Diskussion: P.F.C. - ett svenskt alternativ till Revolut

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av ganmo, 15 dec 2018.

Taggar:
  1. Ender

    Ender Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2020
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Är det någon annan än jag som har problem med topup från pfc till Revolut?
    Får ”your bank has declined the transaction” varje gång, försöker bara skicka 1000kr.

    har fungerat tidigare men nu vill den inte av någon anledning.
     
    bernard gillar detta.
  2. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    583
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    Fungerade för mig senast igår utan problem.
     
  3. Ender

    Ender Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2020
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Fick det här svaret från deras support:

    Hi,
    If you have tried to make transactions to Revolut that have been declined, this is because Revolut has a registration for its business as a money transfer service and this can not be done from P.F.C.

    There are some rules for what you can use the card for. The card can not be used for games, adult entertainment or for transactions that can be directly converted into cash such as money order, travel checks, money transfer services, etc.
    This means that the P.F.C card will be denied on websites and in stores that are registered for any of these services.

    We have seen that there have been transactions with Revolut from P.F.C. The reason why it sometimes is possible to deposit is that Revolut uses several different registration codes (MCC codes) and this can cause that certain transactions goes through. But when they use a registration code for money transfer services, it does not work.
    We have no way of deciding which codes they use and we can not influence whether the transactions will go through or not.
     
  4. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    583
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    Det där problemet med MCC-koder har vi diskuterat här:

    Revolut - Betalkort, bank etc

    Det var ett tag som Revolut/Mastercard ändrade MCC-koden till pengaröverföringar, men man ändrade sedan tillbaka till den gamla MCC-koden igen. Tycker det verkar konstigt att du fortfarande skulle ligga kvar på MCC-koden för pengaröverföringar när alla andra verka ha fått återgå till den gamla MCC-koden. Jag gjorde precis en överföring från PFC till Revolut utan problem.
     
    bernard gillar detta.
  5. nortish

    nortish Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Jag kan inte heller skicka från pfc till Revolut.
    Skaffade båda korten för bara några veckor sedan och har precis börjat testa dem. Vet inte om det kan ha med saken att göra. Testade att skicka till revolut för ett par dagar sedan och igen nu alldeles nyss, men det nekas.
     
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    funkade för mig sist jag provade... ska prova igen vid tillfälle...

    Lunar till revolut funkar inte iallafall... provade idag...
     
  7. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    380
    bernard och svenix gillar detta.
  8. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    462

    MINA ENHETER

    Låter relativt billigt med tanke på att konkurrenten Gimi verkar kosta 49:-/månad (39:-/månad för ett helår). Sen är frågan vad priset för PFC familj blir när introduktionserbjudandet är över.
     
    chhans och bernard gillar detta.
  9. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    20kr/mån för att övervaka sina barn. Känns ju lite sådär.. Eller finns det någon förälder här som kan berätta mig om vad det finns, om det finns, fördelar med sådan tjänst?
     
  10. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Har ni några problem med att tanka på ert kort? Var idag på Ingo macken och skulle tanka lite men köpet avbröts. Jag har 1600:- insatt på mitt kort just för att jag ska kunna använda det som ett reservkort vid sådana här tillfällen.

    Men inte ens mitt LF betalkort fungerade. Även där är det tillräckligt med pengar.

    Det ända som fungerade var mitt Curve med komplett mastercard som underliggande.

    P. F. C och LF kortet körde jag inte genom Curve utan genom sina fysiska kort.

    Förstår verkligen inte varför varken LF eller P. F. C kortet inte fungerade. Skulle bara tanka 1 liter så ville inte använda komplett kortet för jag läst att de reserverat 1200:- väldigt länge innan rätt summa dragits.
     
  11. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Övervakning och övervakning.. tror att det handlar om att få inblick i sina barns köpvanor. Om jag skaffade detta till mina barn så hade det varit för att kunna ha en dialog om deras inköp t.ex handlar de på 7/11 för 300kr/mån så är det ju troligtvis godis och annat skit vilket inte är en bra trend. Samma sak ser jag köp i olika appar skulle det vara grund för ett samtal typ..

    Fördelen är ju även begränsad mängd pengar och jag kan frysa kortet. Barnen får ju pengar av släkten i kontanter vilket slutar med att de tappas bort allt för ofta. Swish från mig direkt till kortet löser ju det.
     
    Das Erdbeerkuchen gillar detta.
  12. cym00n

    cym00n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2019
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Någon som försökt använda sitt pfc kort idag och får köp medges ej i butik samt uttag medges ej i bankomat fast man har pengar på kortet?
     
  13. Hogge

    Hogge Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2020
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    Jag fick det i förrgår.. har inte testat kortet sedan dess.

    Använde kontaktlöst, sedan försökte två gånger med chip.

    Låter oroväckande om jag fick det för två dagar sedan och du får det idag.
    Jag gillar PFC för att det är svenskt, men det händer alldeles för lite med utvecklingen, och det fungerar inte i utlandet, att det nu krånglar i Sverige också.. utan att supporten hör av sig för att de har långhelg är under all kritik.

    Hoppas att de inte har likviditetsproblem bara..
     
  14. cym00n

    cym00n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2019
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Jag löste problemet. Jag frös kortet och tog bort frysningen, för kom ihåg förut att det hjälpte mig. Och så var fallet denna gång också.

    Tyvärr kom jag på det för sent. Var i Nyköping igår och skulle ta tåget hem. Hade bara detta kort med mig. Sista tåget gick innan jag kom på lösningen på problemet så jag var tvungen att sova ute inatt och ta första bästa tåget hem idag.

    Gav ett informativt meddelande till pfc i deras chatt och hur extremt det hade påverkat mig med att jag var tvungen att sova utomhus pga deras problem. Bad lite fint om någon form av kompensation. De kan inte ge någon kompensation sa de, och jag fick en lam "ursäkta för problemet".

    Tackade för mig i chatten och har nu klippt kortet och kastat det.
     
    RKXYZ, svenix och Hogge gillar detta.
  15. Hogge

    Hogge Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2020
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    Aha, okej. Ja det kan vara bra för folk att testa för framtida gånger.

    Men jag har gjort som du, blir inget mer PFC nu. Kortet har varit oanvändbart i utlandet och krånglat förut, och nu i helgen så var det droppen. Aldrig haft ett kort som krånglat så mycket som detta.

    Och att deras support svarar på måndagen.. och som vanligt har det drabbat "ett fåtal"..
    Frågan är bara vad man ska ge chansen nu, om man ska återgå till revolut.
     
  16. cym00n

    cym00n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2019
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Jag går över fullt ut till N26 nu. Har aldrig krånglat för mig. Tyvärr glömde jag det kortet hemma i min stad denna gång.
     
  17. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 047
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Efter allt strul jag läst om här i forumet med PFC med bankuttag utomlands också vidare så klipper jag mitt kort också. Hade annars tänkt ha det som extrakort när jag reser men man måste kunna lita på det fullt ut.
     
    cym00n och Hogge gillar detta.
  18. cym00n

    cym00n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2019
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Ja problem med uttag i andra länder finns det många trådar i deras "forum" om.

    Jag skulle rekommendera Revolut eller N26 istället.
     
    milky81 gillar detta.
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Vad är grejen med n26
     
  20. cym00n

    cym00n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2019
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    N26 är tyskt och har en riktigt banklicens.
    Inte så uppdaterad med Revolut men de hade ingen riktig banklicens. Fast det var på G.
     
    Oceanic gillar detta.