Recension: Bedrägeriförsök?

Diskussion i 'Off Topic' startad av silverfang, 30 mar 2020.

  1. silverfang

    silverfang Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    774
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Fick en Swish på 100kr av en random snubbe som direkt ringer mig flera gånger då jag inte svarar skickar han ett sms med texten skickade till fel person kan du swishat tillbaka mina pengar.
    Kändes så där avaktade nån timme innan jag loggade in på min bank ifall att det var ett bedrägeri försök så att sesson skulle sluta hälla. Mkt väl var det 100kr som var swishat. Har swishat tillbaka men kändes skumt det hela. Visst kan man råka swishat fel. Vad tror ni? Vad kan jag ta för åtgärder? Kan inte polisanmäla då inget brott begåtts. Påminner om denna bedrägeri. Har ni varit med om något liknande?

    Bedragarnas fräcka metod – varning för nya Swish-bluffen: ”Vissa har förlorat tiotusentals kronor”
     
    Ivan gillar detta.
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Ja visst låter det som scenariot i länken du länkade. Har tyvärr inte något råd hur man ska kunna skydda sig mer än att vara försiktig och att ta det lugnt så man hinner fundera innan man "bara ska skicka tillbaka lite snabbt".

    Klokt agerat @silverfang@silverfang ;-)
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är rätt osannolikt att man för över till fel nummer då namnet som är knutet till kontot är så tydligt.

    Skulle också tro att det är något lurt på gång. Hade bara swishat tillbaka utan att svara varken på samtal eller SMS i ditt fall. Finns ingen anledning.
     
  4. silverfang

    silverfang Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    774
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Ja det var så jag kände oxå. Var nära på bara logga in hos banken när swishen kom då hade det säkert startat en inloggning men hann tänka till som tur va.
     
  5. silverfang

    silverfang Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    774
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Ja precis namnet står. Sen summan tyckte jag var skumt oxå. Tror man får vara försiktigt i framtiden kan vara en ny Swish bedrägeri våg. Tack för era tips. Känns bättre alla fall.
     
  6. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 400
    Mottagna gillanden:
    3 152

    MINA ENHETER

    Ska man inte polis anmäla det ända för eventuellt få stopp på det i framtiden eller kontakta sin bank och hörs vad dom säger?
     
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    har något vagt minne av att bank id kommer använda sig av gps data för att upptäcka bedrägeri försök... men ja..det är viktigt att man läser vad man signerar...

    kolla du upp personen ifråga på mrkoll ? verkar de vara någon med rent mjöl i påsen ?
    Personerna som håller på med sådant här är förmodligen straffade sedan tidigare...
     
  8. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 553
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Nej, det är ingen fara. Ber personen dig swisha till ett annat nummer är det värre. Är man orolig så kan man ringa banken och berätta, så får dom checka av läget...

    Edit: läste inte ordentligt. jag tänkte på penningtvätt. Men det angående som står på länken är rätt. Man måste vara försiktig.
     
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Om du blir ombedd att swisha tillbaka pengarna till ett annat nummer så vore det ju klassisk penningtvätt. Om du blir ombedd att swisha tillbaka till samma nummer så känns det inte lika tydligt som penningtvätt, men kan kanske vara det ändå, då pengarna i någon mening härstammar från en annan källa efter att ha studsat på ditt konto.

    Finns det något sätt att "annulera" en Swish-betalning, så man slipper att pengarna studsat på ens konto?


    Newsner-artikeln är ju värdelös. Kort utdrag, så att folk slipper öppna länken:
    Metoden går ut på att bedragarna, med hjälp av Swish och Bank-ID, blåser sina offer på pengar.

    Enligt Efterlyst hör bedragarna först av sig till sina offer och säger att de av misstag råkat swisha över pengar. De ber sedan offren att logga in på sin bank och se om de fått pengar överförda.

    I samband med att offren loggar in via Bank-ID, länsar sedan bedragarna kontot på pengar.
    [...]
    ”Bedragarna ringer upp och lurar bankkunder att logga in med hjälp av sitt mobila Bank-ID. Bedragarna förmår sedan bankkunden att logga in med sitt mobila Bank-ID ytterligare en gång vilket medför att ett nytt Bank-ID skapats. Kontotillgångar samlas sen ihop och förs över till ett nytt konto som bedragaren förfogar över”, skriver polisen på sin hemsida.




    Vad är själva bedrägeriet? Det framgår ju inte. Känns som att artikeln skrivits av någon som aldrig använt vare sig Swish eller Bank-ID. Citatet från polisen beskriver ju ett helt annat angrepp dessutom, än det först beskrivna med felaktigt swishade pengar.

    Menar dom att den lurade loggar in i sin bank, men i själva verket är det bedragaren som blir insläppt i banken, då den lurade godkänner fel inloggning i sitt Bank-ID, bedragaren har initierat en inloggning samtidigt?
    Hela grejen låter ju inte alls sannolik. Dels måste bedragaren veta vilken bank offret använder, vilket inte framgår någonstans i Swish mig veterligen. Dels börjar Bank-ID alltid krångla om man gör flera försök att logga in på samma gång, jag har i alla fall aldrig lyckats logga in om jag råkat initiera två identiska inloggningar av misstag på kort tid. Dels krävs ytterligare verifikationer i Bank-ID för att flytta pengar, det står ju uttryckligen vad det är man godkänner, inklusive summa och mottagare (åtminstone hos min bank).
    Att skapa nytt Bank-ID kräver många steg idag (inklusive digipass hos min bank), man måste vara riktigt dum om man godkänner så att bedragaren lyckas skapa ett nytt Bank-ID i ens namn. Och till sist, om man vill kolla Swish-betalningen som påstås ha gjorts felaktigt, så loggar man väl in i Swish, inte i sin bank? Swish har ju hela historiken väldigt tydligt, förstår inte vad syftet är att logga in i banken, som har en betydligt sämre översikt.
    Swish har endast en mobilapp, inte en webbsida. Det bör endast vara möjligt att logga in i Swish på samma enhet som man har Bank-ID-t installerat på, vilket omöjliggör distansbedrägerier genom Swish.
     
    Asawi och jogge gillar detta.
  10. silverfang

    silverfang Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    774
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Jo jag kollade upp honom men inga åtal eller dommar. Va bara nojjig att dom loggat in på min bank swishat sedan ber dom mig skicka tillbaka och när man öppnar upp bank id så ligger en aktiv inloggning där. Jag vet själv att jag är dålig på lösa vad man signar in på och av farten så har man gett dom tillträde tilllträde till kontot
     
  11. silverfang

    silverfang Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    774
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Han ringde från ett ett 08 nummer men Swish kom från ett mobilnummer. Jag loggade in först på Swish historik och då hade han swishat 100kr med texten tack för lånet.
     
  12. silverfang

    silverfang Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    774
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Om den funktionen fanns skulle det vara bra. Då känner bank id att den inte är i samma plats och borde inloggningen är på och på så sätt varna
     
  13. silverfang

    silverfang Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    774
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Hade det varit en större summa hade jag oxå trott på pengatvätt. Har swishat tillbaka nu alla fall och blockat nummer.
     
  14. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 026
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Bedrägeri-versionen verkar ju gå ut på att du ska logga in och göra överföringen via banken och inte swish. Så en återbetalning via Swish, där du säkerställer att det är en Swish-betalning du godkänner är svår att bli lurad av, om du inte själv lyckas fumla in fler nollor på summan.
     
    jogge gillar detta.
  15. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Dashio och jogge gillar detta.
  16. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 026
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    jogge gillar detta.
  17. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 553
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Det är ganska vanligt ändå med regelrätta felswishningar, och folk som inte swishar tillbaka dessutom. Det är olagligt och olovligt förfogande att behålla&använda dessa pengar..
     
    jogge gillar detta.
  18. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Men tänker jag fel men när man väl är inne så måste man väl ha åtkomst till Bank-id återigen för att föra över pengarna? Det är väl inte fritt fram så fort man har kommit in?
     
  19. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Har aldrig förstått varför man ska behöva bekräfta med bank-id för att se ens swish historik. Borde gå att lösa med verifiering av fingeravtryck eller face-id efter att man lagt in Swish på sin mobil...
     
    Dashio gillar detta.
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    En annan svaghet är ju att man bara ser inloggningar.. Men skulle nu också vilja se om bank id pingas tex om nån försöker id kapa och i sista steget tar de stop då de oftas krävs bank id då skulle jag gärna se vilken sida eller tjänst som anropat bank id.
     
    bernard gillar detta.