Om du köper på distans har du rätt att "utforska" varan, men det är inte givet om den köps i butik över disk.
Det med 3 reparationer gäller vi garantiärende (garanti är frivilligt att lämna och inget krav) och åtgärden bestäms av säljaren.
Vid reklamation som inte är samma sak som garanti har köparen (kunden) mer att säga till om.
Det är därför av stor betydelse, när man lämnar in en felaktig vara, om man hävdar garanti eller reklamation.
Som du kan se på denna länken har säljaren 4 alternativ vid garanti och det är säljaren själv som väljer vilket alternativ det blir, dock kan han inte hålla på att "reparera" samma fel hur många gånger som helst, därav har KO vid ett antal tillfällen sagt att 2 - 3 gånger är acceptabelt men sen måste dom gå vidare med något av dom andra alternativen.
Frivilligt att lämna garanti | För företagare | Konsumentverket
Sen har du rätt i att många butiker försöker komma med andra tolkningar än vad reglerna verkligen säger, därför kan det vara bra att prata med en konsumentombudsman innan man pratar med säljaren.
Click to expand...