänkt lira musik på den? Ljudkvaliteten på Home är bättre än Nest Mini som är bättre än Nest Wifi. Så är det ljud du är ute efter bör en wifi point vara sista alternativet.

    Dock tycker jag personligen att Home har ganska risigt ljud när man ska börja köra musik. I så fall tycker jag Sonos Play One är ett bra alternativ. Bra ljud för pengarna och assistent inbyggt.

    Är det bara allmän röststyrning och med tillhörande svar från assistenten så är Nest mini bästa alternativ tycker jag.
     
    bernard gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    @Inso@Inso var skall du ha högtalaren? Jag tycker själv att Nest Hub Max och Home Max är de som egentligen låter vettigt bland Googles produkter. De andra är rätt svaga och lite skrikiga, lämpar sig inte så bra för musik annat än på lägre volym möjligtvis. Funkar ju däremot för podcast etc.
     
  18. Dampe

    Dampe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2016
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    9
    Har tre puckar sedan ett par år tillbaka som jag köpte på ebay då google wifi inte fanns i Sverige. Nu har jag köpt en till enhet i Sverige och vill utöka mitt wifi med en accesspunkt till. När jag ska lägga in den nya enheten så hittar nätverket den och går bra att lägga in installations koden men steget efter när mesh nätverket ska konfigureras så hittar den inte enheten och google rekomenderar att flytta den närmare huvudenheten men har provat 10 cm ifrån och den hittar ändå inte.

    Eftersom de tidigare 3 är från UK/USA använder de någon annan bandbredd för att kommunicera?
     
  19. SonyXperiaS

    SonyXperiaS Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Är högtalaren bättre i nest hub än den i nest mini?
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag skulle nog säga att Nest Mini trumfar Nest Hub.