Ny mobil 2020, tid för förändring eller skall man vara konservativ?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av BobbyM, 29 mar 2020.

  1. BobbyM

    BobbyM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2015
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    16
    Skall skaffa mig ny mobil(har en LG G7 Thinq idag) runt maj månad i år och funderar på följande alternativ

    Pixel 4 XL
    Huawei P30 Pro
    Samsung Galaxy S20
    Oneplus 8

    Oavsett vilken det blir så är min personliga erfarenhet att jag snarare är orolig över att någon funktion eller del skall bli helt fel snarare än att jag hittar en helt ny funktion som man blir helt beroende av. Men samtidigt innebär det kanske att man undviker att utforska helt nya områden. Kanske skulle jag börja spela spel på mobilen och kolla film om den var lite större och kraftfullare. Man kanske kan leva utan fingerprint scanner och trådlös laddning om man istället får face unlock och otroligt snabb trådad laddning.

    Vad är era erfarenheter? Tenderar ni att göra mindre förändringar när ni byter eller har ni gjort större hopp och hittat nya användningsområden för er mobil just pga att ni gjorde en större förändring?
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Beror ju på. Vad är det för funktioner du är orolig över?
     
    bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    OnePlus 8 är lite svårt att ta ställning till då priset är okänt. Den lär vara större än de andra lurarna du nämner dock.

    Innovationen kretsar just nu främst kring kameran och skärmen (120Hz etc). Även IR-kamera i fronten (Pixel 4, Huawei P40) och inbäddade fingeravtrycksläsare. Sistnämnda kan ännu inte mäta sig med kapacitiva läsare dock, så där går det långsamt :)

    Vikbart är så klart också i fokus, men det är i min mening fortfarande i konceptfasen, då tekniken har flera brister. Priset sätter också stopp.
     
    Last edited: 29 mar 2020
  4. BobbyM

    BobbyM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2015
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    16
    Tänkte inte att tråden skulle handla så mycket om min oro. Men jag kan ta två exempel av mina egna telefon-byten där funktionerna visat sig haft en central roll när jag uppgraderat. Både positivt och negativt.

    1. När jag gick från iPhone 5 (4 tum) till Nexus 6p (5,7 tum) så blev hoppet i storlek för stort. Kändes som att man helst ville lämna telefonen hemma för att den var för stor. Så även om det var en riktigt bra telefon så valde jag ändå att nergradera till Nexus 5x(5,2 tum) och var hur nöjd som helst med det.

    2. När jag sedan gick från min 5x till min LG G7 Thinq så funderade jag inte så mycket på att jag då fick trådlös laddning. Men herregud, vilken grej. Har sällan haft en funktion som så klockrent passar in i mitt liv. Har ett gäng laddare här hemma och en på kontoret och blir stressad om batteriet är under 70-80% och det händer ju typ aldrig för du laddar ju hela tiden :)

    Som extra grej så kan jag även nämna att jag hade i princip bestämt mig för Pixeln då jag frågar min fru om det där att inte har fingeravtrycksläsare utan endast face unlock. Hon har en nyare iPhone Xs Max eller vad dom nu heter och hon sa att det var helt värdelöst. Till min stora förvåning så menade hon att det finns massor av tillfällen då man vill låsa upp utan att för den delen behöva sträcka fram ansiktet.

    Och tyvärr så tror jag det finns en risk att man fokuserar mer på vad som saknas eller som är dåligt om man byter telefon än saker som är bra eller tillkommer. Men jag kan (och hoppas egentligen) att jag har fel. Kommer jag liksom mer uppskatta en stor Oneplus telefon och kanske börja spela mobilspel och se på film på den eller kommer jag irritera mig på att den är för stor när jag är ute på mina löprundor. Behöver man egentligen 90/120 Hz om man känner sig helt ok med de 60 som vi alltid haft? Men när man väl har 90/120 Hz så kommer 60 kännas hackigt.
     
    RuffyMan gillar detta.
  5. fleskboi

    fleskboi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Stegen i mitt fall har varit små:
    HTC Incredible S > Samsung Galaxy S > HTC Gratia > Sensation > Sensation XE > One M7 > One M8 > Huawei P8 > HTC One M8s > LG V20 > Motorola E4 > LG V20.

    Hade länge HTC men försökte vidga vyerna utifrån rådande hyper, vilket resulterade i missnöje med både Samsungs och Huawei's gränssnitt. Till slut blev batteriet i den sista HTC:n (M8s) dåligt, och jag insåg meningslösheten i att äga en telefon som man ändå måste slänga efter 1,5 år.

    Bytte till LG V20 med en rejäl tradeoff för UI och kompakthet, men med utbytbart batteri och bättre hårdvara. Den åkte sedermera i backen varvid en billig Motorola akut införskaffades. När även denna skulle bytas pga utdaterad OpenGL tittade jag på lite nya telefoner, bland annat Motorola One, Razer Phone och diverse Samsung- och HTC-lurar. Ingen av dessa kunde erbjuda kombinationen 24-bit DAC och utbytbart batteri, så det blev en fyra år gammal V20 igen.

    Jag får ofta höra att jag är reaktionär i mina överväganden, och gärna haft diskettstation i telefonen om det var möjligt. Tycker dock du skall ställa dig frågan vilka tradeoffs du är beredd att göra för att få den modernaste lyxen på marknaden. Hur länge tänker du behålla den, vad behöver du, vad behöver du inte? Det mesta i mjukvara går ju att lösa via appar.

    Mvh
     
  6. BobbyM

    BobbyM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2015
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    16
    Insåg ytterligare en funktion/aspekt som jag inte tänkt på men som jag absolut hade blivit missnöjd med om jag hade valt p30 pro. Var nere idag och kände på den och som hårdvara tycker jag den är kanon men det där med upplösningen blir nog en deal breaker för min del. Har inte tänkt så mycket på att min LG G7 har en relativt hög upplösning i relation till sin skärm och att ett byte till p30 pro troligtvis hade inneburit en större telefon men att jag inte fått in mer (eller rent av mindre) content pga upplösningen. Detta visar bara återigen att det är lätt att bli missnöjd när man byter och att en del funktioner som man har på sin nuvarande telefon tar man för givet.
     
  7. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Är många modeller i pipelinen om vi pratar runt maj månad.
    OnePlus 8. Kan vara intressant.

    Sony Xperia 1 Mark II:
    Sony Xperia 1 II -6.5" 21:9 CinemaWide 4K HDR OLED-skärm | Kamera med tre linser
    (ryktas att den kommer 30 april)

    Det är väl de två modellerna jag känner är de mest intressanta.
    Rent designmässigt gillar jag även Samsung Galaxy S20.
    Men lite trist att vi i Europa får Exynos processorn.
     
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  9. BobbyM

    BobbyM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2015
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    16
    Ja, tyvärr så brukar ju dessa rykten stämma rätt väl och då innebär det att om man vill ha trådlös laddning och Oneplus så blir det endast på Pro modellen och gissningsvis både ett högt pris och att den blir rejält stor.